Mój ojciec od dwóch lat ma objawy otępienia/Alzheimera. Pamięć krótkotrwała jest bardzo krucha. Tata

1 odpowiedzi
Mój ojciec od dwóch lat ma objawy otępienia/Alzheimera. Pamięć krótkotrwała jest bardzo krucha. Tata powtarza kilkukrotnie te same rytuały tj. karmienie kanarka, podlewanie kwiatów, zbyt częste palenie papierosów, nieumiejętność opowiedzenia tego co usłyszał w telewizji.
Zaczęło się w 2018 depresją z objawami psychotycznymi, głównie skierowanymi w stosunku do żony (mojej mamy). Lekarz psychiatra dał skierowani do szpitala w razie gdyby było gorzej, ale udało się tego uniknąć. Nie udało się jednak nakłonić go na kolejne wizyty u psychiatry.

Po roku "wyłączenia", tata jest obecnie nadaktywny. Dużo opowiada, tak jak kiedyś (są to głównie te same historie z przeszłości), jest zdecydowanie bardziej komunikatywny, ale oczywiście są to powtarzalne tematy, często dość infantylne. Robi jednak więcej niepotrzebnych rzeczy, na przykład czyści powierzchnie mieszkania czy samochodu kawałkiem ręcznika papierowego, nie potrafi usiedzieć w miejscu by obejrzeć coś w telewizji, mniej śpi.

Ostatnio udało się nakłonić go na wizytę u neurologa. Liczyliśmy, że uda się uzyskać poradę na temat podjęcia bardziej kompleksowego leczenia, ale pani doktor przepisała tylko Biomentin i lek na poprawę przepływu krwi w mózgu.

Niestety kilka dni temu wznowiły się urojenia zazdrościowe. Tata wyciąga wszystkie przedmioty AGD i ubrania z szafek mówiąc, że to są nowe przedmioty, o których on nie wie. Musiały by kupione przez kogoś innego (w domyśle: jakiegoś adoratora mamy) ponieważ oboje wszędzie jeżdżą razem. Tata cały czas wypomina jakieś przykre dla niego wydarzenie sprzed 32 lat (mama anulowała w ostatniej chwili spotkanie, bo była na dyskotece dzień wcześniej) i dodaje do niego trochę niewłaściwych faktów. Dziś w nocy wstał o 4 rano mówiąc, że się będzie wyprowadzał.

Czy wznowienie urojeń może być efektem ubocznym lekarstwa? Jest szansa, że to ustąpi? Poza epizodami urojeń, wszystko wydaje się takie normalne (poza kiepską pamięcią krótką), że sam mam wrażenie jakbym żył w dwóch rzeczywistościach....
Jeśli to nowy fenomen, od czasu wstawienia leku, można podjąć próbę odstawienia i zobaczyć - oczywiście pod kontrolą lekarza prowadzącego. Takie objawy czasem się mogą pojawiać.
Mogą to być również objawy postępującego otępienia. Minimalna dawka klasycznego antypsychotyku na noc mogłaby na jakiś czas pomóc.

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?

Eksperci

Marta Zielke

Marta Zielke

Psycholog

Łódź

Marta Rzezak

Marta Rzezak

Psycholog

Kraków

Małgorzata Niklasińska

Małgorzata Niklasińska

Psycholog, Psychoterapeuta

Polkowice

Aleksandra Krupska

Aleksandra Krupska

Seksuolog, Psycholog

Warszawa

Anna Truskolaska-Mojzesowicz

Anna Truskolaska-Mojzesowicz

Psychiatra, Pediatra

Warszawa

Małgorzata Soszyńska-Romanowska

Małgorzata Soszyńska-Romanowska

Psychiatra

Bydgoszcz

Podobne pytania

Masz pytania?

Nasi lekarze i specjaliści odpowiedzieli na 131 pytań dotyczących usługi: zaburzenia psychiczne

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.

Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.