Witam serdecznie. Syn Szymon lat 10, autyzm. Proszę o jakąkolwiek informację. Problemem syna jest ws

3 odpowiedzi
Witam serdecznie. Syn Szymon lat 10, autyzm. Proszę o jakąkolwiek informację. Problemem syna jest wstrzymywanie stolca. Czuje parcie, ale nie chce się wypróżnić. Popuszcza kał na bieliznę, zmienia sobie majtki i tak cały czas. Lubi ten zapaszek i stan. Jak chce iść na basen to wie, że najpierw trzeba się załatwić i to zrobi, po wyjściu jednak znowu popuści. Syn od pięciu lat ma alergię wziewną. Trochę spokojniej jest z tym popuszczaniem w okresie jesienno-zimowym, lecz z pierwszym ciepłym dniem problemy wracają. Jest to bardzo uciążliwe, szczególnie w szkole. Pediatra, alergolog, gastroenterolog rozkładają ręce. Proszę o pomoc. Nie wie, co mam już zrobić.
mgr Anna Gałka-Ruciak
Psycholog, Psychoterapeuta
Wrocław
Dzień dobry,
Polecam konsultacje rodzicielskie z Psycholog Weroniką Lech która jest specjalistką w sprawie zaparć nawykowych (pracuje również Online).
Dodatkowo polecam też udać się na konsultacje do terapeuty SI który może pomóc z stymulacja węchową i czuciem głębokim.

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Krzysztof Hanusyk
Psychoterapeuta, Psycholog
Wrocław
Wyglada to na problemy z regulacja emocji. Szczegolnie zlosci. Trzeba rozwazyc konsultacje z osoba, kt pracuje z dziecmi i stosuje podejscie psychodynamiczne/psychoanalityczne. To jest obecnie fiksacja na analnej fazie rozwoju psychoseksualnego. Doslownie wystapil (w psychice) ZATOR, trzeba sprawdzic co to za tresci, kt nie moga sie wysycic. Mlody organizm jest w tym wieku bardzo plastyczny i podda sie oddzialywaniom, jesli zbuduje zaufanie do terapeuty/terapeutki. Prosze w tym temacie zawiesic sobie na chwile etykietke autyzmu i popatrzyc sobie na mlodego jak na zwykle, zdrowo sie rozwijajace ZEZLOSZCZONE dziecko. Tresci psychiczne (na tym etapie rozwoju prymitywne/archaiczne) nie moga znalezc ujscia w tresciach mysli, slow, emocji. Znajduja wiec (najlatwiejsza droga) ujscie w kanale wydalniczym. Powodzenia !
mgr Justyna Jabłońska
Psychoterapeuta, Psycholog
Warszawa
Dzień dobry,

Opisuje Pani bardzo trudną i wyczerpującą sytuację – zarówno dla syna, jak i dla Pani. To, że lekarze nie znajdują fizycznej przyczyny problemu, nie oznacza, że nic się nie dzieje. Wręcz przeciwnie – z perspektywy psychologicznej wiele wskazuje na to, że mamy tu do czynienia z problemem złożonym: sensorycznym, behawioralnym i rozwojowym, związanym z funkcjonowaniem w spektrum autyzmu.
U wielu dzieci z autyzmem wstrzymywanie stolca i popuszczanie kału ma konkretne funkcje – może wynikać z nadwrażliwości sensorycznej , ale też z potrzeby kontroli, przywiązania do określonego stanu fizjologicznego czy rytuału. Dodatkowo niektóre dzieci lubią intensywne zapachy, które dla większości osób są nieprzyjemne – mogą je wręcz odbierać jako coś znajomego i regulującego napięcie.
To, że syn zmienia bieliznę samodzielnie i w sposób powtarzalny, może wskazywać, że stało się to dla niego pewnym utrwalonym schematem, który przynosi mu ulgę lub poczucie przewidywalności. Warto też zwrócić uwagę, że poprawa w okresie jesienno-zimowym może mieć związek z mniejszą stymulacją środowiskową, zmianami w napięciu sensorycznym czy nasileniem objawów alergii.
Najbardziej pomocne w takiej sytuacji może być podejście zintegrowane – łączenie różnych form wsparcia:
Ocena integracji sensorycznej (SI) – terapeuta SI z doświadczeniem w pracy z dziećmi z ASD może ocenić, czy zachowanie syna ma podłoże sensoryczne i pomóc wypracować inne, bardziej adaptacyjne sposoby regulacji.
Terapia behawioralna (np. psycholog lub terapeuta pracujący z dziećmi w spektrum) – pozwala zrozumieć funkcję zachowania i stopniowo je modyfikować, bez presji i zawstydzania dziecka. Ważne jest tu wzmocnienie pozytywnych schematów i wprowadzenie prostych zasad, które dziecko jest w stanie zrozumieć.
Wsparcie dla Pani – przeciążenie emocjonalne rodziny w takich sytuacjach jest ogromne. Konsultacje psychologiczne mogą pomóc w zrozumieniu, jak reagować, by nie wzmacniać problemu i jednocześnie nie wypalać się w codziennych zmaganiach.
W międzyczasie warto unikać nadmiernego komentowania zachowania (np. przy zmianie bielizny), żeby nie wzmocnić go uwagą. Dobrze jest natomiast wprowadzić prosty, przewidywalny rytuał wypróżniania – najlepiej powiązany z czymś przyjemnym, np. systemem naklejek, nagród czy dostępu do ulubionej aktywności po załatwieniu się.
Proszę też porozmawiać ze szkołą – tak, by dziecko nie było narażone na zawstydzenie czy wyśmiewanie. Bezpieczne i akceptujące środowisko to dla dzieci w spektrum ogromna wartość.
Choć sytuacja jest trudna, są dzieci, które z pomocą zintegrowanego podejścia stopniowo wychodzą z podobnych trudności. Kluczowe jest, by nie zostać z tym samemu – tylko szukać wsparcia specjalistów znających specyfikę spektrum autyzmu i funkcjonowania sensorycznego.

Trzymam za Panią i syna kciuki – to, że szuka Pani pomocy, to już bardzo ważny i dobry krok.

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.