Co zrobić jeśli dziecko kompletnie nie radzi sobie z nauką a pomoc w szkole i w domu nie przynosi ef

3 odpowiedzi
Co zrobić jeśli dziecko kompletnie nie radzi sobie z nauką a pomoc w szkole i w domu nie przynosi efektów. Córka ma 14 lat. Zostaje w szkole na zajęcia dodatkowe. W domu uczę się z nją po 4 godziny dziennie po mimo to ma prawie same oceny dopuszczające. Ma opinię z poradni ale jej ona nie wiele pomaga wygląda ona tak. W wyniku badania psychologiczno-pedagogiczengi stwierdza się rozwój umysłowy w granicach inteligencji niższej niż przeciętna. Rozwój poszczególnych funkcji poznawczych jest niecharmonijny. Mocną stroną uczennicy jest uczenie się wzrokowo - ruchowe w zakresie motoryki małej w tym grafomotoryki, antycypacja na materiale obrazkowy zdarzenia początkowego oraz wyobraźnia i wizualizacjia przestrzenna (wynik przeciętny). Najsłabiej rozwinięte są zdolności do spostrzegania szczegółów orientacja przestrzenna zdolności językowe (werbalizowanie definiowanie) zdolność do klasyfikowania (abstachowanie uogólnianie porównywanie) oraz rozumowanie arytmetyczne. Wyżej wymienione zdolności przyjmują wynik bardzo niskie. Rozwój niższy niż przeciętny przyjmuję trwałość pamięci werbalnej synteza danych spostrzeżeniowych (ujmiwanie relacji część całość) wiadomości oraz rozumienie norm i zasad społecznych. Czyta w wolnym tempie w sposób płynny. Ma trudności z zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu. Konstrując samodzielne wypowiedzi pisemne właściwie odnosi się do tematu. Jednka popełnia błędy gramatyczne. Występuje także podwyższona liczba błędów w pisowni. Uczennica nie zna zasad ortografii. Poziom graficzny pisma jest obniżony (litery niekształtne pismo niepłynne) tempo pisania przeciętne. Uczennica z matematyki ma braki z lat wcześniejszh sięgających zakresu szkoły podstawowej.
mgr Adriana Bernady
Psychoterapeuta certyfikowany, Psycholog
Wrocław
Szanowna Pani,
przy diagnozie z poradni warto dostosować plan nauki do szczególnych wymagań dziecka. Czasami czas poświęcony na naukę nie daje efektów, ponieważ brakuje w nim konkretnych metod i ćwiczeń nakierowanych na opisane problemy. Warto się skonsultować z psychologiem aby wyznaczyć takie metody pracy, które dadzą efekt np. włączenie do nauki metod integracji sensorycznej lub ćwiczeń poprawiających trwałość pamięci. Czasami te ćwiczenia wydają się nie mieć związku z tym, co aktualnie jest zadane, np. rysowanie figur lub szlaczków bądź układanie specjalnych puzzli, ale w dłuższej perspektywie poprawiają samą zdolność uczenia się, potrzebną w nauce różnych przedmiotów szkolnych.
Pozdrawiam serdecznie
Adriana Bernady

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Michalina Markowicz
Psychoterapeuta, Psycholog
Kraków
Pragnę jeszcze zwrócić Pani uwagę na nagłówek opinii, którą otrzymała córka. Czy jest to opinia o objęciu dziecka zajęciami korekcyjno-kempensacyjnymi / dydaktyczno-wyrównawczymi czy też o tzw. dostosowaniu wymagań? Kiedy ta opinia była wydana? Jeżeli upłynęło sporo czasu od diagnozy np. 2 lata lub nie jest to opinia o tzw. dostosowaniu, warto zgłosić się do poradni na badanie kontrolne, ale też na rozmowę o treści aktualnej opinii, jeżeli jest ona "świeża". Zawsze może Pani poprosić o uszczegółowienie zaleceń i wskazanie bardziej konkretnych metod pracy. Życzę wszystkiego dobrego.
mgr Bożena Elżbieta Gniewek
Psycholog, Seksuolog
Wałbrzych
Szanowna Pani,

Opisane trudności córki wskazują na nieharmonijny rozwój funkcji poznawczych oraz inteligencję w dolnym zakresie normy, co przekłada się na poważne problemy w nauce i przyswajaniu materiału szkolnego. Pomimo dużego zaangażowania w naukę, efekty są ograniczone, co jest charakterystyczne dla dzieci z deficytami w obszarach takich jak rozumowanie arytmetyczne, zdolności językowe, pamięć werbalna czy synteza informacji wzrokowej.

W takich sytuacjach niezbędna jest kompleksowa diagnoza różnicowa, która wykluczy lub potwierdzi np. zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), ADHD lub inne zaburzenia rozwojowe, które mogą wpływać na trudności edukacyjne i społeczne (APA, 2013; Lord i wsp., 2020).

Zaleca się indywidualne wsparcie terapeutyczne, np. terapię integracyjną lub terapię pedagogiczną dostosowaną do potrzeb dziecka, a także bliską współpracę z psychologiem szkolnym i nauczycielami. Terapie skupiające się na rozwijaniu umiejętności poznawczych i emocjonalnych mogą znacząco poprawić funkcjonowanie córki w szkole i poza nią (Dawson i wsp., 2010).
Zapraszam do kontaktu

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.