Mój synek ma prawie 3 latka. Oto lista jego zachowań w ciągu dnia: Kręci się w kółko- nie często,

3 odpowiedzi
Mój synek ma prawie 3 latka.
Oto lista jego zachowań w ciągu dnia:
Kręci się w kółko- nie często, zazwyczaj gdy gra muzyka
Zdarza się że nie reaguje na swoje imię- jeśli się patrzy na mnie to zawsze reaguje
Kontakt wzrokowy jest, sam patrzy na mnie jak mowi
Koloruje cała kartke, używa wielu kredek
Chodzi na palcach i na stopach, ale większość czasu na całych stopach
Bawi się rękoma, przesuwa ręce lub zabawkę przed oczami,jakby coś odmierzal- często zamyka przy tym oczy
Nie mówi- wydaje pojedyncze słowa, czasem krzyczy lub piszczy
Macha rękoma, ale zadko jak się cieszy, podskakuje
Bawi się również z innymi osobami, np. kuzynka, rodzicami, dziadkami, kolega
Lubi wszystkie zabawki na placu zabaw.
Ma swoje ulubione maskotki, ale bawi się wszystkim
W domu jeździ autami, buduje wieże z klocków, lubi grające rzeczy, ale bawi się wszystkimi zabawkami
Ustawia auta w szereg, ale bardzo rzadko, raz na tydzień
Bawić lubi się drzwiami, ale najważniejsze zamykanie nich. Teraz już prawie tego nie robi i światłem- włącza i wyłącza i obserwuje co się dzieje, ale dopiero jak ma dostęp do włącznika -tafk nie domaga się tego
Potrafi dopasowywać i świetnie współpracuje jeśli ma coś wykona - wizyta u neurologopedy--- nie stwierdziła nic niepokojącego
Nie potrafi się ubrać- podczas przyjęcia z spaceru domaga się popłakiwaniem, żeby go rozebrać(opinia z przedszkola)- jednak potrafi się rozebrać w domu. Teraz już potrafi z naszą małą pomocą sam się ubrać i rozebrać
Lubi przelewać z kubka do kubka nie codziennie. Jeśli ma do dyspozycji dwa kubki.
Przestaje płakać jak coś dostanie w miejscu publicznym.
W przedszkolu stwierdzili że jak stoją za plecami nie reaguje na polecenia
Je czasem rękoma, pomaga sobie przy jedzeniu
Budzi się czasem w nocy, ale też przesypia noce, nie ma drzemek w ciągu dnia
Nosi pieluchę, ale rozumie, że zrobił siku i biegnie na nocnik
Często zamyka oczy- uśmiecha się przy tym. Zamyka oczy i jakby później odmierzał coś rękoma, zabawkami przed oczami
Nie uczestniczy w przedszkolu w zabawach- ucieka, bawi się sam, kładzie, its. Lubi zabawy ruchowe, tance
Skacze na łóżku
Uśmiecha się, mówi że go coś boli. Jak płakałam przyniósł mi chusteczkę i przytulił.
Częsty katar, biegunka
Lubi przytula , łaskotki, uśmiecha się jak się śmieje do niego
Często w ruchu
Rozumie polecenia np. Podaj coś tacie itd
Książeczki ogląda, często pokazuje palcami żeby powiedzieć co to jest
Je wszystko
Dotyka zabawki ręce twarzy, buzi
Czy powinnam się martwić?
mgr Zuzanna Wietecka
Psycholog
Gdańsk
Dzień dobry, opisała Pani szereg zachowań synka. Niektóre z nich wskazują na prawidłowy rozwój dziecka, inne zaś wymagają, by się im dokładnie przyjrzeć. To bardzo dobrze, że obserwuje Pani bacznie rozwój swojego dziecka. Takie postępowanie pozwala dostrzec ewentualne nieprawidłowości.
Opisane przez Panią zachowania synka nie są w żadnym razie wystarczające by wydawać diagnozę. Nie można wydać opinii na podstawie kilku (nawet tak wielu) pisemnych informacji, diagnoza to proces, którzy oparty jest przede wszystkim na obserwacji dziecka.
Myśle, że konieczna będzie wizyta u psychologa, który nie tylko przeprowadzi wnikliwą obserwacje dziecka, ale też zbierze dokładny wywiad i odpowie na wszystkie nurtujące Panią pytania. Nie wiem w jakim mieście Państwo mieszkają, ale chętnie odpowiem na dodatkowe pytania choćby pisemnie.
Pozdrawiam serdecznie, Zuzanna Wietecka

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Tamara Bogdanowicz
Psycholog
Kraków
Dzień dobry, opisała Pani szereg umiejętności i działań swojego synka.Wydaje się z opisu zachowania niespełna trzylatka, że jest on osoba dość żywa, i łatwo reagując pobudliwoscia psychoruchowa na zmieniające się otoczenie jak również inne jest jego zachowanie w obecności osób publicznych w instytucji typu przedszkole a inaczej zachowuje się wśród osób najbliższych.W przedszkolu trudniej słucha poleceń co wydaje się zrozumiałe dla dzieci małych.Nie budzi to mojego leku jako psychologa gdyż dzieci często nie lubią przedszkoli i nauczycieli odczuwają różnice w podejściu do nich.Moga być negatywistyczne .Syn wydaje się być wrażliwy i też prawidlowy w relacjach z dorosłymi czy dziećmi bawi się chętnie.Jezeli Pania coś niepokoi warto samemu podjąć kontakt z psychologiem porozmawiac o dziecku w sposób fachowy i pozwalajacy zdiagnozować problem u niego.Zapraszam na konsultacje. Tamara Bogdanowicz,psycholog,Kraków.
mgr Bożena Elżbieta Gniewek
Psycholog, Seksuolog
Wałbrzych
Szanowna Pani,

rozumiem Pani niepokój – obserwowanie u dziecka zachowań, które odbiegają od rówieśników, zawsze budzi wiele pytań i obaw. Widzę też, że uważnie przygląda się Pani swojemu synkowi i dostrzega zarówno trudności, jak i mocne strony – to bardzo ważne i wartościowe.

Z opisu wynika, że chłopiec rozwija się w wielu obszarach prawidłowo – rozumie polecenia, potrafi okazywać emocje, reaguje empatią (np. gdy Pani płakała), bawi się ruchem i tańcem. To są bardzo pozytywne sygnały.

Jednocześnie zauważalne są pewne trudności – z samodzielnym ubieraniem, z uczestniczeniem w zabawach grupowych, z używaniem pieluchy, a także powtarzalne zachowania (np. przelewanie, zamykanie oczu i „odmierzanie”). Takie elementy mogą być jeszcze w granicach normy rozwojowej u dzieci w wieku przedszkolnym, ale czasami wymagają dalszej obserwacji.

Zaleciłabym diagnostykę różnicową – przede wszystkim w kierunku spektrum autyzmu (ASD) i ADHD/AuDHD. Ważne byłoby także wykluczenie przyczyn somatycznych, np. przewlekłych infekcji (częste katary, biegunki) czy problemów sensorycznych. Warto rozważyć:

konsultację pediatryczną (badania podstawowe, np. morfologia, wit. D, żelazo, B12, TSH),

ocenę integracji sensorycznej,

ponowną konsultację psychologiczną i logopedyczną (nie tylko neurologopedą), z obserwacją w warunkach przedszkolnych.


Podsumowując – na tym etapie nie ma jeszcze powodów do niepokoju, ale dalsza diagnoza jest wskazana, aby upewnić się, że ewentualne trudności zostaną wcześnie wychwycone i odpowiednio wsparte. Pani czujność i zaangażowanie to ogromny zasób dla dziecka.

Zapraszam do kontaktu online

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.