GRUDZIĄDZ LOGOPEDA NEUROLOGOPEDA - WCZESNA STYMULACJA NOWORODKOWA
neurologopeda • diagnosta i terapeuta wczesnych stymulacji u noworodków i niemowląt •logopeda • terapeuta Integracji Sensorycznej • pedagog korekcyjno-kompensacyjny • pedagog wczesnoszkolny i przedszkolny
Praca z układem nerwowym, mową i usprawnianiem komunikacji jest nie tylko moją pracą, ale moją wielką pasją. W celu lepszej diagnostyki a na jej podstawie efektywniejszej terapii nieustannie podnoszę swoje kwalifikację uczestnicząc w kursach, szkoleniach, konferencjach i aktualizując wiedzę z najnowszej literatury.
Jestem absolwentką studiów magisterskich Kolegium Jagiellońskiego Toruń na kierunku Pedagogika o specjalności edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna oraz Logopedii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalność z zakresu Neurologopedii ukończyłam również na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Zarówno z wykształcenia jak i zamiłowania jestem Terapeutą Integracji Sensorycznej, szczególnie wykorzystując tą wiedzę w korelacji ze wspomaganiem rozwoju mowy. Posiadam kwalifikację z zakresu Pedagogiki Korekcyjno-kompensacyjnej i Logopedii Szkolnej. Ponadto jestem neuroterapeutą przezczaszkowej metody stymulacji tzw. mikropolaryzacji mózgu (tDCS).
Specjalizuję się w diagnozie i konsultacjach noworodków i niemowląt, diagnostyce wędzidełka podjęzykowego oraz wargi, przygotowaniu i stymulacji obszaru jamy ustnej przed i po zabiegu frenulotomii. Diagnozie i terapii dzieci i młodzieży z autystycznym spektrum zaburzeń, terapii opóźnionego rozwoju mowy i wspierania rozwoju mowy na etapie prelingwalnym oraz pracy z dorosłymi i seniorami z afazją. Zakres moich kompetencji to również masaż logopedyczny jak i działania z zakresu stymulacji obszaru ustno-twarzowego w problemach nadmiernego lub obniżonego napięcia mięśniowego czy problemach z zakresu nadwrażliwości orofacjalnej.
Posiadam uprawnienia do wykonywania zabiegów elektrostymulacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz do wykonywania tapingu elastycznego w neurologopedii.
Wykładowca akademicki od roku 2019 w Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu – oddział Toruń, Poznań: Studia podyplomowe w zakresie: Diagnoza i terapia autyzmu, Neurologopedia, Logopedia kliniczna.
Prowadziłam liczne warsztaty, szkolenia zarówno dla rodziców jak i kadry pedagogicznej i uczestniczyłam w wystąpieniach w zakresie dziedzin pokrewnych logopedii. Warsztaty profilaktyczne dla przyszłych rodziców w szkole rodzenia.
Fundatorka i Prezeska Fundacji W CZEPKU URODZENI Neurologopedia w neonatologii.
Celem głównym Fundacji jest pedagogizacja w formie Warsztatów w zakresie Integracji Sensorycznej, logopedii i neurologopedii skierowana do: rodziców, opiekunów, lekarzy, pedagogów, fizjoterapeutów, osteopatów i innych osób z branży medycznej oraz paramedycznej. Polimodalne działania w zakresie neurologopedii w neonatologii i wczesnego wspierania rozwoju mowy, komunikacji oraz Integracji Sensorycznej i wczesna opieka terapeutyczna noworodków i dzieci przedwcześnie urodzonych. Przeprowadzanie badań przesiewowych w zakresie oceny funkcji prymarnych i odruchów w pierwszych 2 dobach życia.
_____________________________________________________________
Prowadzę wczesne oddziaływania neurologopedyczne w zakresie:
Badanie i oceny odruchowych reakcji oralnych u noworodków i niemowląt. Ocena funkcji pokarmowych (ssanie, połykanie ,żucie) , ocena oddychania, ocena budowy i sprawności aparatu mowy, ocena rozwoju umiejętności prelingwalnych, ocena reakcji na bodźce, obecność zaburzeń przetwarzania sensorycznego w obrębie orofacjalnym – wpływ na karmienie, jedzenie, rozój mowy, monitorowanie i wspieranie rozszerzania diety i nabywania kompetencji sensomotorycznych.
Oferuję indywidualną pomoc diagnozę i terapię w zakresie wczesnej stymulacji neurorozwojowej oraz szeroko rozumianej wczesnej interwencji neurologopedycznej.
Wsparcie diagnostyczne i terapeutyczne przeznaczone jest przede wszystkim dla:
dzieci przedwcześnie urodzonych z niedojrzałością ośrodkowego układu nerwowego z urazami okołoporodowymi, ze specyficznymi problemami okresu noworodkowego i niemowlęcego, dzieci z problemami z prawidłową dystrybucją napięcia mięśniowego z opóźnionym rozwojem psychomotorycznym
a także dla dzieci z problemami w karmieniu: jeśli niemowlę ma problem ze ssaniem piersi, nie radzi sobie z koordynacją ssania-połykania i oddychania, nie zjada wystarczających porcji, krztusi się podczas ssania / jedzenia, nie domyka ust lub nadmiernie ślini się, śpi z otwartymi ustami, ma problemy z gryzieniem i żuciem lub rozszerzaniem diety – preferuje tylko zmiksowane jedzenie.
DIAGNOZA I TERAPIA:
• noworodków i niemowląt
• stymulacja prenatalne i wspieranie rozwoju przed narodzeniem,
• zaburzeń mowy i komunikacji
• opóźnionego rozwoju mowy
• wad wymowy - dyslalia
• mioterapia, praca palpacyjna
• logopedia w ortodoncji, terapia przed założeniem aparatu ortodontycznego oraz podczas leczenia
• zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym
• terapia wspomagająca komunikację u dzieci ze spektrum autyzmu
•rehabilitacja pulmonologiczna (ćwiczenia układu oddechowego, pacjenci z astmą oskrzelową, przewlekłymi chorobami płuc i oskrzeli, wadami postawy, po przebytej chorobie Covid-19 )
• praca z niepełnosprawnością intelektualną, z dziećmi z grupy ryzyka ( urodzonych przedwcześnie, z obciążonym wywiadem z okresu ciąży i porodu), z Zespołami genetycznymi oraz wadami rozwojowymi, z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
• w pracy wykorzystuję elementy wspomagające terapię: aromaterapia, masaż shantala w logopedii, joga twarzy, metoda krakowska.
• Innowacyjna Elektrostymulacja wewnętrzna i zewnętrzna w logopedii.
__________________________________________________________
Ukończone szkolenia i kursy:
Podstawą pracy każdego neuro/logopedy jest praca manualna oraz palpacyjna i mifunkcjonalna, niezbędne są szkolenia, które odbyłam dotyczące Masażu Logopedycznego od podstaw jak i masażu logopedycznego dziecka od podstaw – pracy na mięśniach nauczyła mnie Pani Aleksandra Kaczyńska modyfikuję te sposoby, jednak najczęściej wracam do podstaw masażu i wykorzystuje wiedzę zdobytą na początku mojej drogi terapeutycznej.
Pani Profesor Jogoda Cieszyńska udzielała mi osobiście wskazówek dotyczących pracy autorską metodą znaną wszystkim jako Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania oraz podstaw teoretycznych i praktycznych w zakresie Terapii Neurobiologicznej. Pod okiem Profesor Marta Korendo w Centrum Metody Krakowskiej uczyłam się i słuchałam o tym jak z wielką pasją Profesor opowiadała o Stymulacji Mechanizmów Lewopółkulowych i praktycznych rozwiązaniach.
Do cyklu szkoleń z Metody Krakowskiej należało również ciekawe szkolenie dotyczące Programowania Języka i zastosowania w tym celu wielu narzędzi terapeutycznych.
We Wrocławiu szkoliłam się w ośrodku BIO Medpod okiem Pana Roberta Kozłowskiego z Przezczaszkowej stymulacji opanowałam tam podstawy Systemu tDCS oraz z technicznego szkolenia na temat EEG i QEEG mapping mózgu zdobywając tym samym Certyfikaty uprawniające do pracy tymi metodami. Kilkanaście dni podzielonych na dwa etapy w Milanówku EEG dla Techników Stopień I EEG dla Techników Stopień II.
W centrum OneYoga u Pani Małgorzaty ukończyłam Kurs dla logopedów – autorska metoda Jogopedia, której holistyczne podejście do diagnozy i terapii oraz nauka w ruchu przenosi się na mój gabinet terapeutyczny. Pomocne w pracy i terapii są Opóźniony a zaburzony rozwój mowy – podejście diagnostyczno terapeutyczne, Emisja głosu w praktyce nauczyciela i logopedy, czyli jak zadbać o siebie. Bardzo ważnym certyfikatem w mojej pracy, uprawniającym do badań zarówno w modelu KOLD –Karty Oceny Logopedycznej Dziecka, J.Gruba jak i przeprowadzając całą procedurę badania na wystandaryzowanym narzędziu. Pracuję strategiczną metodą usprawniania realizacji fonemów której uczyłam się pod okiem Profesor Danuty Pluty-Wojciechowskiej potwierdzone certyfikatem.
Funkcje prymarne w diagnozie logopedycznej oraz terapii są kluczowe, stąd jestem słuchaczką szkoleń: Diagnoza miofunkcjionalna w obszarach oddychania, połykania, żucia, pozycji spoczynkowej języka, postawy ciała, zgryzu; Rola powięzi w pracy logopedy; Pozycja spoczynkowa języka ; Czucie głębokie w pracy logopedy.
Pracuję bardzo często z pacjentami z ankyloglosją ( czyli krótkim wędzidełkiem – najczęściej języka) W tym procesie istotna jest właściwa Diagnoza skróconych wędzidełek jamy ustnej w aspekcie logopedycznym. Tu czerpię wiedzę ze szkoleń jak i literatury i aktualnych badań oraz artykułów czołowych osób i badaczy z dziedziny ankyloglosji, moimi przewodniczkami po właściwej diagnozie skróconego wędzidełka są: Panią Profesor Plutą Wojciechowską, Doktor Mirą Rządzką, Lekarz Stomatolog Donata Oziemczuk oraz neurologopedia Monika Owsianowska. Nie może tu zabraknąć postępowania diagnostycznego i prób doktor Barbary Ostapiuk, które w wielu przypadkach są kluczowe by ocenić przepaść między oceną a funkcją wędzidełka.
W pracy z pacjentem z afazją pomocne są również techniki wschodnie, które posiadam w swoim zapleczu terapeutycznym dzięki kilku dniowemu szkoleniu Joga Twarzy, którego Olga Szemley-Goudineau. W zakresie pracy z pacjentem neurologicznym wymagane jest ciągłe podnoszenie swoich kwalifikacji w zakresie wiedzy na temat pracy ośrodkowego układu nerwowego oraz nerwów czaszkowych, posiadam szkolenia, które wyposażyły mnie w wiedzę na temat badań i prowadzenia terapii -wskazówki dla neurologopedów. Diagnoza neurologicznych zaburzeń mowy po udarze mózgu afazja, dyzartria, anartria są szkoleniami bazowymi w pracy z pacjentem dorosłym.
Przeszłam szereg szkoleń z zakresu wiedzy na temat pracy z niemowlęciem oraz dzieckiem przedwcześnie urodzonym i nadal w każdym kwartale podnoszę swoje kompetencje w tej dziedzinie u ogólnopolskich specjalistów. Bliska jest mi wiedza z zakresu odruchów i funkcji niemowlaka i noworodka zdobywana u najlepszych z dziedziny wczesnej interwencji, podwaliny wiedzy w tym zakresie to nieoceniona i niezwykle empatyczna dr Marzena Machoś autorka metody PUMO - czyli jak łatwo i przyjemnie wspierając rozwój wspomóc rozszerzanie diety, niezwykle konkretna i profesjonalna dr Mira Rządzka, która dużą część życia zawodowego poświęciła noworodkom, niemowlętom oraz badaniom i publikacjom na ten temat. Bardzo praktyczna i badawcza Profesor Pluta Wojciechowska czy doskonały neurologopeda jak i fizjoterapeuta - czyli połączenie idealne dr Marta Wawrzynów, od której uczę się wiele na temat podejścia holistycznego do terapii niemowląt. Posiadam uprawnienia do pracy metodami autorskimi: Miobobo ©; PUMO © Program usprawniania motoryki oralnej. Liczne szkolenia wyposażyły mnie w wiedzę teoretyczną jak i praktyczną dotyczącą doboru gryzaków, smoczków i butelek do dziecka i jego możliwości oraz naszych założeń terapeutycznych. Niekiedy niezbędna niemowlakowi jest ko regulacja tu w ogromną wiedzę wyposażyło mnie szkolenie z zakresu Masaż Shantala w aspekcie logopedycznym w pracy z niemowlęciem i małym dzieckiem – jest to podobne lecz subtelnie różniące się podejście do niemowlaka w zakresie zmysłów. Miałam przyjemność uczestniczyć we wspólnym szkoleniu dr Marzeny Machoś i neurologopedy oraz Certyfikowanej Doradczyni Laktacyjnej Magaleny Bednarczuk, której interdyscyplinarna wiedza nauczyła mnie wykraczać poza dziedzinę związaną z neurologopedią tak by problemy terapeutyzować globalnie. Kolejną osobą dzięki której zdobyłam dodatkową wiedzę i kwalifikację jest Pani Anna Jaźwińska- Chrem, która wyposażyła mnie w cenną wiedzę dotyczącą oceny wędzidełek u niemowląt oraz niełatwej procedury badania z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi.
Posiadam wiedzę i certyfikat z zakresu Innowacyjnych metod elektrostymulacji zewnętrznej i wewnętrznej w logopedii w ujęciu praktycznym. Ponieważ to wielka rzecz zaplanować i wykonać proces elektrostymulacji tak by przynosił wymierne efekty, należy dodać iż jestem stałym członkiem grupy przeznaczonej dla terapeutów posiadających certyfikat z zakresu elektrostymulacji dla logopedów. Ponieważ jestem Terapeutą Integracji Sensorycznej a moja praca w tym zakresie bardzo skupiła się na korelacji Integracji Sensorycznej z mową i właściwym rozwojem w tym i pochodnym zakresie jestem słuchaczką szkoleń z zakresu Wspierania rozwoju dzieci i Sensoryki Prenatalnej jak wspierać procesy sensoryczne w okresie ciąży oraz Integracja Sensoryczna Maluszka, wspieranie procesów SI u niemowląt.
Zarówno moje wieloletnie doświadczenie jak i kwalifikację z zakresu Asysty Stomatologiczne doświadczenie w pracy asysty dla lekarza ortodonty łączą się z kursami z zakresu Ortodoncji dla logopedów w zakresie diagnozy i terapii funkcji kompleksu ustno-twarzowego oraz ortodoncji i terapii miofunkcjonalnej dzieci i dorosłych i ujęcia ortotropicznego. Współpracuję z ortodontami doceniającymi miejsce terapii logopedycznej w procesie leczenia.
Swoje doświadczenie zawodowe opieram zarówno na wiedzy nabytej podczas studiów Uniwersytecie Mikołaja Kopernika a obecnie regularnie w każdym miesiącu podnoszę swoje kwalifikacje za pomocą specjalistycznych szkoleń i kursów na które dojeżdżam po całej Polsce.
Obecnie posiadam ponad 60 odbytych szkoleń i kursów wzbogacających moją pracę.
GRUDZIĄDZ