Witam serdecznie, mam pytanie dotyczące Córki. Ma prawie 10 lat. Chodzi do 3 klasy, ma bardzo do

3 odpowiedzi
Witam serdecznie,
mam pytanie dotyczące Córki.
Ma prawie 10 lat. Chodzi do 3 klasy, ma bardzo dobra pamięć, szybko uczy się tekstów. Czytanie głośne idzie jej przeciętnie. Ale po cichu czyta dobrze i nie ma problemu z rozumiem tego, co czyta. Liczy także dość dobrze.
Pani Wychowawczyni sugeruje mi, że powinnam zgłosić się do poradni, bo moja Córka dość często "zjada" literki. Kiedy przepisuje coś z tablicy lub w pisaniu tekstu czytanego przez Panią (np. w trakcie dyktand) nie są to błędy ortograficzne, tylko takie braki w słowach np: pojedncze- brakuje y, albo nauczciel- znów brak y, pierwszm- znów y... często się to pojawia. Nauczycielka twierdzi, że nie wie z czego to może wynikać. Ja w sumie też nie wiem. Córka słyszy dobrze, ładnie śpiewa, potrafi pięknie i bardzo starannie kolorować i malować, wykonuje misterne hafty diamentowe.
Czy zjadanie literek jest kwestią rzeczywiście jakiejś wady i powinnam udać się z nią na konsultacje? Czy wystarczą tutaj jakieś ćwiczenia? Jeśli tak to jakie?

Dziękuję za każdą odpowiedź
Małgorzata
mgr Agata Rabajczyk
Psycholog, Psychoterapeuta
Kraków
Dzień dobry, warto udać się do poradni w celu wykluczenia dysleksji rozwojowej o charakterze dysortografii. Pozdrawiam

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Agnieszka Pernach
Psychoterapeuta, Seksuolog, Psycholog
Warszawa
Witam serdecznie! Zjawisko "zjadania" literek, które Pani opisuje, może wskazywać na pewne trudności w przetwarzaniu pisma i czytania, ale niekoniecznie musi to być związane z poważnym problemem. Często takie błędy pojawiają się u dzieci, które są bardzo szybkie w pisaniu i czasami nie dostrzegają wszystkich szczegółów. W przypadku córki, która radzi sobie dobrze z rozumieniem tekstu i ma ogólnie dobrą pamięć, może to być kwestia pośpiechu, nieuwagi lub braku pełnej koncentracji podczas pisania.

Jednakże, ponieważ nauczycielka zauważyła powtarzający się problem i sugeruje wizytę w poradni, warto to rozważyć. Zgłoszenie się do poradni psychologiczno-pedagogicznej może pomóc w określeniu, czy występuje jakaś trudność w zakresie percepcji wzrokowej, motoryki małej (czyli precyzyjnego pisania) lub innych czynników wpływających na poprawność pisania. Specjalista może przeprowadzić testy, które pozwolą wykluczyć np. dysleksję, problemy z koncentracją, czy też sprawdzić, czy nie występuje jakiś inny problem neurologiczny, który wpływa na pisanie.

Jeśli po konsultacji okaże się, że nie ma poważnych trudności, można skupić się na ćwiczeniach, które pomogą w poprawie uważności i dokładności przy pisaniu.
W każdym przypadku konsultacja z terapeutą pedagogicznym lub psychologiem może pomóc w dokładnej ocenie sytuacji i dostosowaniu odpowiednich działań. Warto pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, a takie trudności mogą być przejściowe.
mgr Maciej Zaremba
Psychoterapeuta, Psycholog
Katowice
Dzień dobry, opisuje Pani wcale nie tak rzadką sytuację, która może jednak zastanawiać a nawet budzić niepokój u rodziców i nauczycieli. "Zjadanie" literek zdarza się u niektórych dzieci w wieku szkolnym i może mieć różne przyczyny, począwszy od pośpiechu, przez trudności z koncentracją, po specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych jak np. dysleksję. Takie trudności nie muszą oznaczać poważnego problemu ani żadnej "wady", ale warto im się przyjrzeć. Każde dziecko rozwija się we własnym rytmie, może mieć różne uzdolnienia i różne trudności, co nie oznacza, że jest z nim coś nie tak. Dobrze, że nauczycielka zwróciła uwagę na te trudności, bo dzięki temu można przyjrzeć się sprawie i zareagować odpowiednio wcześnie. Najlepszym krokiem będzie konsultacja w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Specjaliści ocenią, czy córka wymaga dodatkowych ćwiczeń lub wsparcia w nauce pisania. Jeżeli tak, poradnia zwykle przekazuje konkretne wskazówki do pracy w domu i szkole.

Eksperci

Weronika Iwanek

Weronika Iwanek

Logopeda

Bielsko-Biała

Sylwia Zasada

Sylwia Zasada

Logopeda

Lublin

Monika Jaworek

Monika Jaworek

Logopeda

Nowy Tomyśl

Joanna Marut

Joanna Marut

Logopeda

Rzeszów

Monika Rajewska

Monika Rajewska

Logopeda

Będzin

Joanna Słabicka

Joanna Słabicka

Logopeda

Wrocław

Podobne pytania

Masz pytania?

Nasi lekarze i specjaliści odpowiedzieli na 3 pytań dotyczących usługi: dysleksja
  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.