Mamy problem z dzieckiem 7mio letnim, które jestw pierwszej klasie, ma problemy z pisaniem (gubi
samogloski, gubi pol wyrazu, np. napisze "samo"
zamiast "samolot" i nie widzi tego co jest źle). Gubi wyrazy, jak
pisze ze sluchu nie jest w stanie poprawnie podzielic
zdania na wyrazy. Skleja koniec jednego wyrazu z poczatkiem drugiego.
Wydaje się, że ma mniejsze problemy z czytaniem, ale od 4-tego roku
zycia (domowym sposobem) "przerobiliśmy" książeczki Cieszyńskiej
i raczej efekt jest marny (w porównaniu z ilością czasu i wysilku jaki w to włożyliśmy).
Często zgaduje, zamiast czytać. Czyta takze czesto "od tylu":
np. jak jest napisane "wór" to przeczyta "rów" i także trudno wytłumaczyć
dlaczego to jest źle. Nie widzi, że czyta "od końca". Pisze lustrzane litery i cyfry
(np. 5, 2, 7, c), myli notorycznie b oraz d, rzadziej myli się to z p. Rodzinnie ma
obciążenie dysleksją. Ma stwierdzone
problemy ze słuchem fonetycznym oraz percepcją wzrokowo-przestrzenną (czy czymś takim,
bo nie wiem dokładnie jak to się nazywa). Czy to już są sygnały dysleksji?
mgr Maria Kmiecik- Matrejek
mgr Maria Kmiecik- Matrejek
Logopeda, Terapeuta, Diagnostyk
Kraków
Szanowna Pani, wszystkie opisane przez Panią trudności, świadczą o trudnościach dyslektycznych, jednak bez całościowej diagnozy dziecka nie mogę stwierdzić jak jest ona głęboka. Niewątpliwie należy rozpocząć intensywną stymulację nie tylko w kierunku nauki czytania i pisania, ale przede wszystkim sfer poznawczych, które wpływają na umiejętności dziecka. Na mojej stronie internetowej mają Państwo moje dane kontaktowe (zarówno mailowe jak i telefoniczne) Pozdrawiam serdecznie Maria Kmiecik
Sugeruję wizytę: Diagnoza logopedyczna - 100 zł
Na wizytę można umówić się przez serwis ZnanyLekarz.pl, klikając w przycisk Umów wizytę.

mgr Beata Kot
mgr Beata Kot
Psychoterapeuta
Kraków
Oczywiście kontakt e-mailowy jest możliwy, ale nie mam do Państwa e-maila. W sprawie dysleksji radziłabym kontakt z rejonową Poradnią Psychologiczną-Pedagogiczną (rejon zależy od szkoły, do której uczęszcza dziecko). O ile wiem, rodzice mogą sami zgłosić się do takiej poradni (bez skierowania). Według mnie objawy wskazują na problemy dyslektyczne, ale ja nie specjalizuję sie w tych problemach.

 Tatiana Lewicka
Tatiana Lewicka
Logopeda
Katowice
Szanowni Państwo,
zgodnie z definicją dysleksja to zaburzenie objawiające się trudnościami w nauce czytania i pisania u dzieci, które nie powinny mieć z taką nauką problemów - są normalnie rozwinięte intelektualnie, nie mają żadnych poważnych wad wzroku i słuchu ani schorzeń neurologicznych, są otoczone w szkole prawidłową opieką dydaktyczną i nie są zaniedbane środowiskowo. Z Pani opisu wynika,że dziecko może mieć trudności z pisaniem i czytanie z powodu stwierdzonych zaburzeń słuchu fonemowego i percepcji wzrokowo-przestrzennej> W tej sytuacji należałoby znaleźć przyczynę tych zaburzeń. Czy dziecko np.jest wcześniakiem, czy rozwój psychomotoryczny dziecka przebiegał prawidłowo? Słuch fonemowy jest potrzebny do słuchowego rozpoznawania i różnicowania głosek (fonemów), jeżeli dziecko ma w tym obszarze problem to będzie pisało to co słyszy, bo odbiór dźwięku jest zaburzony. I nie chodzi tu o słuch w pojęciu fizycznym, czyli dziecko nie jest głuche, ale mózg dziecka nie rozpoznaje dźwięków. Powoduje to też, że np. trudniej dziecko rozumie rozmowę lub polecenia w hałasie (sklep, basen, itp). Należałoby zrobić badania w kierunku niedosłuchu centralnego. Z kolei zaburzenia percepcji wzrokowo-przestrzennej mają wpływ na rozpoznawanie symbolu litery, rozplanowaniu tego na kartce.Warto również wykonać zwykłe badanie ostrości wzroku żeby wykluczyć np.krótkowzroczność, astygmatyzm czy inne schorzenia oczu. Po zebraniu wyników warto podjąć pracę z terapeutą SI (integracji sensorycznej) i ewentualnie surdologopedą (jest to specjalista pracujący z dziećmi, które mają problemy ze słuchem - różnego rodzaju). W swoim zapytaniu zawarli Państwo dość mało informacji o samym dziecku, jego rozwoju, przebytych schorzeniach. Jeżeli moja odpowiedź jest wystarczająca a ewentualnie mogliby Państwo uzupełnić swoją wypowiedź mogłabym też bardziej wyczerpująco odpowiedzieć.
Serdecznie pozdrawiam, T.Lewicka

Są to symptomy ryzyka dysleksji rozwojowej: zaburzona sprawność analizatora słuchowego, w tym słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej jak i orientacji przestrzennej. Warto wykonać badanie rozwoju psychomotorycznego i na tej podstawie opracować program ćwiczeń terapeutycznych. Jęsli jest w rodzinie problem o charakterze dysleksji - istnieje prawdopodobieństwo wystapienia specyficznych trudności w nauce. Konieczne są dodatkowe - odpowiednie ćwiczenia.

lek. Justyna Solecka-Głodek
lek. Justyna Solecka-Głodek
Logopeda, Terapeuta
Wrocław
Tak , zdecydowanie to sygnały świadczące o dysleksji. Warto też zbadać integrację sensoryczną u dziecka. Im wcześniej podjęte działania tym lepiej!

mgr Julita Dawidowicz
mgr Julita Dawidowicz
Logopeda, Terapeuta
Łódź
Szanowna Pani,
prawdopodobnie są to objawy dysleksji, szczególnie, że istnieją obciążenia genetyczne. Symptomy, które Pani opisuje mogą świadczyć też o zaburzeniach słuchu, analizatora centralnego, dysgrafii, a także o zaburzeniach sprzężonych. Bardzo ciężko postawić diagnozę nie widząc dziecka, dlatego myślę, że powinna Pani pokazać synka specjaliście. Proponuję wizytę u logopedki, będącej jednocześnie terapeutką ręki (zadba o ćwiczenia grafomotoryczne, usprawnianie w zakresie czynności manualnych i manipulacyjnych, etc.). Jeśli się Pani zdecyduje, proszę o telefon (adres mojej strony internetowej znajduje się w moim opisie). Pozdrawiam serdecznie.

 Teresa Morcinek
Teresa Morcinek
Logopeda, Terapeuta
Bielsko-Biała
Szanowni Państwo. Prawdopodobnie są to tez objawy dysleksji. Ale dziecko ma problem ze słuchem fonetycznym czyli nie słyszy różnicy między głoskami /b/, /p// d/. Zamienia je, bp tak je słyszy Tutaj potrzebne są zajęcia z wyrównaniem słuchu fonemowego. Może czytac od końca i opuszczac sylaby lub głoski ze względu na słuch fonemowy a także na problemy z percepcją wzrokowo - przestrzenną. Czyli umieszczenie liter w rzędzie, od lewej do prawej. Jeżeli dziecko ma orzeczenie z poradni pedagogiczno - psychologicznej mogą się Państwo starac o zajęcia rewalidacyjne / logopedyczne/ w celu wyrównania braków. Proszę też udac się do poradni i zapytac o zajęcia u nich. Życzę Państwu wszystkiego dobrego.pozdrawiam

mgr Marcin Tyma
mgr Marcin Tyma
Logopeda, Terapeuta, Diagnostyk
Warszawa
Witam, sygnały, o których Pani pisze są niepokojące. Należy udać się na konsultację do poradni pedagogiczno -psychologicznej, dokładnie zdiagnozować problem (jest to moim zdaniem dysleksja) i rozpocząć terapię. Pozdrawiam

mgr Dorota Zielińska
mgr Dorota Zielińska
Logopeda, Diagnostyk, Terapeuta
Wrocław
Witam serdecznie. Z Pani opisu wynika że podejrzewana dysleksja może być tylko wynikiem zaburzeń dyslalii-opuszczane i zamiana hłosek, zaburzeń słuchu różnicowania dzwięków , zaburzeń sensorycznych,które nie były poddane terapii. Powinni Państwo jak najszybciej zgłosić sie na terapię. Jeśli podejmą Państwo taką decyzję służe pomocą. Proszę wybrać termin dostępny w kalendarzu. Pozdrawiam

 Tomasz Bobrowski
Tomasz Bobrowski
Logopeda
Czeladź
Dzień dobry! Dysleksja bywa także określana terminem " ślepoty słownej". Wszystkie wymienione przez Panią cechy mogą w dużym stopniu uprawdopodabniać występowanie tego zaburzenia u syna. Czynniki genetyczne też są ważne. Natomiast może też tak być, że podłoże tkwi w zaburzeniach APD przetwarzania wewnętrznego . Ważne pytanie czy syn jest oburęczny? Praworęczny? Czy leworęczny? Którą nogą kopie piłkę? Czy był diagnozowany przez okulistę? audiologa? Pozdrawiam!

mgr Agata Krysztofiak
mgr Agata Krysztofiak
Logopeda
Poznań
opisane przez Panią przykłady skłaniają wyglądają mi na dysleksję, czy syn miał sprawdzoną lateralizację?

mgr Beata Zachtej
mgr Beata Zachtej
Logopeda, Terapeuta, Diagnostyk
Łódź
Witam, jest wiele symptomów ryzyka dysleksji.Żadnych nie należy lekceważyć. W przyszłości nasilają się problemy i cechy dysleksji z wiekiem utrwalają się wraz z okresem rozwojowym. Warto podjąć szybką terapię pedagogiczną w celu stymulacji ośrodków percepcyjnych.
Sugeruję wizytę: Diagnoza pedagogiczna
Na wizytę można umówić się przez serwis ZnanyLekarz.pl, klikając w przycisk Umów wizytę.

Specjaliści w zakresie leczenia: dysleksja

Elżbieta Teresińska

Elżbieta Teresińska

Laryngolog, Audiolog, foniatra, Lekarz medycyny estetycznej

Szczecin

ALEKSANDRA SZYGENDOWSKA

ALEKSANDRA SZYGENDOWSKA

Psycholog, Terapeuta

Warszawa

Elżbieta Okniańska

Elżbieta Okniańska

Psycholog, Terapeuta

Elbląg

Jolanta Poralla

Jolanta Poralla

Psycholog

Rybnik

Monika Wiśniewska

Monika Wiśniewska

Logopeda, Terapeuta

Poznań

Piotr Jaworski

Piotr Jaworski

Logopeda

Jaworzno

Masz pytania?

Nasi lekarze i specjaliści odpowiedzieli na 1 pytań dotyczących usługi: dysleksja

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.

Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.