Spirulina - czy warto?

Szanowni Państwo!
Chciałam zadać pytanie nt. spiruliny. Czy rzeczywiście jest taka zdrowa i warto ją jeść? Uprzjmie proszę o odpowiedź.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Jak najbardziej polecam spirulinę, tylko przy wyborze proszę też patrzeć na certyfikaty czystości. Jest to produkt działający oczyszczająco, jeżeli jadamy dużo ryb to świetnie się sprawdzi w celu eliminacji metali ciężkich, które właśnie możemy dostarczyć jedząc ryby. Spirulina zawiera też jod co jest wskazane w niedoczynności tarczycy. Sama jej używam i stosuję ją do koktajli jako uzupełnienie diety w mikroelementy i oczyszczenie organizmu.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Justyna Jakimiuk

Warto, tylko musi być z dobrego źródła

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Monika Kurdej

Dzień dobry:D Dziękuję za pytanie:D
Rzeczywiscie, spirulina ma ostatnio bardzo dobry marketing:) I rzeczywiście, spożywanie produktów pochodzenia morskiego jest wskazane, aby cieszyć się zdrowiem i długowiecznością. Przy czym warto wiedzieć, że spirulina nie tylko zawiera potrzebne kwasy omega (jak to produkt pochodzący z morza). Dodatkowo jest wspaniałym źródłem białka, witamin oraz antyoksydantów. A na dokładkę produkowanie suplementów zawierających algi odbywa się z dala od zanieczyszczonego oceanu:D Tak, tak, w specjalnych, przeznaczonych do tego celu hodowlach. W związku z tym proszę wybierać spirulinę dla siebie od sprawdzonego producenta:D

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Beata Śpiewak

Ja reprezentuję tą szkołę która mówi,że warto, ale szanuję każde zdanie. Po to mamy mózg między uszami żeby z niego korzystać . Ja używam suplementy i tzw żywność funkcjonalną od bardzo dawna i mam się nieźle .

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Sylwester Kłos

Witam,

Chlorella oraz Spirulina mają niezwykłe właściwości, są bogactwem białka, chlorofilu i są niezwykle zasobne w witaminy i minerały. Niestety mają one swoje zalety, ale również wady. Obie są jednak częstym narzędziem naturopatów, używanym w celu pozbycia się metali ciężkich i ogólnego detoksu. Spirulina jako cyjanobakteria (sinica) zawiera endotoksyny LPS, te same znaleziono również w Chlorelli. Spirulina ma immunomodulujące efekty. Jej immunostymulujące działanie w przypadku zdrowych osób jest bardzo korzystne, natomiast w przypadku osób, które cierpią na choroby autoimmunologiczne może być problematyczne, ponieważ dodatkowo pobudza oś Th1 układu immunologicznego, co również jest często charakterystyczne dla osób cierpiących na choroby autoimmunologiczne. Ciekawe jest też zestawienie objawów niepożądanych po spożyciu spiruliny: od bóli głowy, przez bóle mięśni aż po pocenie się i problemy z koncentracją. I to przy bardzo niskiej dawce na poziomie 1g. Także z jej stosowaniem decyzje podejmuje sie indywidualnie do przypadku. Przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na istotny fakt, że to co jest dostępne powszechnie, jest często kiepskiej jakości produktem pełnym zanieczyszczeń. Jeżeli już stosujemy tego typu produkty zadbajmy o ich jakość.

Pozdrawiam,
dietetyk kliniczny
Sports-Med.


Sugeruję wizytę

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Ewa Janowicz

Witam serdecznie,
w mojej opinii warto włączyć spirulinę do diety jako źródło wielu witamin i minerałów, itozwiązków, enzymów, kwasu GLA, który może być pomocny w chorobach autoimmunologicznych czy białka. Spirulina może być pomocna w: detoksyfikacji organizmu, regeneracji i rekonwalescencji, naprawie flory bakteryjnej jelit, walce z wirusami, stanach zapalnych.
Należy jednak pamiętać, że spirulina (jak i chlorella) zawiera jod, przez co może pogorszyć stan zdrowia osób chorych na Hashimoto, we wszystkich innych chorobach autoimmunologicznych może działać bardzo korzystnie.

Ewa Janowicz

Mission Nutrition Ewa Janowicz
Ul. Koszalińska 88d/2
78-400 Szczecinek
mission-n.pl

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Dzień dobry,
oczywiście, że warto włączyć algi do swojego jadłospisu. Spirulina to bogate źródło substancji odżywczych takich jak białka, witamin (A, B1, B2, B3, C, D, E), oraz mikroelementów (żelazo, wapń, fosfor, potas, magnez i selen). Algi to się również skuteczny antyoksydant, wpływa ochronnie na układ krążenia oraz wykazuje działanie neuroprotekcyjne. Dzięki właściwościom przeciwhistaminowym spirulina łagodzi objawy alergii, ponadto, poprawia metabolizm tłuszczów, oczyszcza organizm z toksyn oraz stymuluje układ odpornościowy. Kluczowe znaczenie ma tu jakość produktu na co należy zwrócić uwagę. Na japońskiej wyspie stulatków dieta bogata jest w fitoskładniki, a spożywanie alg morskich dochodzi do 20%.Proszę również pamiętać, że zdarzają się przypadki takich dysfunkcji organizmu, że ten nadmiar dobroci może nie być wskazany.
Pozdrawiam

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Milena Olaszewska

Dzień dobry,

można uzupełnić nią swoją dietę. Jednak nie każdemu odpowiada jej smak, który jest dla niektórych dość charakterystyczny. Jedni są jej przeciwnikami inni zwolennikami. Ja osobiście nie włączam jej do jadłospisów swoich pacjentów.
Istnieją publikacje, które wskazują, że spirulina działa wręcz negatywnie, chociażby degradując wątrobę, czy zaburzając działanie mózgu.

Pozdrawiam,
Milena Olaszewska

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Maria Jagiełło

Tak, polecam spirulinę. Detoksykuje, wprowadza bardzo duże ilości witamin, minerałów i chlorofilu. To super foods. Pozdrawiam

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Marta Dochniak

Witam,
Spirulina zawiera przyswajalne białko, ß-karoten, wapń, żelazo, potas, magnez, witaminy C, D i E oraz witaminy z grupy B, np. witaminę B12. Zawiera także kwas gamma-linolenowy (GLA), który ma silne właściwości przeciwzapalne. W badaniach zaobserwowano, że alga ta może mieć korzystny wpływ m.in. na aktywność układu immunologicznego. Spirulina jest zatem cennym produktem i może być stosowana jako zdrowe uzupełnienie diety.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Małgorzata Michno

Spirulina ma wiele zalet pro- zdrowotnych. Jest rośliną bogatą w białko, witaminy i minerały. Ale nie jest magicznym środkiem na wszelkie dolegliwości. Zalecane dawkowanie Spiruliny 400 mg na 10 kg masy ciała.


Sugeruję wizytę

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Witam serdecznie, spirulina jest produktem wytwarzanym z cyjanobakterii, czyli organizmów przeprowadzających fotosyntezę. Charakteryzuje się dużą zawartością białka, witaminy A, B12, żelaza i innych składników odżywczych. Zawarty w niej spirulinian wapnia ma działanie przeciwwirusowe. Oprócz tego w badaniach wykazano, że spirulina ma właściwości przeciwnowotworowe, zapobiega powstaniu chorób układu krążenia i choroby Parkinsona. Jednak należy podchodzić do tego typu suplementów z rozwagą i wybierać te sprawdzone i odpowiednio przebadane, gdyż niektóre z nich mogą być zanieczyszczone oraz zawierać inne rodzaje substancji niekorzystnych dla zdrowia. Warto pamiętać, że odpowiednio zbilansowana dieta jest w stanie dostarczyć wszystkich niezbędnych składników pokarmowych, dlatego stosowanie spiruliny może być wskazane np. przy niedoborach pokarmowych. Przy prawidłowej diecie należy ostrożnie dobierać dawkę spiruliny, gdyż zbyt duża ilość składników odżywczych np. witaminy A może prowadzić do wystąpienia niepożądanych objawów.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Joanna Gaweł

Szanowna Pani,
Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań, to jak najbardziej może Pani włączyć spirulinę do swojej diety. Spirulina jest bogata w białko, zawiera nienasycony kwas tłuszczowy –γ-linolenowy, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne, m.in. żelazo, wapń, cynk, magnez, selen. Spirulina bywa stosowana m.in. jako uzupełnienie diet wegetariańskich. Należy tylko uważać, czy suplement zawierający spirulinę nie jest zanieczyszczony np. metalami ciężkimi i kupować ze sprawdzonego źródła.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Ewa Gonia

Warto wprowadzić spirulinę do swojej kuchni. Można skorzystać również z zielonego młodego jęczmienia. Dobrym sposobem jest dodawanie ich do koktajli warzywnych.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Witam, spirulina sproszkowana lub w tabletkach jest wysokobiałkowym produktem, bogatym w wiele ważnych i potrzebnych substancji typu flawonoidy, jednak należy pamiętać , że nie jest to produkt cud, ani tez nie jest obojętny dla naszego organizmu. Podstawą zdrowia jest właściwa dieta, a spirulina może być jej dodatkiem. Jednak uważałabym na zbyt długie suplementowanie, aby nie przedobrzyć. Nie wiem w jakim kontekście jest skierowane pytanie i na jakich jej właściwościach Pani/Panu zależy.
Pozdrawiam
Magdalena Kołodziej
Dietetyk

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Katarzyna Martela

Dzien dobry, spirulina jest bombom witaminowo-mineralną. Większą część jej masy stanowi pełnowartościowe białko, ponadto zawiera skladniki antyoksydacyjne, kwasy tłuszczowe GLA, znajdziemy tu także zeaksantynę dobrą dla oczu. Należy przede wszystkim uważać na spiruliny niewiadomego pochodzenia (bez certyfikatu czystości).
Kto powinien uważać na stosowanie spiruliny? Kobiety w ciąży i karmiące oraz dzieciom do 18 rż nie zaleca sie stosowania spiruliny. U osób z problemami, z tarczycą zaleca się uprzednio konsultację z lekarzem lub/i dietetykiem, a także osoby podczas leczenia onkologicznego powinny zrezygnować ze stosowania tego preparatu (lub skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym)

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Tak, spirulina należy do tzw. superfoods czyli żywność która posiada wiele unikalnych cech. Przede wszystkim są to niebiesko-zielone algi morskie, które są podstawą łańcucha pokarmowego. Dzięki fotosyntezie algi i plankton zamieniają światło słoneczne na czyste białko, kwasy tłuszczowe i węglowodany. Zawiera od 65 do 71 % białka (oceniana jako najbogatsze źródło wśród wszystkich pokarmów) i zawiera wszystkie niezbędne aminowkwasy. Bogata w witaminy A, B1, B6, E i K. Poza tym jest bardzo dobrym źródłem kwasu GLA, niezbędnego tłuszczu o działaniu przeciwzapalnym! Jest także bogatym źródłem żelaza - polecana dla osób z anemią. Ma także wiele innych właściwości

Warto zwrócić uwagę na to, aby spirulina miała świeży zapach, certyfikowana spirulina zazwyczaj jest też lepszej jakości. Unikaj produktów, w których wykorzystano substancje wiążące, ponieważ spirulina jest dosyć klejąca i jest możliwe przygotowanie tabletki bez dodatku tych substancji. Można także wybrać spirulinę w proszku i wykorzystywać do przygotowania różnych potrwa, np. koktajli.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Witam :)
Mówi się,że spirulina to suplement XXI wieku.
Ja jestem za...:) Od dawna wiedzą o tym niektóre ludy Afryki i Ameryki. Świat cywilizowany zaczął się jej przyglądać dopiero 60 lat temu.Właściwości zdrowotnespiruliny to , jak mówią,"zbliżenie do natury, bez rezygnacji ze wszystkich zdobyczy cywilizacji, z których korzystamy.Spirulina wzbogaca zubożałą dietę świata cywilizowanego a także karmi głodujący świat.
jak wszystko ma też skutki uboczne. o których mało się mówi:) Skutki uboczne występują u osób uczulonych na składniki, które zawiera spirulina oraz podczas jej nadmiernego spożycia, znacząco przekraczającego zalecane dawkowanie. Nie stwierdzono jednak przypadków przedawkowania spiruliny. Jednym z podstawowych i najlepszych przeliczników jest przyjmowanie 1 tabletki spiruliny na 10 kg masy ciała. W razie niepewności warto skontaktować się z lekarzem.
Większość skutków ubocznych spiruliny wskazuje, że działa ona w naszym organizmie i zaczynają się procesy oczyszczania z toksyn, a także uzupełnia ona niedobory składników odżywczych.
Małgorzata Białokur

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Sylwia Jajuga

Spirulina jest dobrym źródłem wartościowego białka, zawiera cynk, wapń, magnez, selen, mangan, żelazo, fosfor. Zawiera także żelazo, które jest lepiej przyswajane niż żelazo z mięsa czy warzyw. Wraz z nią spożywamy także wiele innych wartościowych składników jak chlorofil czy karotenoidy. Myślę, że warto włączyć ja do swojej codziennej diety jeżeli tylko jesteśmy w stanie sobie poradzić z jej specyficznym smakiem :)

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Ewa Bieniak

Spirulina to sinicia, a konkretniej cyjanobakteria. Jest źródłem barwników o właściwościach antyoksydacyjnych (chlorofil, beta karoten, ksantofile, fikobiliny). Ponadto jest źródłem białka i witamin (zwłaszcza prowitaminy A i witamin z grupy B) oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i składników mineralnych (m in. siarki, wpływającej korzystnie na stan włosów, skóry i paznokci). Przypisuje się jej działanie polegające na mobilizowaniu układu odpornościowego. Ma działanie antynowotworowe, przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwalergiczne, regulujące stężenie glukozy i cholesterolu we krwi. Ciemną stroną spiruliny są endotoksyny, które mogą powodować niekorzystne zmiany w układzie nerwowowym. Dlatego, jeśli ktoś chce włączyć spirulinę do diety, musi zaczynać od małych dawek (3-5 g/dzień) i przestrzegać zaleceń odnośnie dawkowania podanych na opakowaniu. Pozdrawiam Ewa Bieniak

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Michalina Baryła

Spirulina, czyli sproszkowana alga morska - roślina, która rzeczywiście jest bogata w wiele wartości odżywczych. Jest dobrym źródłem białka, witamin z grupy B i E, beta karotenu, kwasu foliowego, żelaza, manganu, miedzi, cynku i selenu. Ze względu na naturalne pochodzenie, pochodzące z niej witaminy i minerały są bardzo dobrze przyswajane przez organizm. Z badań naukowych można dowiedzieć się, że może być wsparciem podczas leczenia nowotworowego, sprzyja procesom odchudzania obniżając poziom cukru oraz zmniejszając apetyt oraz opóźnia procesy starzenia. Spirulina może stać się dodatkiem do zdrowego stylu życia. Nie zastąpi ona jednak odpowiednio dobranej diety, aktywności fizycznej i prawidłowej higieny życia. Suplementacja spiruliny może być pomocna w dbaniu o zdrowie, ale nie jest niezbędna.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Dzień dobry,
spirulina nie bez powodu zaliczana jest do tzw. superfoods. Produkt ten charakteryzuje się wysoką zawartością białka, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin: A, witamin z grupy B (B1, B2, B5, B6, B12) oraz witaminy: E (tokoferol), C (kwas askorbinowy) i D. Algi są bogate w mikroskładniki: brom, cynk, jod, magnez, mangan,miedź, żelazo. Warto wzbogacić dietę o ten składnik, ponieważ wykazuje szereg właściwości biologicznych: działanie przeciwnowotworowe, antybakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwzapalne i przeciwutleniające.Polecam.
Pozdrawiam
Karolina Bednarowicz

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Karolina Leśnik

Witam serdecznie. Spirulina należy do tzw. superfoods, bo jest bogata w witaminy, minerały i inne substancje aktywne. Spirulina jest źródłem pełnowartościowego białka, określa się ją nawet mianem "zielonego mięsa". Polecana jest zwłaszcza dla wegan. Ponadto jest skarbnicą witamin z grupy B, kwasu foliowego, biotyny, witaminy A i E oraz minerałów takich jak wapń, żelazo, cynk i selen. Spirulina jest bogata w beta-karoten, a także zawiera inozytol, chlorofil i zeaksantynę. Spirulinie przypisuje się wiele właściwości leczniczych. Badania potwierdzają jej profilaktyczne, a nawet lecznicze działanie w przypadku wielu chorób. Wśród jej właściwości można wyróżnić:
• obniżenie złego cholesterolu (LDL) i trójglicerydów
• obniżenie poziomu cukru we krwi
• wspomaganie odporności organizmu- dzięki zawartej w spirulinie fikocyjaninie
• wspomaganie procesów trawienia i wydalania, poprzez stabilizowanie naturalnej flory przewodu pokarmowego
• oczyszczanie organizmu poprzez wspomaganie pracy wątroby i nerek
• działanie przeciwwirusowe
• opóźnianie procesów starzenia, wspomaganie odchudzania, wspomaganie leczenia anemii i wiele wiele innych
Moim zdaniem warto włączyć spirulinę do swojej diety. Przy zakupie warto zwrócić na jej jakość. Najlepiej wybierać tą, która posiada certyfikat ISO.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Agnieszka Kos

Spirulinę (nazywaną także "super żywnością") czyli algę możemy przyjmować w postaci proszku (wyjątkowo intensywny nie przez wszystkich akceptowalny smak) oraz w tabletkach. Alga ta została dobrze zbadana i obecnie uważa się ,iż posiada wiele korzyści prozdrowotnych m.i.n ma działanie detoksykujące, obniża ciśnienie, normalizuje poziom cholesterolu i oczywiście jest bogata w witaminy i minerały w naturalnej postaci .Przyjmując spirulinę należy pamiętać o wypijaniu większej ilości wody. Nie należy również przesadzać z dawką aby jej nie przedawkować.Możliwe skutki uboczne występujące zazwyczaj przy przedawkowaniu spiruliny bądź uczuleniu na któryś ze składników to wysypka, pieczenie i świąt skóry, bóle i zawroty głowy oraz wymioty i nudności.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Natalia Szwed

Spirulina posiada wiele składników, które pozytywnie wpływają na organizm człowieka. Jest bogatym źródłem beta karotenu i witaminy E- neutralizuje wolne rodniki i ma działanie antyoksydacyjne. W związku z wysoką zawartością witaminy B12 zmniejsza nasilenie objawów choroby Alzheimera, zaburzeń psychicznych, snu. Barwniki roślinne typu fikoerytryn, fikocyjanin i chlorofil chronią przed szkodliwym działaniem promieniowania UV na skórę, przez co znacząco opóźniają procesy starzenia. Wpływa ochronnie na szpik kostny, pobudza aktywność krwiotwórczą, w związku z tym może być stosowana w profilaktyce niedokrwistości. Ponadto spirulina obniża poziom trójglicerydów, reguluje glikemię po posiłkową. Ze względu na sporą zawartość wapnia spirulina może być stosowana w profilaktyce osteoporozy. Ponadto wiele badań naukowych potwierdziło jej rolę przeciwnowotworową i ochronną przed działaniem czynników genotoksycznych i mutagennych. Dzięki dużej zawartości białka (55-70 %) spirulina jest idealnym preparatem odżywczym. Należy jednak pamiętać, że samo stosowanie spiruliny bez odpowiedniej diety nie przyniesie pożądanego efektu. Może być ona stosowania jedynie jako dodatek.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Dzień dobry. Spirulina jest dobrym źródłem chlorofilu i żelaza. Może być jednak zanieczyszczona niebezpieczna neurotoksyna. Polecam lokalne zielone produkty.

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Olga Kapinos

Spirulina jest zdrowa ale nie dla każdego. Zawiera ona białko w znacznej ilości, witaminy i składniki mineralne, przede wszystkim żelazo. Zaliczana jest du superfoods czyli żywności o bogatych składzie dającym wiele korzyści zdrowotnych. Reguluje gospodarkę cholesterolową, obniża poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów. Obniża ciśnienie krwi (więc dla niskociśnieniowców nie jest wskazana może powodować bóle głowy). Obniża poziom cukru we krwi (więc uwaga przy cukrzycy i hipoglikemii). Zawiera fenyloalaninę więc odpada przy fenyloketonurii. Zawiera znaczne ilości jodu więc uwaga przy chorobach tarczycy.Dawka też będzie miała znaczenie, zaczynamy od 1g i sprawdzamy samopoczucie. Pozdrawiam. Mam nadzieję że pomogłam :)

ODPOWIEDŹ LEKARZA:

Olimpia Przyjemska

Ja osobiście uważam, że o wiele lepsze efekty od jakichkolwiek suplementów przynosi zbilansowana dieta. :-)

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

Twoje pytanie

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.

* Internet nie może być substytutem profesjonalnej opieki medycznej.

Dodaj pytanie

Już prawie gotowe! Wypełnij jeszcze pozostałe dane. Dzięki nim będziemy w stanie precyzyjnie rozwiązać Twój problem.

Wybierz specjalizację lekarską, do której chcesz skierować pytanie

Dzięki informacji o Twojej lokalizacji będziemy mogli przesłać pytanie w pierwszej kolejności do najlepszych specjalistów z Twojej okolicy

Martwisz się o swoje zdrowie?

Wyślij pytanie naszym lekarzom i specjalistom i uzyskaj szybką odpowiedź!

Pen-iconCreated with Sketch. Zadaj pytanie

Odpowiedź od: