Dzień dobry. Dostaliśmy opinie z poradni pedagogicznej i jestem załamana. Chłopiec ma 6 lat ma probl

2 odpowiedzi
Dzień dobry. Dostaliśmy opinie z poradni pedagogicznej i jestem załamana. Chłopiec ma 6 lat ma problemy z koncentracja i zapamiętywaniem .
W opini napisali aktualna ogólna sprawność intektualna dziecka mierzona skala Stanford binet 5 plasuje na poziomie pogranicza niepełnosprawności intektualnej. W mojej ocenie dziecko radzi sobie dobrze na wielu płaszczyznach i tak mógł polegnąć na teście. Czy mam się martwić? Doradźcie mi jakie kroki mam dalej podjąć. A jeszcze nam wykryli słabe napięcie mięśniowe w tułowiu oraz nie wymawia literki r . Czy to wszystko jest ze sobą powiązane. Strasznie się martwię.
mgr Zuzanna Suchecka
Psycholog, Psycholog dziecięcy
Warszawa
Dzień dobry, rozumiem, że ta opinia może budzić ogromne zaniepokojenie, zwłaszcza gdy dotyczy tak młodego dziecka, a wyniki testów wydają się niepokojące. Chciałabym Cię jednak uspokoić, że sama opinia z poradni to tylko jeden kawałek układanki. Wiele rzeczy warto rozważyć w szerszym kontekście, nie tylko na podstawie jednego testu.

1. Ogólna sprawność intelektualna
Opinia z poradni, oparta na skali Stanford-Binet 5, wskazuje, że poziom inteligencji dziecka mieści się "na pograniczu niepełnosprawności intelektualnej". Ważne jest, by pamiętać, że takie testy mogą być zależne od wielu czynników, takich jak:
- Stres dziecka– testy mogą go obciążyć, a małe dzieci mogą się rozproszyć lub poczuć niepewnie w nowym środowisku.
- Stan zdrowia – problemy z koncentracją mogą być wynikiem różnych trudności, np. zmęczenia, lęku, problemów zdrowotnych (np. problemy ze wzrokiem, słuchem).
- Wiek dziecka – u dzieci w tym wieku rozwój intelektualny może być nierównomierny, a niektóre umiejętności pojawiają się później niż w innych dzieciach.

Warto, byś nie opierała się wyłącznie na wynikach testu, ale spojrzała na to, jak dziecko funkcjonuje w codziennym życiu. Jeśli radzi sobie z codziennymi czynnościami, komunikuje się, rozwija zainteresowania, jest aktywne, to te cechy mogą sugerować, że nie jest tak, jak wskazują na to wyniki testu.

2. Problemy z koncentracją i zapamiętywaniem
Problemy z koncentracją mogą wynikać z wielu czynników – zarówno emocjonalnych, jak i rozwojowych. Jeśli zauważasz, że dziecko ma trudności z koncentracją, warto zwrócić uwagę na:
- Styl nauki dziecka – niektóre dzieci potrzebują innych metod nauki, np. bardziej wizualnych lub bardziej interaktywnych.
- Środowisko – czy dziecko ma odpowiednie warunki do nauki w domu? Czasami zmiana otoczenia, np. mniej rozpraszających bodźców, może pomóc.
- Zdrowie fizyczne – problemy ze słuchem lub wzrokiem mogą utrudniać skupienie uwagi.

3. Słabe napięcie mięśniowe i problemy z wymową
Jeśli chodzi o słabe napięcie mięśniowe w tułowiu, może to wskazywać na pewne opóźnienia w rozwoju motorycznym, ale nie musi być to związane z problemami intelektualnymi. Słabe napięcie mięśniowe może wpływać na postawę, równowagę i motorykę dużą (np. bieganie, skakanie), a także ma wpływ na motorykę małą (np. rysowanie, pisanie). To może także wpływać na koncentrację, ponieważ dziecko może się czuć mniej komfortowo lub zmęczone, gdy nie ma wystarczającej kontroli nad swoim ciałem.

Jeśli chodzi o problemy z wymową literki „r”, to w tym wieku jest to bardzo powszechne. Wiele dzieci ma trudności z tą literą, i z czasem zwykle poprawiają ją w naturalny sposób. Jeśli problem się utrzymuje, warto rozważyć pracę z logopedą, aby pomóc dziecku w prawidłowej artykulacji.


Twoje zmartwienie jest całkowicie zrozumiałe, ale kluczowe jest, by podjąć kilka kroków:
- Konsultacja z psychologiem lub pedagogiem– dobrym krokiem będzie dalsza współpraca z psychologiem dziecięcym, który może zweryfikować wyniki testów, a także dokładniej ocenić, w jakim stopniu dziecko ma trudności w codziennym funkcjonowaniu.
- Terapia logopedyczna – jeśli problem z wymową literki „r” jest wyraźny, warto skonsultować się z logopedą, aby upewnić się, że dziecko rozwija się prawidłowo pod kątem mowy.
- Konsultacja z terapeutą ruchowym lub fizjoterapeutą – aby poprawić napięcie mięśniowe, warto zainwestować w ćwiczenia, które pomogą dziecku w rozwoju motorycznym.

Nie musisz martwić się na zapas. Pamiętaj, że diagnoza w wieku 6 lat może się zmieniać, a wiele trudności rozwiązuje się naturalnie z wiekiem i wsparciem. Ważne jest, byś nie poprzestawała na jednym raporcie, ale dążyła do pełniejszej diagnozy, obejmującej całość rozwoju dziecka. Skonsultuj się z odpowiednimi specjalistami, którzy pomogą Ci dokładniej zrozumieć, na jakim etapie rozwoju znajduje się Twoje dziecko.

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Wojciech Jerchel
Psycholog, Psycholog dziecięcy
Mysłowice
Dzień dobry,

Proszę dla pewności zrobić diagnozę ADHD. Jeśli dziecko ma problemu z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem to jest to jedno z kryteriów ADHD jeśli je miał to być może mogło to wpłynąć na rozwiązywanie testu.
Pozdrawiam
Wojciech Jerchel
Psycholog, terapeuta TSR, psycholog dziecięcy

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.