Czy powinnam zmniejszyć deficyt kaloryczny?
Witam. Właśnie zaczynam trzeci tydzień redukcji 1600 kalorii, jednak chciałabym uniknąć efektu jojo tak naprawdę i tym samym trochę mniej się męczyć. Kiedyś niestety jadłam 1400kcal i oprócz złych wyników krwi utyłam. Aktualnie ważę ok.62,2kg i mam 163cm wzrostu, wiek to niecałe 15 lat. Na badaniach składu ciała wyszło, że na podstawowe fukncje spalam 1400 kalorii.
Kiedyś ważyłam 67kg. W lipcu przytyłam niestety do 64kg (w lutym tego roku było 62). Mam napady jedzenia, od startu redukcji ok. raz/dwa na tydzień i przez nie, gdy w sobotę dostałam napadu w niedzielę zjadłam niecałe 500kcal, aby się zgadzało tygodniowo. Jem zdrowo, jednak pozwalam sobie na to, na co mam ochotę (słabość do słodyczy). Więc czy przy diecie 1700 kcal wciąż będę chudła czy po zwiększeniu kalorii przytyję? Aktualnie ćwiczę na siłowni 2 razy w tygodniu i codziennie spaceruję. Planuję ćwiczyć 3/4 razy.
Owszem, należy zmniejszyć deficyt kaloryczny, a nawet całkowicie się go pozbyć. U osób poniżej 18 roku życia nie zaleca się klasycznego odchudzania, ponieważ organizm wciąż się rozwija i potrzebuje energii do tego procesu. Dlatego też nie sugerowałbym się wynikami z analizatorów i czy samodzielnie obliczonym PPM (BMR). W tym wieku należy sugerować się Normami Żywienia, czyli zastosować dietę o kaloryczności od 2100 do 2450 (w zależności od aktywności fizycznej). Jako że jest to kaloryczność wyznaczona dla osób o prawidłowej masie ciała, ujemny bilans powstaje z samej obecności tkanki tłuszczowej, a wszystkie fizjologiczne potrzeby organizmu są zaspokojone. Dzięki takiej kaloryczności powinny zniknąć napady jedzenia (organizm domaga się kalorii, których nie ma i w ten sposób je uzupełnia), a i chęć na słodycze będzie mniejsza. W początkowym okresie może nieco przybyć, jednak jest to fizjologiczny proces uzupełniania glikogenu (cukru zapasowego), jednak proszę nie obawiać się przyrostu tkanki tłuszczowej.

Tak, jak najbardziej powinnaś zmniejszyć deficyt kaloryczny albo całkowicie z niego zrezygnować. Napady to sygnał, że potrzebujemy więcej energii z jedzenia. W momencie w którym mimo zerowego bilansu energetycznego, będą one nadal występować radziłabym skontaktować się z psychodietetykiem, który pomoże Ci zrozumieć problem i nakieruję na właściwą ścieżkę żywieniową. Pozdrawiam, Anna Ręczajska

mgr Małgorzata Mróz
mgr Małgorzata Mróz
Psychoterapeuta, Dietetyk
Katowice
Witam. W Twoim wieku deficyt kaloryczny nie jest potrzebny, wystarczy wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe, aktywność fizyczną, przyjmować właściwą dla wieku i prawidłowej masy ciała ilość kalorii (średnio 2200 kcal) żeby osiągnąć cel. Lepiej tracić stopniowo i zdrowo na wadze, niż wpędzić się w problemy zdrowotne. Twój organizm intensywnie się rozwija, nie jest dobrym pomysłem wprowadzanie restrykcyjnych diet, czy spożycia 500 kcal przez cały dzień, bo w poprzednim dniu za dużo zjadłaś. Ważne żebyś jadła 5 posiłków dziennie regularnie - co 3-4 godziny, nie podjadała między posiłkami, piła wodę, choć mogą to być także herbaty bez cukru i 6 dni w tygodniu znalazła czas na jedną godzinę aktywności fizycznej, takiej którą lubisz, może to być np. taniec. To równie ważne żeby nie utrwalać u siebie takich nawyków jak podjadanie, czy objadanie się, rozwijać i nauczyć się innych sposobów radzenia sobie w chwili napięcia, stresu. Bywa, że tak się zaczynają zaburzenia jedzenia, a lepiej zapobiegać niż leczyć. Jeśli mogę coś doradzić, to słuchaj samej siebie, bądź uważna na to, co się dzieje i traktuj siebie dobrze. Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.

Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.