Zdjęcie ojca bawiącego się z córką.

Wpływ mężczyzny na zdrowie przyszłego potomka

Napisano przez w Zdrowie11 czerwca 2014 Brak komentarzy.

Odpowiedni sposób żywienia jest kluczowy nie tylko dla zdrowia mężczyzny, ale także – dla zdrowia przyszłych potomków. Do tej pory presję właściwego odżywiania przed poczęciem odczuwały głównie kobiety. Teraz wiemy także, że styl życia ojca i jego nawyki żywieniowe mają znaczenie dla zdrowia dzieci. Oto kilka wskazówek od dietetyka, psychodietetyka i psycholog zdrowia, Lidii Szeworskiej z Metamorphosis Holistycznej Oazy Estetyki i Zdrowia w Warszawie.

Badania opublikowane w magazynie Nature Communications dowiodły, że plemnik przenosi ze sobą „pamięć” ze stylu życia ojca. Wiemy także, że niedobór kwasu foliowego w organizmie partnera także ma wpływ na ryzyko wystąpienia wad wrodzonych u płodu.

Mężczyźni zastanawiając się nad kondycją własnego organizmu powinni zwrócić uwagę na własne zachowanie. Często bowiem to spowolnione reakcje, nadmierna agresja bądź zobojętnienie są pierwszym wyraźnym sygnałem, że coś jest nie w porządku. Jeżeli mężczyzna zauważa, że jego „euforia i zapał” znajdują wyraz w spowolnionej reakcji, powinno to wzbudzić w nim przynajmniej niepokój. Takie zachowanie może świadczyć o tym, że w jego krwiobiegu królują płytki miażdżycowe, które zalegając w układzie krwionośnym mogą blokować przepływ krwi do mózgu. To z kolei może spowalniać reakcje organizmu i np. reakcja euforyczna może przyjmować nieco flegmatyczną formę.

Na co powinien zwrócić uwagę przyszły tata, aby jego nasienie było jak najlepszej jakości?

Z diety należy wyeliminować: substancji szkodliwe, a przede wszystkim substancje smolistych (wędzone mięso), nadmiar spożywanego alkoholu (zwłaszcza ograniczyć spożycie piwa).

  • W diecie przyszłego taty nie może zabraknąć:

białego mięsa (dostarczanego do organizmu w odpowiednim czasie dopasowanym do Twojego dnia), ryb i niektórych owoców morza (jeśli lubi) owoców i warzyw, a ich łączenie będzie ukierunkowane na eliminowaniu pojawiającego się nadmiaru tłuszczu. Głównie spowodowane jest to obiadami dostępnymi w porach lunchu. Nie musisz na obiad jeść samej sałatki – możesz zjeść obiad.

Warto pamiętać, aby jeść 4 – 5 razy dziennie nie dopuszczając do przejedzenia. Jeżeli chodzi o alkohol – kieliszek wina do kolacji (przy odpowiednim menu, np. pieczony kawałek indyka z sałatką warzywną pokropiona oliwą z oliwek albo pieczywo lub mały ziemniak i lampka wina) jest dozwolony.

Efektem końcowym wprowadzonych zmian będzie Twoja radość z bycia zdrowym i sprawnym mężczyzną czyli swoista R E G E N E R A C J A genów, które teraz już będziesz mógł przekazywać dalej.

O autorze

Lidia Szeworska – dietetyk, psychodietetyk i psycholog zdrowia

logo-izdrowko

O autorze