Proszę o wyjaśnienie tych zwrotów zawartych w opinii. Ogólny rozwój umysłowy w dolnej granicy normy

3 odpowiedzi
Proszę o wyjaśnienie tych zwrotów zawartych w opinii. Ogólny rozwój umysłowy w dolnej granicy normy wiekowej. Co znaczy to sformułowanie? oraz obniżony rozwój elementarnych funkcji percepcjino - motorycznych oraz zaburzony rozwój umiejętności fonologicznych (słuch fonemenowy analiza i synteza głoskowa pamięć fonologiczna).
dr n. o zdr. Beata Uchto-Żywica
Psycholog, Psychoterapeuta certyfikowany
Poznań
Dzień dobry, ogólny rozwój umysłowy interpretuje sie w odniesieniu do tabel wiekowych dziecka a zatem sformułowanie "w dolnej granicy normy wiekowej" oznacza, że rozwój ten mieści sie w normie ale w niższej strefie i należy to ćwiczyć aby deficyty nie pogłebiały sie. Prawdopodobnie obniżenie to wynika z osłabienia konkretnych funkcji percepcyjno- motorycznych (percepcyjne- odbieranie i przetwarzanie wrażeń za pomoca wzroku, słuchu itp a motoryczny to ruch), słuch fonemowy to np umiejetność rozrózniania głosek np s i z. natomiast analiza i synteza głoskowa to umiejętność rozkładu np wyrazu na głoski. Usprawnianiu takich deficytów służy np terapia integracji sensorycznej, terapia pedagogiczna oraz zajęcia logopedyczne.

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Anna Ożadowicz
Psycholog, Psychoterapeuta
Łódź
Rozwoj tego dziecka jest w dolnej granicy normy intelektualnej.Wymaga ono cwiczen podnoszacych poziom intelektualny a takze poziom spostrzegania wzrokowego,sluchowego oraz sprawnosci ręki prawej.Jesli to dziecko z kl 1-3 wiele mozna naprawic.Powinno uczeszczac na zajecia reedukacyjne w szkole lub w poradni psychologiczno pedagogicznej albo indywidualnie z psychologiem
"Ogólny rozwój umysłowy w dolnej granicy normy" – oznacza, że dziecko funkcjonuje poznawczo słabiej niż większość rówieśników, ale nadal mieści się w granicach normy – nie jest to niepełnosprawność intelektualna.
"Obniżony rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych" – chodzi o trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową, spostrzeganiem szczegółów, precyzją ruchów – może to wpływać np. na pisanie, rysowanie czy czytanie.
"Zaburzony rozwój umiejętności fonologicznych" – oznacza trudności z rozróżnianiem i przetwarzaniem dźwięków mowy (analiza głoskowa, składanie wyrazów, pamięć słuchowa), co może utrudniać naukę czytania i pisania.
W razie potrzeby mogę przesłać materiały wspierające rozwój tych funkcji.
Pozdrawiam

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.