Jakie możliwości ma takie dziecko jeśli chodzi o naukę. Czy jest w stanie poradzić sobie z nauką w n

3 odpowiedzi
Jakie możliwości ma takie dziecko jeśli chodzi o naukę. Czy jest w stanie poradzić sobie z nauką w normalnej szkole?Ma 12 lat. Do tej pory sobie radziła ale ma głównie oceny 2 i 3. Już w 2 klasie szkoły podstawowej została skierowana na badania. Wynik powtórzył się już dwukrotnie. W wyniku przeprowadzonego badania psychologicznego stwierdza się rozwój umysłowy w granicach inteligencji niższej niż przeciętna. Mocną stroną uczennicy jest uczenie się wzrokowo - ruchowe w zakresie motoryki małej w tym grafomotoryki oraz orientacja wyobraźnia i wizualizacjia przestrzenna (wynik przeciętny). Najsłabiej rozwinięte są trwałość pamięci werbalnej rozumienie norm i zasad społecznych zdolności do spostrzegania szczegółów oraz przewidywanie konsekwencji zdarzenia początkowego. Wyżej wymienione zdolności przyjmują wynik bardzo niskie. Podobnie rozwinięte są synteza danych spostrzeżeniowych (ujmiwanie relacji część całość) rozumowanie arytmetyczne oraz pamięć słuchowa krótkoterminowa. Rozwój poniżej przeciętnej przyjmują zdolności językowe (werbalizowanie definiowanie) oraz zdolność do klasyfikowania (abstachowanie uogólnianie porównywanie). Czyta płynie w przeciętnym tempie z nielicznymi błędami typu przekrecanie wyrazów zmiana litery lub brzmienia końcówek wyrazów domysły. Uczennica wykazuje słabe rozumienie czytanego tekstu na głos. Przeciętne rozumienie stwierdza się w sytuacji czytania po cichu. Pisząc ze słuchu zauważa się występowaniem błędów o zróżnicowanych charakterze typowo ortograficzne - typowo osłabiona percepcjia słuchowa i umiejętności fonologiczne (słuch fonemenowy analiza i synteza głoskowa pamięć fonologiczna) - typowo słuchowo - wzrokowo zaburzenie integracji tychże funkcji. Poziom graficzny pisma jest obniżony (litery niekształtne pismo niepłynne) tempo pisania przeciętne. Wypowiedzi pisemne i ustne uczennicy są na niskim poziomie pod względem słownictwa i konstrukcji językowej. Z matematyki obserwuje się barki z lat wcześniejszh sięgających zakresu klas programowo niższych. Objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną w szkole ze względu na deficyty wybiórczych zdolności intelektualnych obniżony rozwój elementarnych funkcji percepcjino - motorycznych umiejętności fonologicznych (słuch fonemenowy analiza i synteza głoskowa pamięć fonologiczna) problemy natury emocjonalno - wolicijonalnej oraz braki z matematyki które przyczyniają się do ogólnuonych trudności w nauce.
Co wiemy o przeszłości dziecka i wieku, w których zaczęto zauważać te trudności? Co wiemy o środowisku dziecka?

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
Z perspektywy psychologa klinicznego, dziecko z funkcjami intelektualno-poznawczymi na poziomie niższym niż przeciętny, poradzi sobie w szkole, ale nie bez pomocy i wsparcia. Konieczna jest rzetelna diagnoza i zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, możliwości Szkoły, wiedza Dyrekcji i świadomi problemu Nauczyciele. W sytuacjach osłabionych funkcji poznawczych (poziom inteligencji niższej niż przeciętna i pogranicze normy klinicznej) Poradnie wydają bardzo konkretne zalecenia; często związane z obniżeniem wymagań szkolnych, dostosowaniem postępowania do możliwości dziecka, itp. Edukacja dziecka z osłabionymi funkcjami intelektualno-poznawczymi wymaga ścisłej współpracy Rodziców z Nauczycielami i osobami wspomagającymi w Szkole. Jak wspomniałam, odpowiadam z perspektywy psychologa klinicznego. Dzieci z osłabionymi funkcjami poznawczymi, w kwestii nauki, prowadzone są zawsze przez Rejonowe Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. To pracownicy tych Poradni wskazują najlepsze rozwiązania edukacyjne. Wiem, że do kształcenia specjalnego kierowane są dzieci z orzeczeniami o konieczności takiego właśnie kształcenia i dotycy to osób z niepełnosprawnościami (intelektu, ruchu, narządów zmysłów, itp.), osób niedostosowanych społecznie oraz osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Ja, w mojej praktyce klinicznej, współpracuję z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi i mam dobre doświadczenia.
Dziewczyna ma szansę poradzić sobie w zwykłej szkole - wymaga wsparcia nauczycieli, zajęć rewalidacyjnych, zindywidualizowanego podejścia do niej - zalecenia daje Poradnia Psych-Pedag. w opinii lub orzeczeniu. Ważne jest by nadrobić jej braki z matematyki i nadążać za bieżącym materiałem - pomoc rodziców czy korepetycje. Jej rozwój nie jest harmonijny. Pomocną byłaby psychoterapia - praca nad emocjami, poczuciem wartości. W szkole średniej sugerowałabym szkołę branżową ( dawną zawodową ) po wybraniu zawodu do którego dziewczynka ma predyspozycje i własne chęci ( kucharz, cukiernik, sprzedawca, ogrodnik czy inne ). Dobrze wzmocnić dziecko - ukierunkować tak by miało swoje hobby, jakąś rzecz - taniec, jazda konna, pływanie, kółko plastyczne w Domu Kultury gdzie chce chodzić , czuje się dobrze i cieszy się, że coś robi dobrze - wzrasta jej poczucie sprawstwa. Bardzo ważne są także jej kontakty rówieśnicze, by miała znajomych, dobrą koleżankę czy przyjaciółkę, wspólny czas po szkole. A także wsparcie od kogoś bliskiego - sąsiadki, mamy, cioci czy kogoś kogo lubi.

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.