Dzien dobry. Mam pytanie odnośnie dziecka. Ma 4l 9m-cy. Jest śmiały, szybko uczy się piosenek, wier

2 odpowiedzi
Dzien dobry.
Mam pytanie odnośnie dziecka. Ma 4l 9m-cy. Jest śmiały, szybko uczy się piosenek, wierszy, liczy na konkretach w zakresie 10, chętnie rozwiązuje zadania logiczne, tworzy wypowiedzi zbudowane z prostych zdań (nieprawidłowo wymawia głoski szumiące oraz r - zamienia je na l). Niestety niechętnie koloruje, ma trudności z właściwym trzymaniem narzędzia pisarskiego (trzyma kredkę w 3 palcach, jednak trzyma rękę ' w powietrzu"). Czy wskazana jest terapia reki?
mgr Małgorzata Matraszek
Psycholog, Psychoterapeuta, Psycholog dziecięcy
Warszawa
Dzień dobry, z przedstawionego szczegółowego opisu osiągnięć widać, że syn się rozwija i ma wiele umiejętności, które pięknie się kształtują. W tym wieku najważniejsze jest wspieranie dziecka poprzez różnorodne aktywności manualne w formie zabawy, takie jak malowanie palcami, lepienie z plasteliny, zabawy klockami czy układanki. Te czynności naturalnie pomagają rozwijać motorykę małą i przygotowują rączkę do bardziej precyzyjnych zadań w przyszłości.

Jeśli chodzi o trzymanie narzędzi pisarskich, jest to dość typowe na tym etapie rozwoju. Na razie sugerowałabym skupić się na zabawach wzmacniających mięśnie dłoni i palców – wszystko, co dziecko robi z radością, będzie miało większy efekt. Terapia ręki może być rozważana w przyszłości, jeśli trudności będą się utrzymywały lub znacznie utrudniały rozwój dziecka, ale na tym etapie zabawa i naturalne aktywności są zazwyczaj wystarczające.

Jeśli coś Panią niepokoi lub potrzebuje Pani dodatkowych wskazówek, warto skonsultować się z terapeutą, który może ocenić funkcjonowanie dziecka w sposób indywidualny. Można też rozważyć wizytę u fizjoterapeuty dziecięcego, który oceni rozwój napięcia mięśniowego w kontekście motoryki małej.

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Paulina Obrał
Psycholog, Psycholog dziecięcy
Gdańsk
Witam serdecznie. Czytając zamieszczony przez Panią opis, zastanawiam się czy obserwuje Pani jeszcze inne sytuacje, kiedy dziecko niechętnie podejmuje aktywności manualne - np. nawlekanie, układanie z klocków, lepienie z plasteliny, rysowanie, przecinanie kartki nożyczkami czy czynności samoobsługowe? Jeżeli dziecko chodzi do przedszkola, warto dopytać o obserwację nauczycieli przedszkolnych. Terapia ręki powinna być poprzedzona diagnozą - dzięki niej wiadomo na czym polega trudność, jakie umiejętności powinny być rozwijane oraz czy dziecko wymaga stałej terapii. Terapeuta ręki może pokierować dziecko na inne, dodatkowe konsultacje u innych specjalistów, np. terapeuty SI lub fizjoterapeuty - czasami może okazać się, że trudność w zakresie motoryki małej, to tylko efekt trudności w zakresie motoryki dużej, np. w obszarze napięcia mięśniowego. Jeżeli się Pani niepokoi, to zachęcam do skonsultowania się ze specjalistą. Dopiero po zebraniu wywiadu, dopytaniu o szczegóły, dotyczące funkcjonowania dziecka, można ustalić czy dziecko potrzebuje wsparcia w tym zakresie. Pozdrawiam serdecznie, życzę wszystkiego dobrego!

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.