Dzien dobry. Mam pytanie odnośnie dziecka. Ma 4l 9m-cy. Jest śmiały, szybko uczy się piosenek, wier
2
odpowiedzi
Dzien dobry.
Mam pytanie odnośnie dziecka. Ma 4l 9m-cy. Jest śmiały, szybko uczy się piosenek, wierszy, liczy na konkretach w zakresie 10, chętnie rozwiązuje zadania logiczne, tworzy wypowiedzi zbudowane z prostych zdań (nieprawidłowo wymawia głoski szumiące oraz r - zamienia je na l). Niestety niechętnie koloruje, ma trudności z właściwym trzymaniem narzędzia pisarskiego (trzyma kredkę w 3 palcach, jednak trzyma rękę ' w powietrzu"). Czy wskazana jest terapia reki?
Mam pytanie odnośnie dziecka. Ma 4l 9m-cy. Jest śmiały, szybko uczy się piosenek, wierszy, liczy na konkretach w zakresie 10, chętnie rozwiązuje zadania logiczne, tworzy wypowiedzi zbudowane z prostych zdań (nieprawidłowo wymawia głoski szumiące oraz r - zamienia je na l). Niestety niechętnie koloruje, ma trudności z właściwym trzymaniem narzędzia pisarskiego (trzyma kredkę w 3 palcach, jednak trzyma rękę ' w powietrzu"). Czy wskazana jest terapia reki?
Dzień dobry, z przedstawionego szczegółowego opisu osiągnięć widać, że syn się rozwija i ma wiele umiejętności, które pięknie się kształtują. W tym wieku najważniejsze jest wspieranie dziecka poprzez różnorodne aktywności manualne w formie zabawy, takie jak malowanie palcami, lepienie z plasteliny, zabawy klockami czy układanki. Te czynności naturalnie pomagają rozwijać motorykę małą i przygotowują rączkę do bardziej precyzyjnych zadań w przyszłości.
Jeśli chodzi o trzymanie narzędzi pisarskich, jest to dość typowe na tym etapie rozwoju. Na razie sugerowałabym skupić się na zabawach wzmacniających mięśnie dłoni i palców – wszystko, co dziecko robi z radością, będzie miało większy efekt. Terapia ręki może być rozważana w przyszłości, jeśli trudności będą się utrzymywały lub znacznie utrudniały rozwój dziecka, ale na tym etapie zabawa i naturalne aktywności są zazwyczaj wystarczające.
Jeśli coś Panią niepokoi lub potrzebuje Pani dodatkowych wskazówek, warto skonsultować się z terapeutą, który może ocenić funkcjonowanie dziecka w sposób indywidualny. Można też rozważyć wizytę u fizjoterapeuty dziecięcego, który oceni rozwój napięcia mięśniowego w kontekście motoryki małej.
Jeśli chodzi o trzymanie narzędzi pisarskich, jest to dość typowe na tym etapie rozwoju. Na razie sugerowałabym skupić się na zabawach wzmacniających mięśnie dłoni i palców – wszystko, co dziecko robi z radością, będzie miało większy efekt. Terapia ręki może być rozważana w przyszłości, jeśli trudności będą się utrzymywały lub znacznie utrudniały rozwój dziecka, ale na tym etapie zabawa i naturalne aktywności są zazwyczaj wystarczające.
Jeśli coś Panią niepokoi lub potrzebuje Pani dodatkowych wskazówek, warto skonsultować się z terapeutą, który może ocenić funkcjonowanie dziecka w sposób indywidualny. Można też rozważyć wizytę u fizjoterapeuty dziecięcego, który oceni rozwój napięcia mięśniowego w kontekście motoryki małej.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Witam serdecznie. Czytając zamieszczony przez Panią opis, zastanawiam się czy obserwuje Pani jeszcze inne sytuacje, kiedy dziecko niechętnie podejmuje aktywności manualne - np. nawlekanie, układanie z klocków, lepienie z plasteliny, rysowanie, przecinanie kartki nożyczkami czy czynności samoobsługowe? Jeżeli dziecko chodzi do przedszkola, warto dopytać o obserwację nauczycieli przedszkolnych. Terapia ręki powinna być poprzedzona diagnozą - dzięki niej wiadomo na czym polega trudność, jakie umiejętności powinny być rozwijane oraz czy dziecko wymaga stałej terapii. Terapeuta ręki może pokierować dziecko na inne, dodatkowe konsultacje u innych specjalistów, np. terapeuty SI lub fizjoterapeuty - czasami może okazać się, że trudność w zakresie motoryki małej, to tylko efekt trudności w zakresie motoryki dużej, np. w obszarze napięcia mięśniowego. Jeżeli się Pani niepokoi, to zachęcam do skonsultowania się ze specjalistą. Dopiero po zebraniu wywiadu, dopytaniu o szczegóły, dotyczące funkcjonowania dziecka, można ustalić czy dziecko potrzebuje wsparcia w tym zakresie. Pozdrawiam serdecznie, życzę wszystkiego dobrego!
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.