Okiem fizjoterapeuty: Jak zadbać o kręgosłup? 7 skutecznych sposobów

Napisano przez w Fizjoterapia, Koronawirus23 marca 2020 Brak komentarzy.

Ograniczenie możliwości uprawiania sportu, wyjścia na siłownię czy basen powodują znaczne obniżenie aktywności fizycznej. Trudno jest znaleźć balans pomiędzy pracą siedzącą a naszą aktywnością w sytuacji, kiedy mocno ograniczone jest wyjście z domu. Jeżeli należysz do grupy osób borykających się z problemami bólowymi kręgosłupa możesz odczuć negatywne skutki związane z brakiem ruchu jeszcze bardziej.

Jednym z najbardziej istotnych elementów w trakcie profilaktyki czy leczenia dolegliwości bólowych kręgosłupa jest indywidualne dobranie programu terapii. Jednak z powodu ograniczenia przemieszczania się może być to być trudne lub nawet niemożliwe.  Dlatego bardzo przydatna może okazać się możliwość konsultacji online z fizjoterapeutą w trakcie której możliwe będzie dokładne omówienie przypadku i wdrożenie odpowiednich działań w domu.

Czy jesteśmy w stanie zadbać o nasz kręgosłup siedząc w domu? Oto 7 porad jak zadbać o zdrowie swojego kręgosłupa:

1. Zadbaj o swoją pozycję w trakcie pracy.

Postaraj się stworzyć stanowisko możliwie jak najbardziej przypominające te z Twojego miejsca pracy. Częstym problemem jest praca na laptopie w warunkach domowych, podczas gdy w pracy używamy dużych ekranów, które ustawione są na poziomie wzroku. Postaraj się ustawić ekran komputera domowego odpowiednio do pozycji siedzącej w której się znajdujesz.

2. Często przerywaj pracę.

Ciało człowieka w trakcie ewolucji ukształtowane zostało do szeroko pojętego ruchu. Rozwój współczesnej cywilizacji spowodował, że większość naszego dnia spędzamy w pozycji siedzącej. Im więcej bodźców ruchowych dostarczysz swojemu organizmowi tym lepiej będzie funkcjonował. Dobrym pomysłem jest ustawienie alarmu budzika, który np. co 45 min będzie przypominał nam o konieczności poruszania się.

3. Spróbuj popracować w pozycji stojącej.

Nie chodzi tu o cały dzień. Stanie ma być przerywnikiem pozycji siedzącej np. w trakcie jednej godziny pracy przed komputerem postaraj się stać 5-10 min. Możesz ten czas spokojnie wydłużać. Pamiętaj tylko o odpowiednim ustawieniu komputera, W pozycji stojącej powinien być ustawiony odpowiednio wysoko.

4. Więcej ruchu

Elementy pracy wymagające Twojej kreatywności, czy np. rozmowy telefoniczne postaraj się spędzić chodząc, spacerując po mieszkaniu. Jak powiedział Nietzsche: „Wszystkie naprawdę wielkie myśli powstają w trakcie chodzenia”

5. Ćwicz

Wykonaj zestaw ćwiczeń, który uelastyczni i dotleni Twoje ciało. Idealną sytuacją jest skonsultowanie zestawu ćwiczeń z fizjoterapeutą online.

6. Relaksuj się

Pozwól sobie na chwilkę lenistwa i poleż. Nasze krążki międzykręgowe, czyli popularnie zwane dyski w trakcie leżenia nie są poddawane obciążeniu osiowemu, co powoduje ich odciążenie oraz lepszą cyrkulację płynów w ich obrębie. Leżenie powinno trwać 10-15 minut, pozycja jest dowolna, ale aby odwracać skutki pozycji stojącej zaleca się leżenie na brzuchu. Dobrym pomysłem jest połączenia leżenie z tzw. „turbodrzemką”

7. Zadbaj o dobrze zbilansowaną dietę.

Mniejsza ilość ruchu związana jest z mniejszym zapotrzebowaniem kalorycznym. Kręgosłup z mniej obciążony lepiej pracuje.

Wdrażanie powyższych elementów powinno odbywać się stopniowo. Organizm człowieka adaptuje się w swoim indywidualnym tempie i zbyt gwałtowna zmiana może wpłynąć negatywnie. Życzę powodzenia i konsekwencji we wprowadzaniu zmian w trakcie pracy w domu.