Zdjęcie grupy karteczek samoprzylepnych

Dieta dla palacza – co jeść, żeby rzucić palenie?

Napisano przez w Dietetyka18 sierpnia 2014 Brak komentarzy.

Nikotyna oraz jej działanie na ciało jest mocno uzależniające. Kiedy palimy wyzwala się serotonina (hormon szczęścia), ale i hormony stresowe – kortyzol i adrenalina (to one powodują podwyższenie ciśnienia, akcji serca, pobudzenie, przez co łaknienie jest zahamowane).  Ludzie boją się zaprzestać palenia z powodu możliwości przybrania na wadze. Ale czy musi tak być?

Z powodu teoretycznego działania odchudzającego (jest to tylko chwilowe zahamowanie łaknienia, które powraca) nastolatkowie czasem zaczynają palić, aby zrzucić parę kilo 🙁 Dym tytoniowy zawiera kilkaset szkodliwych związków chemicznych, które osoby palące przyswajają codziennie. Podczas rzucania palenia człowiek może się gorzej czuć, gdyż organizm się oczyszcza z toksyn. Jest to jedna z głównych przyczyn niechęci rzucenia palenia papierosów. Drugą jest obawa przed przybraniem na wadze. Wiedza jak można do tego nie dopuścić może pomóc w motywacji do rzucenia wagi.

Wskazówki:

1. Obniż kaloryczność posiłków. Prawdą jest, że nikotyna pobudza nieco metabolizm, który może się nieco obniżyć po zrezygnowaniu z palenia. Obniż kaloryczność posiłków o ok 200-300kcal. Zrezygnuj z 1 kanapki, deseru albo słodzonej kawy kupionej na mieście.

2. Wiedz, że nawet jak starasz się odchudzać w momencie rzucania nałogu, może się to nie udać. Dodatkowo jeśli rzucamy palenie, organizm oczyszcza się z toksyn i to jest główne jego zadanie, wątroba jest obciążona toksycznymi substancjami i nawet jeśli zaczynamy się ruszać i ograniczamy kaloryczność posiłków albo węglowodany, waga może stać w miejscu. Trójglicerydy z tkanki tłuszczowej, która normalnie by się zmniejszała, nie są rozkładane i wydalane z organizmu. Ale nie martw się, uzbrój się w cierpliwość, organizm się oczyści i waga będzie spadać 🙂

3. Zrezygnuj z picia alkoholu. Spotkania, imprezy podczas których pijemy alkohol często są nierozerwalnie połączone z paleniem tytoniu. Alkohol jest bodźcem, punktem zapalnym do sięgnięcia po paczkę. Nie jest tak? Dodatkowo alkohol obniża silną wolę, która jest w tej chwili bardzo potrzebna. Zrezygnujmy z picia alkoholu co najmniej na miesiąc czy dwa.

4. Zwiększ spożycie warzyw i owoców (ale nie przesadzaj z tymi drugimi z uwagi na sporą zawartość cukru). Palenie powoduje wytwarzanie się ogromnej ilości wolnych rodników. Aby się ich pozbyć potrzebne są przeciwutleniacze, których w warzywach i owocach jest najwięcej. Dodatkowo zielone warzywa zawierają chlorofil (barwnik), który świetnie oczyszcza organizm

5. Pij zieloną i czerwoną herbatę – jak w poprzednim punkcie – zawierają dużą ilość przeciwutleniaczy oraz pomagają w walce z uzależnieniem od sięgnięcia po papieros. Zamiast po niego – zrób herbatę.

6. Jedz awokado (ale i brokuły, szparagi, czosnek i cebulę) – zawierają glutatnion, białko, które ma niesamowitą zdolność antyutleniającą oraz oczyszczającą (brak tego związku w organizmie oraz np. duża ilość alkoholu powoduje marskość wątroby – taki off topic 🙂 )

7. Pij wodę z cytryną. Szczególnie na czczo, ale możesz ją popijać cały dzień. Wbrew pozorom ma właściwości odkwaszające organizm, który jest mocno zakwaszony poprzez palenie papierosów, picie alkoholu, jedzenie mięsa, nabiału i prostych węglowodanów.

8. Jedz produkty kiszone (nie konserwowe!), jak kapusta kiszona czy ogórki. Oprócz odkwaszania organizmu, bardzo dobrze oczyszczają organizm.

9. Imbir – również świetnie oczyszcza organizm. Możesz go dodawać do wody z cytryną.

10. Produkty bogate w błonnik, który „wymiata” toksyny z układu pokarmowego, który poprzez zanieczyszczoną od dymu papierosowego śliny również trafiają do jelit.

11. Unikaj cukrów prostych – słodyczy, białego pieczywa, chipsów, a nawet zbyt dużych ilości owoców. Takie produkty powodują wahania poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie – chęć na jedzenie, mimo, że tak naprawdę nie jesteśmy głodni. Produkt z dużą ilością cukru powoduje podwyższenie jego we krwi, ale następnie insulina obniża poziom glukozy poniżej akceptowalnego i organizm wysyła sygnał aby znów coś zjeść. Brzmi znajomo?

12. Dlatego też – utrzymuj stały poziom cukru we krwi. Nikotyna powoduje hamowanie łaknienia i przez to możliwe jest mniejsze spożywanie pokarmów. Podobnie kawa. Wiele osób zaczyna poranek od małej czarnej i papierosa. Również brzmi znajomo? 😉 Jedz często, 5-6 razy dziennie niewielkie ilości, za to z dużą ilością warzyw. Kasze, makarony pełnoziarniste czy brązowy ryż powoli uwalniają cukier do krwi. Warto się z nimi „zaprzyjaźnić”

13. Używaj cynamonu – reguluje on poziom cukru we krwi. Także jabłka (pektyny, czyli błonnik) z cynamonem! (ale bez cukru 😉 Mniam!

14. Nie słodź. Zamiast cukru użyj naturalnego słodzika, jakim jest stevia albo xylitol. Nie podwyższają cukru we krwi (stevia w ogólę, xylitol odrobinę podyższa) i są w 100% naturalne.

Spróbuj zastosować się do wskazówek i zobacz o ile łatwiej będzie rzucić palenie i nie przytyć! Nie czekaj, zacznij od dziś! Zmniejszanie ilości papierosów nie działa… po co się męczyć i czekać aż będziesz mógł zapalić swojego reglamentowanego papierosa?

Powodzenia! Pochwalcie się jak Wam poszło rzucanie palenia!