Białoczarnoczerwona kobieta w korporacji

Ekspert Anna Miżowska, Katarzyna BinderPsychologia • 23 czerwca 2014 • Komentarze:

Psychologia koloru wpisana jest zarówno w reymontowski folklor, jak i w wielkomiejski patetyczny tłum podążających do prestiżowych siedzib biznesu i sukcesu. Biały jest dowodem na świeżość, czarny to dystans i profesjonalizm, czerwony natomiast jest zapowiedzią żwawości i siły. Artykuł ten jest przekazem, jak umiejętnie korzystać z kolorów, aby osiągnąć sukces, nie tylko w swoim własnym mniemaniu, ale przede wszystkim by inni nazywali ciebie kobietą sukcesu.

elegant middle aged businesswoman

Jako psycholog praktyk spotykam się każdego dnia z niezwykłymi silnymi kobietami, które zawodowo osiągają szczyty możliwości ówczesnych systemów. Jaka jest tajemnica ich sukcesu? Co robią, by nie stracić swojej pozycji? Co robią, by mimo upływu lat, nie tracić młodzieńczego zapału i twórczego podejścia do życia?

Odpowiedzi, które się pojawiają, są mniej czy bardziej istotne, ale to co wydaje się być nie do podważenia to umiejętność wykorzystywania kolorów do wysyłania świadomych sygnałów innym osobom.

Jeśli chcesz, aby inni odbierali Cię jako osobę pokojowo nastawioną ubierz się na niebiesko.

Jeśli chcesz, aby inni czuli się zaintrygowani tobą i twoimi pomysłami, pamiętaj o czerwieni wina, która dodaje nutki tajemniczości i pewności siebie.

Chcąc się wyróżnić, przedstawiając światu swój manifest przeciwko ogólnie panującej szarości – włóż różowe spodnie.

Żółć będzie sygnalizowała moc energii, która w tobie drzemie.

W każdej sytuacji sprawdzi się czerń, która jest niezaprzeczalną klasyką zarówno strojów eleganckich, stonowanych i wyważonych, jak i tych, które mają przyciągać spojrzenia i zwracać uwagę. Wybierając czerń uważaj, żeby nie wcielić się w rolę osoby depresyjnej, czy schematycznej. Zapobiegniesz temu wybierając odpowiednie dodatki, długości i fasony. Zauważ, jak wiele odsłon ma klasyczna mała czarna.

Kolor możesz wkomponować również w dodatki, które – choć nieraz drobne – często stanowią trzon dobrze przemyślanej kreacji. Ubiór do przesady poprawny, ale zgodny z firmowym dress-code przełamiesz bransoletką z dużym, czerwonym kwiatem, wielobarwnym naszyjnikiem, czółenkami z elementami złota symbolizującego zwycięstwo, czy elementem koronki wszytym w wybraną część stroju, zgodnym z jego kolorem, co z pewnością nie pozostanie niezauważone. Doskonałą bronią jest torebka – czarna, czy czerwona, w nietypowym kształcie wyśle sygnał, że jej właścicielce sukcesy nie są obce.

Kobieta sukcesu świadomie wybierając kolory pamięta również o swoim otoczeniu – barwy ścian, podłóg, mebli i dodatków oddadzą nie tylko charakter wnętrza, ale będą sygnalizować, czy jesteś w tym miejscu po to, by służyć pomocą w pojawiających się problemach, czy po to, by delegować zadania i korzystać z przywilejów przyjętej hierarchii. Dlatego pamiętaj aby twoje miejsce w pracy było spójne z tym jak wyglądasz i jak zarządzasz. Połączenie wielu kolorów może wskazywać na twórczość i dawać wrażenie panującego ciepła, ale może też być wskaźnikiem braku zdecydowania i chaosu. Nawet jeśli wybierzesz ład i uporządkowanie nie zapomnij o minidodatkach, które ocieplą twój najbardziej charyzmatyczny wizerunek.

Czysta biel wszechobecna w pomieszczeniu jest odbierana jako sygnał nieskazitelności i perfekcjonizmu, jednak – poprzez wrażenie surowości – może sprawiać, że przychodzące do ciebie osoby będą czuły się skrępowane i będą nabierały nadmiernego dystansu, co może ograniczyć ich kreatywność. Przełamiesz to dodatkami, chociażby takimi jak wielobarwny bukiet kwiatów.

Zieleń, która jest kojarzona ze spokojem i nadzieją, w niektórych swych odcieniach może przypominać sale szpitalne albo szkolne korytarze. W innych pomoże w wyciszeniu i da odpoczynek oczom przy długotrwałej pracy przed monitorem komputera.

Czerwień dodaje energii, ale w swoim nadmiarze może potęgować uczucie złości oraz pobudzać nie tylko soki żołądkowe, ale i podnosić poziom libido.

Jak więc znaleźć złoty środek i wykorzystać kolory z największą korzyścią dla siebie? Nie bój się eksperymentować, próbuj nowych rozwiązań, pamiętając o tym, że przez pryzmat kolorów twoi klienci i współpracownicy postrzegają ciebie. Dobieraj kolor do sytuacji i tego, co chcesz przekazać swojemu otoczeniu. Nie poddawaj się chwilowym nastrojom – nie musisz sygnalizować gorszego momentu wybierając czerń w każdym elemencie stroju. Uczyń z kolorów swoje amulety. Trawestując inne powiedzenie – pokaż mi swój kolor, powiem ci, kim jesteś. Kobieta – lider, przywódczyni z koloru powinna uczynić swojego sprzymierzeńca, a nie pogromcę. I taką mam nadzieję, że nasze czytelniczki i czytelnicy zaufają nam i naszemu doświadczeniu we wprowadzaniu psychologii koloru w codzienność bizneswoman.

O autorze

Anna Miżowska – psycholog i terapeuta, Łódź

Katarzyna Binder – współautor tekstu, psycholog i coach

Anna Miżowska

Kliknij i umów wizytę!

Ekspert

Anna Miżowska psycholog, psychoterapeuta, biegły sądowy

Umów wizytę Zobacz profil

Komentarze: (0)