Mam 20 lat i 181 cm wzrostu. Moim problemem jest niedowaga, aktualnie ważę 57 kg, jeszcze 1,5

Mam 20 lat i 181 cm wzrostu. Moim problemem jest niedowaga, aktualnie ważę 57 kg, jeszcze 1,5 roku temu ważyłem 67 kg. W badaniach krwi za wysoki poziom erytrocytów, wapnia całkowitego, kreatyniny (już przez dłuższy czas), cholesterolu i TSH, co jest związane z niedoczynnością tarczycy, na którą choruję (przyjmuję Euthyrox 100 mikrogramów). Pozostałe badania, zarówno krwi jak i moczu w normie. W badaniu USG jamy brzusznej wszystko w normie. Poza tym jem regularnie i jestem aktywny fizycznie, mimo to nie mogę przytyć. Chciałbym prosić o wskazówkę, co może stanowić problem. Pozdrawiam.

2 odpowiedzi


Pana trudności z przytyciem prawdopodobnie wynikają z niedoboru energii (kcal), które przyjmuje Pan w ciągu dnia. Regularność posiłków jest bardzo istotna, ale kluczowe jest odpowiednie zbilansowanie posiłków zarówno pod względem energetycznym, jak i odżywczym (odpowiednio dopasowanym do Pana wyników krwi). Dodatkowo jest Pan osobą aktywnie fizyczną, co wpływa na zwiększenie Pana zapotrzebowania energetycznego. Zachęcam do konsultacji z dietetykiem. Po analizie Pana sposobu odżywiania (np. na podstawie dzienniczka żywieniowego), specjalista będzie mógł udzielić Panu konkretnych wskazówek i zaleceń żywieniowych.

Uzyskaj odpowiedź dzięki konsultacji online

Potrzebujesz porady specjalisty? Zarezerwuj konsultację online: otrzymasz odpowiedzi bez wychodzenia z domu.


Jeżeli powodem niedowagi nie jest choroba, zalecałabym zwiększenie podaży energetycznej. Według wzoru Mifflina pomnożonego przez wskaźnik aktywności fizycznej potrzebuje Pan dziennie około 2800 kalorii. Z powodu niedowagi (BMI=17,4) warto zwiększyć podaż energii do 3500 kalorii. Dodatkowo Pana dietę można wspierać nutridrinkami, które w małej objętości zawierają skumulowane, cenne wartości odżywcze.

Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.