Dlaczego mimo posiadania bardzo wysokiego ilorazu inteligencji mierzonego testem WAIS-R przez doświa

3 odpowiedzi


Dlaczego mimo posiadania bardzo wysokiego ilorazu inteligencji mierzonego testem WAIS-R przez doświadczonego psychologa oraz psychoterapeutę, umieszczającego mnie w 99 percentylu nie potrafię efektywnie przyswajać wiedzy z zakresu przedmiotów ścisłych? Czy pomiędzy kompetencjami w tym zakresie a inteligencją występuje istotna korelacja? Pytanie jest zadawane przez osobę osiemnastoletnią, gdzie w tym wieku, jak sądzę, sprawność intelektualna powinna być najwyższa. Dodam również, że rozpoznano u mnie zaburzenia koncentracji (ta informacja może być użyteczna dla bardziej szczegółowego, wstępnego rozpoznania problemu). Za odpowiedź dziękuję.
mgr Aleksandra Tarczyńska
Psychoterapeuta, Psycholog, Psycholog dziecięcy
Gdańsk
Dzień dobry. Wynik 99 IQ wskazuje na rozwój inteligencji na adekwatnym do wieku poziomie. Centyle występują w badaniu testem Ravena. Na IQ składa się inteligencja płynna (potencjał intelektualny, z którym rodzi się człowiek) i skrystalizowana (wiedza nabyta podczas edukacji). Poziom intelektualny w danym przedziale wiekowym zależy od norm wiekowych czyli w każdym wieku osoba może uzyskać wynik IQ na poziomie wysokim. Problemy z koncentracja mają charakter stały co oznacza, iż występują niezależnie od rodzaju przyswajanego materiału. Badanie inteligencji skrystalizowanej zawiera różnego rodzaju zadania. W przypadku, gdy wiedza z jednych obszarów jest wyższa, a wyniki związane z wiedzą matematyczną, operacjami przestrzennymi są niższe to ogólny wynik się równoważy. Natomiast szczegółowa analiza wskazuje na obszary obniżonych umiejętności, które są dokładnie opisywane w opinii z badania. W przypadku, gdy Pana/Pani inteligencja jest rozwinięta na przeciętnym poziomie można wykonać badanie pod kątem dyskalkulii. Wyniki w teście inteligencji WAIS-R pokazują jak wygląda rozwój intelektualny, a o rozwoju kompetencji oraz predyspozycji rozwojowych, zawodowych więcej informacji można uzyskać z testów badających osobowość, np. MMPI-2. Pozdrawiam, A. Tarczyńska

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Karolina Montygierd-Łojbo
Psycholog, Psychoterapeuta
Gdańsk
Gratuluję wyniku! Tak występuje korelacja pomiędzy pomiędzy kompetencjami w zakresie przyswajania nauk ścisłych a ilorazem inteligencji. Jednakże na przyswajanie wiedzy ma wpływ wiele rzeczy, jedną z nich i to chyba najważniejszą jest motywacja. Nie w sensie chcę się nauczyć bo chcę umieć, ale chcę się nauczyć bo mnie to interesuje. I tu pytanie czy Pana/Panią te nauki ścisłe interesują, pasjonują? Mózg ludzki działa na zasadzie oszczędności wysiłku. Angażuje się w naukę tych rzeczy, którym nada z jakiegoś powodu priorytet. A za nadawanie priorytetu odpowiada w głównej mierze aparat emocjonalny. Jeśli chodzi o wiek to rzeczywiście ma Pan/Pani biologicznie dobrą wydajność, ale jest też to wiek, w którym Pana/Pani organizm przechodzi wiele przemian w związku z dojrzewaniem. Te przemiany też pochłaniają zasoby i stąd może, ale nie musi wynikać problem z koncentracją. Jeśli martwi się Pan/Pani może warto udać się tam gdzie były robione badania i dopytać o te kwestie. Można skorzystać z pomocy poradni psychologiczno - pedagogicznej. W przypadku problemów z koncentracją dobrze jest skonsultować to też u swojego lekarza rodzinnego. Pozdrawiam i życzę sukcesów!
Dzień dobry, dziękuję Ci za tak szczere i przemyślane pytanie. Wysoki iloraz inteligencji nie zawsze idzie w parze z łatwością uczenia się wszystkich przedmiotów, szczególnie tych ścisłych. Test inteligencji pokazuje ogólny potencjał, ale każdy z nas ma swój indywidualny profil zdolności, w którym jedne obszary mogą być mocniejsze, a inne słabsze. Trudności w nauce mogą wynikać nie z braku możliwości, lecz z tego, że Twój umysł potrzebuje innego podejścia i metod uczenia się. Zaburzenia koncentracji, o których wspominasz, mogą dodatkowo utrudniać skupienie uwagi na zadaniach wymagających systematyczności i długotrwałego wysiłku, niezależnie od poziomu inteligencji. W takich sytuacjach szczególnie pomocne bywają tzw. nanotechniki uczenia się, np. metoda Pomodoro (krótkie 25-minutowe bloki nauki z przerwami), fiszki do szybkiego powtarzania informacji, technika Feynman’a polegająca na tłumaczeniu trudnych zagadnień prostymi słowami czy mapy myśli wspierające wizualizację treści.
To naturalne, że w przypadku zaburzeń koncentracji tradycyjne sposoby nauki nie zawsze przynoszą efekty. Często najlepsze rezultaty daje łączenie kilku krótkich i angażujących metod zamiast długich sesji nauki. Warto pamiętać, że inteligencja to nie tylko zdolności ścisłe, ale też kreatywność, emocjonalność czy zdolność rozumienia innych ludzi.
Mam nadzieję, że moja odpowiedź była przydatna. Wszystkiego dobrego!

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.