Czy dziecku które w obecnej chwili ma 11 lat i w teście wisc-r uzyskało wynik 77 można dać orzeczeni
3
odpowiedzi
Czy dziecku które w obecnej chwili ma 11 lat i w teście wisc-r uzyskało wynik 77 można dać orzeczenia o niepełnosprawności intelektualnej?
Witam serdecznie! Jest to wynik mieszczący się w granicach inteligencji niższej niż przeciętna, co nie oznacza niepełnosprawności intelektualnej. Otrzymując wynik 69 i mniej można zdiagnozować niepełnosprawność intelektualną. Pozdrawiam!
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Dzień dobry,
Proszę pamiętać, że często, zwłaszcza w niepełnosprawnościach sprzężonych, nie można kierować się wyłącznie wskaźnikami sprawności poznawczej. Wydawanie orzeczeń wymaga spełnienia bardzo konkretnych warunków. Każda osoba rozpatrywana jest indywidualnie.
Pozdrawiam.
Proszę pamiętać, że często, zwłaszcza w niepełnosprawnościach sprzężonych, nie można kierować się wyłącznie wskaźnikami sprawności poznawczej. Wydawanie orzeczeń wymaga spełnienia bardzo konkretnych warunków. Każda osoba rozpatrywana jest indywidualnie.
Pozdrawiam.
To bardzo ważne pytanie dotyczące diagnozy niepełnosprawności intelektualnej u dziecka.
Kryteria diagnostyczne:
Zgodnie z kryteriami DSM-5 i ICD-11, niepełnosprawność intelektualna wymaga spełnienia trzech warunków:
1. IQ poniżej 70 (z uwzględnieniem błędu pomiaru ±5 punktów)
2. Deficyty w funkcjonowaniu adaptacyjnym w codziennym życiu
3. Początek w okresie rozwojowym (przed 18. rokiem życia)
W przypadku wyniku IQ 77:
• Wynik mieści się w strefie granicznej (70-84)
• Teoretycznie przekracza próg dla niepełnosprawności intelektualnej
• Jednak błąd standardowy pomiaru (±5) oznacza, że rzeczywisty wynik może mieścić się w przedziale 72-82
Kluczowe znaczenie ma funkcjonowanie adaptacyjne:
• Jak dziecko radzi sobie z zadaniami codziennymi?
• Czy ma trudności z samoobsługą, nauką, relacjami społecznymi?
• Czy potrzebuje znaczącego wsparcia w różnych obszarach?
Rekomendacje:
1. Konieczna kompleksowa ocena funkcjonowania adaptacyjnego
2. Konsultacja z psychologiem specjalizującym się w diagnostyce dzieci
3. Ewentualne dodatkowe badania (uwzględnienie czynników wpływających na wynik)
Decyzja o orzeczeniu powinna uwzględniać całościowy obraz dziecka, nie tylko wynik IQ. Czy dziecko ma znaczące trudności w codziennym funkcjonowaniu?
Kryteria diagnostyczne:
Zgodnie z kryteriami DSM-5 i ICD-11, niepełnosprawność intelektualna wymaga spełnienia trzech warunków:
1. IQ poniżej 70 (z uwzględnieniem błędu pomiaru ±5 punktów)
2. Deficyty w funkcjonowaniu adaptacyjnym w codziennym życiu
3. Początek w okresie rozwojowym (przed 18. rokiem życia)
W przypadku wyniku IQ 77:
• Wynik mieści się w strefie granicznej (70-84)
• Teoretycznie przekracza próg dla niepełnosprawności intelektualnej
• Jednak błąd standardowy pomiaru (±5) oznacza, że rzeczywisty wynik może mieścić się w przedziale 72-82
Kluczowe znaczenie ma funkcjonowanie adaptacyjne:
• Jak dziecko radzi sobie z zadaniami codziennymi?
• Czy ma trudności z samoobsługą, nauką, relacjami społecznymi?
• Czy potrzebuje znaczącego wsparcia w różnych obszarach?
Rekomendacje:
1. Konieczna kompleksowa ocena funkcjonowania adaptacyjnego
2. Konsultacja z psychologiem specjalizującym się w diagnostyce dzieci
3. Ewentualne dodatkowe badania (uwzględnienie czynników wpływających na wynik)
Decyzja o orzeczeniu powinna uwzględniać całościowy obraz dziecka, nie tylko wynik IQ. Czy dziecko ma znaczące trudności w codziennym funkcjonowaniu?
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.