Zdjęcie małego chłopca z ciężką optodysleksją

Opto-dysleksja – problem mało znany i niedoceniany

Napisano przez w Okulistyka03 kwietnia 2015 Brak komentarzy.

Opto-dysleksja to problem występujący dość często i zwykle niedoceniony a jest on szczególną formą dysleksji – pochodzenia wzrokowego. Dlatego każde dziecko diagnozowane w kierunku dysleksji powinno być bardzo dokładnie przebadane także przez okulistę. Może się bowiem okazać , że przyczyną trudności w nauce pisania i czytania jest właśnie niedomoga narządu wzroku. Co zatem powinno zaniepokoić rodziców ?

Kiedy twoje dziecko ma trudności w nauce a czytanie i pisanie jest dla niego dużo większym wyzwaniem niż dla jego rówieśników, mimo, że na naukę poświęca równie dużo czasu, zaczynasz zastanawiać się, czy przyczyna nie leży głębiej. Pierwszym krokiem jest szukanie pomocy u nauczycieli lub psychologów szkolnych, którzy mogą podejrzewać u niego dysleksję. Jednak dopiero niedawno zaczęto wiązać tego rodzaju objawy także z zaburzeniami widzenia. Okazuje się, że nieprawidłowa akomodacja oka, zaburzenia widzenia obuocznego czy nieprawidłowa korekcja wady wzroku mogą powodować właśnie zespół zwany opto-dysleksją.

Dziecko z opto-dysleksją może mieć kłopoty z pisaniem ze słuchu czy przepisywaniem z tablicy. Mały uczeń opuszcza głoski lub części wyrazów, ma problemy z podobnie brzmiącymi słowami a także z ortografią. Litery są dla niego nierówne, wychodzące poza linie zeszytu i rozmazane, przemieszczają się lub wyglądają jak podwójne. Czytanie również może sprawiać mu kłopot, tempo jest u niego dużo wolniejsze, przekręca litery lub całe słowa, czyta tekst bez zrozumienia. Poza tym wszystkie te zadania wykonuje niechętnie, z przymusem. Może również szybciej się męczyć, skarżyć na bóle głowy czy błędnie oceniać odległość. Poza tym takie dzieci zazwyczaj nie zdają sobie sprawy, że dzieje się z nimi coś nieprawidłowego, dlatego tak trudne jest rozpoznanie tego problemu.

Aby rozpoznać to schorzenie należy bacznie przyjrzeć się i ocenić skalę problemu. W pierwszej kolejności jest to zadanie nauczycieli, którzy nie powinni tego bagatelizować , nie tłumaczyć gorszych ocen lenistwem czy brakiem zdolności dziecka, tylko skierować je na badania, między innymi do specjalisty okulisty. Lekarz, który podejrzewa opto-dysleksję, poza badaniem ostrości wzroku do dali i bliży powinien poszerzyć je o ocenę widzenia obuocznego, zakresu akomodacji i badanie suchości oka. Ogromnie ważna jest prawidłowa korekcja nawet niewielkiej wady wzroku, szczególnie jeśli występuje astygmatyzm lub wada wzroku jest tylko w jednym oku. W tym ostatnim przypadku najlepszą formą korekcji jest zastosowanie miękkiej soczewki kontaktowej.

Opto-dysleksję może powodować wiele czynników, takich jak nieprawidłowa higiena wzroku a także długotrwałe patrzenie z bliskich odległości, na przykład przy częstym oglądaniu telewizji lub graniu na komputerze czy wielogodzinnym śledzeniu ekranu telefonu komórkowego. Kolejnym czynnikiem jest nadmiar stresu w szkole czy w domu a także obciążanie dziecka zbyt dużą ilością zajęć dodatkowych

Aby nie dopuścić do pojawienia się lub nasilenia istniejącej już opto-dysleksji, która nie wynika z przyczyn czysto okulistycznych takich jak na przykład niewyrównana wada wzroku, należy na co dzień stosować odpowiednie ćwiczenia. Najprostszym z nich jest częste patrzenie w dal oraz zasłanianie oczu dłońmi przez kilkadziesiąt sekund do kilku czy kilkunastu minut, aby rozluźnić napięte mięśnie oczne, zmęczone pracą do bliży. Ważne jest również regularne nawilżanie oczu, aby nie dopuścić do ich przesuszenia, które może się pojawiać przy pracy z ekranami tabletów czy telefonów komórkowych. Powinniśmy również robić jak najwięcej przerw podczas pracy z użyciem komputera, oglądaniu telewizji, odrabianiu zadań a przede wszystkim częściej przebywać na świeżym powietrzu. Nie bez znaczenia jest zdrowe odżywianie – dieta bogata w witaminy A,C, E oraz minerały takie jak cynk miedź, mangan i selen.