Zdjęcie kobiety śpiącej na łonie natury

Jak sen wpływa na nasze zdrowie?

Napisano przez w Zdrowie06 lutego 2015 Brak komentarzy.

Problemy ze snem dotyczą osób w każdym wieku. Bez względu na tryb życia, wielu z nas spędza noce przewracając się z boku na bok, oglądając filmy czy zaglądając do lodówki. Nieskuteczne tabletki czy herbaty ziołowe sprawiają, że wiele osób traci nadzieję na dobry i zdrowy sen.

Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, jak negatywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu ma niewystarczająca ilość snu i jak wiele konsekwencji to za sobą niesie. Brak snu odbija się nie tylko na naszym samopoczuciu, ale również obniża zdolność szybkiego reagowania, pogarsza koncentrację oraz sprawia, że stajemy się nerwowi i roztargnieni. Co więcej, niedostateczna ilość snu wpływa na witalności skóry i jej wygląd, co dla Pań może okazać się kwestią kluczową.

Nie rezygnuj ze snu!

Naukowcy udowodnili także, że niewystarczająca ilość snu ma wpływ na zwiększanie się masy ciała. Organizm, któremu nie dostarczyliśmy co najmniej sześciu godzin snu na dobę nie ma pełnej zdolności do spalania kalorii. Zamiast tego są one w znacznym stopniu magazynowane w postaci tkanki tłuszczowej, co powoduje wzrost wagi.

Naukowcy szwedzkiego uniwersytetu w Uppsali dodają, że wystarczy jedna zarwana noc, aby przytyć. Badania udowodniły, że u osób, które nie przespały całej nocy odnotowano wyższy poziom cukru we krwi, hormonu apetytu (leptyny i greliny) i hormonu stresu (np. kortyzolu).

Zapytaliśmy poznańską neurolog, dr Magdalenę Domańską, jakie mogą być przyczyny problemów ze snem i kiedy warto udać się do specjalisty.

Należy zacząć od prostych spraw – podkreśla pani doktor. – Prawidłowa higiena snu to podstawa. Zdrowy tryb życia: optymalnie zaplanowany dzień i unikanie zbyt długich drzemek pozwolą cieszyć się zdrowym snem w nocy. Ważne też, aby trudne, nagromadzone w ciągu dnia emocje, przed snem omówić z kimś bliskim. Nie powinno się zasypiać z natłokiem męczących myśli.

Co może ułatwić zasypianie?

Doktor Domańska zwraca również uwagę jak istotną rolę odgrywa odpowiednie dotlenienie mózgu, a także forma spędzania wolnego czasu tuż przed zaśnięciem:

Wskazane jest wietrzenie pomieszczenia przed snem. Dobrze robi także wieczorny spacer lub sport. Nie powinno się oglądać telewizji lub surfować po internecie zbyt długo w nocy, to może bowiem na trwałe zaburzyć nawyki zasypiania i architekturę snu.

Nie bagatelizuj długotrwałych problemów ze snem!

Gdy mimo stosowania porad specjalistów kłopoty ze snem nie ustają, pani doktor zaleca wizytę u lekarza, ponieważ przyczyna problemu może być związana z ogniskiem chorobowym lub poważnymi zmianami neurologicznymi.

Sen ma niebywale istotne znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu. Bez względu na tryb życia musimy pamiętać, aby poświęcić na regeneracje co najmniej sześć godzin w ciągu doby. W przeciwnym razie, jesteśmy narażeni nie tylko na problemy zdrowotne czy wahania wagi, ale również będziemy wyglądać na przemęczonych. Skóra straci kolor, a podkrążone oczy nie pozostawiają złudzeń, że dostarczyliśmy organizmowi zbyt mało godzin snu. Niewyspani stajemy się nerwowi, drażliwi i apatyczni, a nasza zdolność do szybkiego reagowania jest bardzo ograniczona.