Witam czym jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim ostatnio wyszło to mojemu synowi 14
3
odpowiedzi
Witam czym jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim ostatnio wyszło to mojemu synowi 14letniemu w poradni psychologiczno pedagogicznej ja szczerze nie widzę po nim żadnych oznak upośledzenia funkcjonuję normalnie jak każdy nastolatek w jego wieku korzysta z telefonu jeździ rowerem ma znajomych umie czytać pisać itp jedynie nauka w szkole idzie mu gorzej od rówieśników. Moje pytanie brzmi czy to wpływa jakoś na życie w życiu dorosłym pracy zawodowej itp?
Dzień dobry,
w aspekcie niepełnosprawności intelektualnej zazwyczaj warto poszerzyć diagnostykę o ocenę zachowań adaptacyjnych, które jak Pani opisuje są wysoko rozwinięte, oraz zrobić kontrolne badanie po zaleconym okresie oddziaływań korekcyjnych przez specjalistę z PPP. Usprawnianie funkcji poznawczych poprzez między innymi: naukę myślenia przyczynowo-skutkowego, ćwiczenia koncentracji oraz usprawnianie procesów, w których obserwowane są deficyty (według wskazań specjalisty z PPP). Z Pani pytania wynika, że syn dobrze sobie radzi. Element związany z nauką może wskazywać na fakt tego, że syn musi włożyć więcej pracy niż rówieśnicy, stąd trudności na tym polu. Warto skonsultować się z psychologiem aby omówić wyniki badań i odpowiedzieć na Pani pytania, które myślę się pojawiły. Psychoedukacja w tym zakresie jest bardzo ważną aby zdobyć świadomość na temat zaburzeń neurorozwojowych.
w aspekcie niepełnosprawności intelektualnej zazwyczaj warto poszerzyć diagnostykę o ocenę zachowań adaptacyjnych, które jak Pani opisuje są wysoko rozwinięte, oraz zrobić kontrolne badanie po zaleconym okresie oddziaływań korekcyjnych przez specjalistę z PPP. Usprawnianie funkcji poznawczych poprzez między innymi: naukę myślenia przyczynowo-skutkowego, ćwiczenia koncentracji oraz usprawnianie procesów, w których obserwowane są deficyty (według wskazań specjalisty z PPP). Z Pani pytania wynika, że syn dobrze sobie radzi. Element związany z nauką może wskazywać na fakt tego, że syn musi włożyć więcej pracy niż rówieśnicy, stąd trudności na tym polu. Warto skonsultować się z psychologiem aby omówić wyniki badań i odpowiedzieć na Pani pytania, które myślę się pojawiły. Psychoedukacja w tym zakresie jest bardzo ważną aby zdobyć świadomość na temat zaburzeń neurorozwojowych.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim oznacza, że rozwój intelektualny nastolatka przebiega wolniej niż u rówieśników, ale nadal pozwala na samodzielne funkcjonowanie w wielu obszarach życia. Trudności dotyczą głównie uczenia się, rozumienia bardziej złożonych informacji oraz radzenia sobie w nowych lub wymagających sytuacjach.
Jak może wpływać na funkcjonowanie na co dzień?
- wolniejsze tempo uczenia się i potrzeba częstszych powtórzeń,
- trudności z abstrakcyjnym myśleniem, planowaniem i przewidywaniem konsekwencji,
- łatwiejsze męczenie się poznawcze,
- większa podatność na stres i presję otoczenia,
- lepsze funkcjonowanie w jasno określonych zasadach i rutynie.
Nastolatek z lekką niepełnosprawnością intelektualną może uczyć się i w przyszłości pracować, szczególnie w zadaniach:
- konkretnych, praktycznych i powtarzalnych,
- jasno wyjaśnionych krok po kroku,
- niewymagających szybkiego podejmowania złożonych decyzji.
Dobre wsparcie, życzliwe środowisko, realistyczne oczekiwania oraz dostosowanie wymagań pozwalają rozwijać samodzielność, poczucie własnej wartości i kompetencje potrzebne do dorosłego życia.
Jak może wpływać na funkcjonowanie na co dzień?
- wolniejsze tempo uczenia się i potrzeba częstszych powtórzeń,
- trudności z abstrakcyjnym myśleniem, planowaniem i przewidywaniem konsekwencji,
- łatwiejsze męczenie się poznawcze,
- większa podatność na stres i presję otoczenia,
- lepsze funkcjonowanie w jasno określonych zasadach i rutynie.
Nastolatek z lekką niepełnosprawnością intelektualną może uczyć się i w przyszłości pracować, szczególnie w zadaniach:
- konkretnych, praktycznych i powtarzalnych,
- jasno wyjaśnionych krok po kroku,
- niewymagających szybkiego podejmowania złożonych decyzji.
Dobre wsparcie, życzliwe środowisko, realistyczne oczekiwania oraz dostosowanie wymagań pozwalają rozwijać samodzielność, poczucie własnej wartości i kompetencje potrzebne do dorosłego życia.
Dzień dobry,
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim wpływa przede wszystkim na większe trudności z nauką i zapamiętywaniem. Natomiast niepełnosprawność nie równa się temu, że Pani syn nie będzie w stanie ukończyć szkoły czy podjąć pracy. Może to jednak wiązać się dla niego z dodatkowym (niekiedy bardzo dużym) wysiłkiem. Dlatego ważne jest, by miał wsparcie swojego otoczenia oraz nauczycieli.
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim wpływa przede wszystkim na większe trudności z nauką i zapamiętywaniem. Natomiast niepełnosprawność nie równa się temu, że Pani syn nie będzie w stanie ukończyć szkoły czy podjąć pracy. Może to jednak wiązać się dla niego z dodatkowym (niekiedy bardzo dużym) wysiłkiem. Dlatego ważne jest, by miał wsparcie swojego otoczenia oraz nauczycieli.
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.