Pytanie na temat diety
12 odpowiedzi
Witam serdecznie:
Ja z zapytaniem czy każda dieta odchudzająca powoduje efekt jojo?
Jak nie dopuścić do efektu jojo?
Ile posiłków dziennie powinno się jeść?
Witam,

Nie, nie każda dieta powoduje efekt jojo.
Te które będą przyczyniały się do takiego efektu to na pewno diety z bardzo niską zawartością energii i dodatkowo dużym wysiłkiem fizycznym. Podczas stosowania takiej diety przemiana materii ulegnie znacznemu spowolnieniu, organizm w pewnym momencie zamiast gubić, zacznie oszczędzać wszystkie składniki i ubytek masy ciała ulegnie spowolnieniu lub wręcz zatrzymaniu. Po zakończeniu takiej diety organizm na nowo będzie gromadził wszystko to co będzie spożywane, wręcz z nawiązką. Obrazowo mówiąc nie będzie chciał dopuścić do ponownej utraty energii. Oprócz spadku masy ciała, a następnie powrotu do wcześniejszej masy ciała, pogorszeniu mogą ulec również wyniki badań. Dieta niedoborowa, zbyt nisko energetyczna, zwykle nie zawiera wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. Dlatego ryzyko wystąpienia po takiej diecie chociażby anemii, jest podwyższone.
Najbardziej racjonalnym podejściem do diety jest powolne gubienie kilogramów mniej więcej od 0,5 do 1 kg na tydzień. Przy kaloryczności dostosowanej odpowiednio do naszego wysiłku fizycznego i trybu życia. Po osiągnięciu wyznaczonego celu - wymarzonej masy ciała, najlepiej stopniowo zwiększać kaloryczności do odpowiedniego pułapu. W tym wypadku jest to oczywiście sprawa jak najbardziej indywidualna. Warto też zwrócić uwagę na to, aby wszelkie nawyki żywieniowe umacniane w czasie całego programu żywieniowego pozostały jednak na stałe w naszym życiu. Pamiętając o tym że to nie dieta to styl życia.

Dla każdego ilość posiłków będzie inna. Zaleca się jednak spożywanie posiłków o określonych porach w ilości około 4-5 na dzień. Ilość i czas zdecydowanie warto ustalić indywidualnie, odnosząc się do trybu życia danej osoby.

Pozdrawiam serdecznie,
Milena Olaszewska

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
Zdrowa dieta nie powoduje efektu jo-jo. Przy czym najczęstszą przyczyną powrotu do wagi sprzed kuracji odchudzającej jest błędne przekonanie, że gdy waga wróci do normy można bezkarnie jeść wszystko bez umiaru. Skuteczne i trwałe zrzucenie wagi wiąże się z bezwzględną zmianą nawyków żywieniowych i swojego stylu życia, w tym aktywności fizycznej. Jeżeli dieta będzie krótkotrwałą i nie pociągnie za sobą stałych zmian nie przyniesie długotrwałych efektów.

Dobry wieczór, dieta która jest indywidualnie dopasowana w obrębie nie tylko kilokalorii ale przede wszystkim zawartości m.in białka czy węglowodanów w diecie powoduję, że następuję redukcja masy ciała na czas trwały. Oczywiście jeżeli po zakończonej diecie nie wracamy całkowicie do złych nawyków żywieniowych :) Nie ma sugerowanej ilości posiłków jeżeli chodzi o ich ilość. Osoby, które wstają o 5:00 rano i kładą się spać o 23 napewno potrzebują inną ich ilość niż osoby aktywne w ciągu dnia w godzinach 8:00-22:00.. Takie elementy trzeba rozpatrywać bardzo indywidualnie. :)

Witam,

Jeżeli każda „dieta odchudzająca” powodowałaby „efekt jojo” to znaczyłoby, że otyłe osoby są już skazane na swój los, a tak nie jest :). Odpowiednio dobrana dieta redukcyjna oraz zmiana nawyków żywieniowych powodują stały efekt. Trzeba sobie jednak uświadomić, że zbyt drastyczne obniżenie ilości spożywanych kalorii spowalnia nasz metabolizm, co po odstawieniu takiej „diety” powoduje bardzo szybki powrót do wcześniejszej masy ciała. Należy też pamiętać, że mimo utraty masy ciała i osiągnięciu celu nasze nowe, zdrowe nawyki żywieniowe powinny towarzyszyć nam przez cale życie, co zapobiegnie „efektowi jojo”.

Ilość posiłków powinna być indywidualnie dopasowana miedzy innymi do stylu życia, całkowitej przemiany materii, aktywności fizycznej, chorób towarzyszących czy wykonywanej pracy. U moich pacjentów z powodzeniem stosuję schemat od 3 do 5 posiłków dziennie.

Pozdrawiam serdecznie.

Witam, z Pani/Pana punktu widzenia dieta to tylko czasowy etap stosowania modyfikacji dotychczasowego odżywiania, jednak aby nie doszło do ponownego przybierania na wadze należy zmieniać nawyki żywieniowe, dietę potraktować jako zmiana jakości i wielkości posiłków. Tylko wówczas pacjenci zmieniając styl życia, w tym sposób żywienia zmieniają również na trwale swoją masę ciała. Liczba posiłków powinna zostać dostosowywana do potrzeb danego dnia, aby jadać je regularnie co 3-4 godziny w ciągu dnia.

Dzień dobry:) Dziękuję za pytanie:)

Zdecydowanie tak. Dieta, która nie ma nic wspólnego ze stylem życia, który wdroży Pan/Pani na stałe będzie główną przyczyną efektu jojo. Oczywiście nie o samą dietę chodzi, ale o cykl działań, które Pan/Pani podejmuje po zakończeniu diety. A wielu z nich nie da się uniknąć. Bo nie da się uniknąć świąt, urodzin, imienin, rocznic i ochoty "na coś do kawki", która pojawia się, gdy czujemy się troszkę gorzej, a na dworze szaro i plucha... oraz komentarzy, gdy próbuje Pan/Pani odmówić:)

Aby zabezpieczyć się przed jojo trzeba dobrze wiedzieć w jakich sytuacjach włącza się mechanizm tycia i porządnie go przepracować. On nie zawsze jest związany z żywieniem (zwykle tak), ale do obszaru jedzenia "przypięte" są inne nawyki. Dlatego jojo tak łatwo się uruchamia.

Zachęcam Panią/Pana do konsultacji, wtedy będę mogła bardziej odnieść się do indywidualnych potrzeb i oczekiwań. W środy zwykle oferuję je za darmo i pomagam zapracowanym osobom rozwiązać jeden konkretny problem związany z tematem:) Do usłyszenia:)
Sugeruję wizytę:
Na wizytę można umówić się przez serwis ZnanyLekarz.pl, klikając w przycisk Umów wizytę.

Szanowna Pani/Szanowny Panie,
zdecydowanie nie każda dieta powoduje efekt jojo. Jest on spowodowany źle dobraną (monoskładnikową, zbyt mało kaloryczną) dietą. Aby do niego nie dopuścić należy rozpocząć dobrze zbilansowaną i skomponowaną pod Panią/Pana dietę.

Zalecenia mówią o 3-5 posiłkach dziennie, choć ja uważam, że powinno to być 4-5, z naciskiem na 5.

Z poważaniem,
Sławomir Kula

Optymalna liczba posiłków to 5. Prawidłowo ułożona dieta redukcyjna nie powinna powodować efektu jo-jo. Jej celem jest nie tylko redukcja masy ciała, ale również zmiana złych nawyków żywieniowych.
Pozdrawiam!

Dobry wieczór,
dieta odchudzająca powinna być dobrana pod względem kalorycznym indywidualnie. Dobrze przeprowadzony proces odchudzania nie powinien spowodować efektu jojo. Ważna jest również stabilizacja masy ciała, czyli wyjście z diety odchudzającej.
Ilość posiłków też jest dobierana indywidualnie zazwyczaj jest to 4-5 posiłków.

Zapraszam do skorzystania z moich usług. W trakcie procesu odchudzania pracujemy również nad zmianą nawyków, co dodatkowo pozwoli zachować osiągniętą masę ciała.

Dzień dobry, najczęściej diety bardzo restrykcyjne kalorycznie oraz monotonne powodują efekt jojo.
Uważam, że dobra dieta odchudzająca to taka, która pomaga wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe, które są kontynuowane po zakończeniu diety.
Umiarkowany deficyt kaloryczny podczas kuracji odchudzającej, który nie będzie powodował dużego uczucia głodu, regularne posiłki, odpowiednia aktywność fizyczna te zasady powodują, że efekt jojo nie wystąpi.

Oczywiście, że nie każda. Jeżeli dieta nie jest zbyt restrykcyjna, a prawidłowo dopasowana do zapotrzebowania kalorycznego. Po każdej diecie redukcyjnej należy przeprowadzić okres stabilizujący aby utrzymać efekt. Ilość posiłków należy dobrać dla każdego indywidualne w zależności od zdrowia. Dla zdrowych osób przyjmuje się średnio 4-5 posiłków.

Dzień dobry,
Nie każda dieta daje efekt jojo, jeżeli dieta nie jest wprowadzana na dany okres czasu, tylko jest trwałą zmianą stylu życia i sposobu żywienia, wówczas nie ma problemu z efektem jo-jo. Ilość posiłków zależna jest od trybu życia jaki dana osoba prowadzi i efektów jakie chce osiągnąć. Ja zalecam u większości osób 4-5 posiłków w ciągu dnia.
W razie pytań zapraszam do kontaktu.

Podobne pytania

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.

Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.