Odstawienie benzodiazepiny
1 odpowiedzi
Jestem młodym mężczyzną.Od około 10 lat leczę się na zaburzenia lękowe uogólnione i zespół lęku napadowego. Mam również epilepsje ( która pojawiła się co trochę dziwne w tym samym czasie) . W czasie leczenia w kilku badaniach obrazowych rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa jak w również jak również EEG, nie wykryto żadnych zmian patologicznych. Leczę się zarówno u psychiatry jak i neurologa. Obecnie przyjmuję Rexetin 40 mg/d. Trileptal 1200 mg/d oraz..Clonazepamum TZF. 2mg - 2x1 tab. Wiem że klonazepam jest silnym lekiem uzależniającym (przyjmuje go od 4 lat w powyższej dawce). Zarówno lekarz neurolog, który wypisuje mi lek, jak i lekarz psychiatra wiedzą dokładnie jakie leki przyjmuję. Jednak wg opinii lekarzy jest dla mnie korzystne gdyż lek ma działanie zarówno p/padaczkowe jak i likwiduje silne stany lękowe. Leki biorę ściśle wg wskazań lekarskich. Przeczytałem jednak artykuł Pani dr n.med Marty Cholewickiej pt.,,Grożne benzodiazepiny". Zaczynam coraz bardziej obawiać się klonazepamu. Zdaję sobie sprawę, że podczas odstawiania pojawią się silne objawy abstynencyjne. Gdy przeczytałem o silnym niepokoju, pobudzeniu stanach lękowych, atakach paniki, możliwości wystąpienia omamów wzrokowych, słuchowych, czy czuciowych, drgawkach itd. po prostu ogarnął mnie strach przed tym lekiem. Chciałbym zapytać jak wygląda ewentualne postępowanie jeśli chodzi o odstawienie tego leku? Jakie leki (oczywiście przykładowo) stosuje się aby nie wystąpiły tego typu objawy po odstawieniu. Lekarze poinformowali mnie, że w przypadku odstawienia leku przebiega to raczej spokojnie i polega na zmniejszaniu o nie więcej niż 0,5 mg co 2-3 tygodnie i w razie potrzeby włączenie np. małej dawki neuroleptyku np perazyny. Wówczas praktycznie nie odczuje odstawienia leku. Jak to więc wygląda naprawdę. . Obecnie dzięki temu leczeniu od blisko 4 lat nie miałem żadnego napadu padaczkowego a zaburzenia lękowe całkowicie ustąpiły. Jednak teraz mam mętlik w głowie czy postępowanie medyczne jest właściwe. Bardzo proszę o odpowiedż
Witam. Benzodiazepiny są lekami silnie uzależniającymi a w najnowszych danych można przeczytać, że zauważono ich niekorzystny wpływ na funkcje poznawcze, a więc krótko mówiąc, przy przewlekłym stosowaniu zwiększają ryzyko otępienia. Jest Pan młodą osobą i zastanawiam się dlaczego włączono u Pana klonazepam ?! Czy epilepsja była oporna na inne leki? Bo długoterminowe leczenie lęku klonazepamem jest pomyłką błędem! Oczywiście lek " załatwia " zarówno objawy lękowe, jak i zmniejsza ryzyko napadu drgawkowego, lecz ma wiele minusów, uważam, że zbyt wiele...W mojej opinii nie jest to lek dla młodej osoby, dzisiaj gdy dysponujemy ( zarówno w psychiatrii, jak i neurologii) szeregiem innych leków. Trudno mi jednak jednoznacznie krytycznie oceniać dotychczasowe leczenie, ponieważ nie znam całej Pana drogi i przygody z medycyną. Podjęcie próby odstawiania clonazepamu w Pana przypadku niestety spowoduje ryzyko pojawienia się napadów padaczkowych. Nie ma takiej możliwości aby odstawić lek zupełnie bezboleśnie ( nawet z Perazinem i właściwie dlaczego z tym lekiem?) w sensie braku objawów odstawiennych i wiążącego się z nimi niepokoju. Ale można je skutecznie zminimaizować, podobnie jak ryzyko drgawek. Lek odstawia się bardzo powoli a czas w jakim zmniejszamy dawki jest indywidualny i zależny od pacjenta. Można wyjściowo go przyjąć zgodnie z tym co Pan napisał. U osoby bez epilepsji można odstawiając clonazepam włacząć diazepam przejściowo- benzodiazepina, którą łatwiej odstawić, jednak w Pana przypadku neurolog musi zabezpieczyć dodatkowym lekiem przeciwpadaczkowym! Alternatywą jest pregabalina- lek, który " załatwi" zarówno ryzyko drgawek, jak i świetnie poradzi sobie z lękami. Pozdrawiam.

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?

Podobne pytania

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.

Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.