Jak pomóc takiemu dziecku w nauce? Ma 10 lat. Badanie testem wisc-r wykazało że ogólny rozwój umysło

3 odpowiedzi
Jak pomóc takiemu dziecku w nauce? Ma 10 lat. Badanie testem wisc-r wykazało że ogólny rozwój umysłowy mieści się w przedziale inteligencji niższej niż przeciętna. Rozwój poszczególnych funkcji poznawczych jest niecharmonijny. Do najlepiej ukształtowanych należy myślenie przyczynowo skutkowe w oparciu o materiał graficzny rozumienie norm i zasad społecznych oraz zasób posiadanego słownictwa. W dolnej granicy normy rozwinięte są umiejętność organizowania materiału wzrokowego w większe całości spostrzegawczość oraz analiza i synteza materiału wzrokowego. Deficyty występują w trwałość pamięci werbalnej rozumowaniu arytmetycznym wiadomościach umiejętności organizowaniu materiału wzrokowego w większe całości oraz zdolność do klasyfikowania. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do inwidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczennicy ze względu na obniżeny potencjał intelektualny deficyty funkcji poznawczych oraz zaległości edukacyjne.
 Marek Laube
Psycholog, Seksuolog
Oborniki
Dziecko powinno korzystać z dodatkowych zajęć w szkole: korekcyjno kompensacyjnych i/lub dydaktyczno wyrównawczych. Jeśli opinia była wydana przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną, takie formy pomocy zostały pewnie wskazane. Jeśli diagnozę przeprowadzono prywatnie, trzeba udać się do rejonowej PPP, która wyda stosowną opinię.

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Paulina Danielak
Psychoterapeuta
Warszawa
Nowe zagadnienia wprowadzać na konkretach. Pozwalać dziecku na pełne poznawanie - wielozmysłowo. W atmosferze spokoju, bezpieczeństwa i zrozumienia pracować z dzieckiem. Nie narzucać presji osiągnięć. Zadania dzielić na mniejsze polecenia.

Pracować nad rozwojem umiejętności wzrokowych. Wyszukiwanie przedmiotów na obrazku, układanie prostych puzzli, dobieranie par takich samych obrazków itp.
Strategia wsparcia edukacyjnego dla 10-latki:
Wykorzystanie mocnych stron:
1. Myślenie przyczynowo-skutkowe (najlepsza funkcja):
• Używaj historyjek z obrazkami do nauki - “co było wcześniej, co później”
• Plansze przyczynowo-skutkowe do wszystkich przedmiotów
• Ćwiczenia “jeśli… to…” w praktycznych sytuacjach
2. Rozumienie zasad społecznych:
• Wykorzystuj do nauki przez gry zespołowe z regułami
• Twórz “kodeksy postępowania” dla różnych sytuacji szkolnych
• Nauka przez role-playing i sytuacje społeczne
3. Dobry zasób słownictwa:
• Buduj na tym - używaj bogatego języka w instrukcjach
• Wykorzystuj do kompensowania słabszej pamięci werbalnej
Kompensowanie deficytów:
Słaba pamięć werbalna:
• Wizualizacja wszystkiego - mapy myśli, schematy, rysunki
• Krótkie instrukcje (max 2-3 polecenia na raz)
• Powtarzanie w różnych formach (słowo + obraz + gest)
Problemy z matematyką:
• Używaj konkretów, manipulatywów
• Łącz z myśleniem przyczynowo-skutkowym: “jeśli dodaję, to liczba rośnie”
• Wizualne reprezentacje operacji (liczydło, klocki)
Trudności z klasyfikowaniem:
• Rozpocznij od prostych kategorii (kolory, kształty)
• Fizyczne sortowanie przedmiotów przed abstrakcją
• Używaj diagramów Venna
Praktyczne wskazówki:
Tempo i struktura:
• Wolniejsze tempo, więcej czasu na zadania
• Jasna struktura lekcji (co robimy → dlaczego → jak)
• Częste przerwy (co 15-20 minut)
Materiały:
• Kolorowe, wizualne pomoce
• Dużo obrazków i schematów
• Praktyczne ćwiczenia
Ocenianie:
• Oceniaj postępy, nie porównuj z rówieśnikami
• Krótsze sprawdziany, więcej czasu
• Możliwość odpowiedzi ustnych zamiast pisemnych
Kluczowy sukces: Buduj na jej mocnych stronach (przyczynowość, zasady społeczne) aby kompensować słabsze obszary.​​​​​​​​​​​​​​​​

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.