Czy te wyniki badań mogą wskazywać na upośledzonie umysłowe? Całokształt badań wskazuję na rozwój um

3 odpowiedzi
Czy te wyniki badań mogą wskazywać na upośledzonie umysłowe? Całokształt badań wskazuję na rozwój umysłowy w granicach inteligencji niższej niż przeciętna. Mocną stroną uczennicy jest uczenie się wzrokowo - ruchowe w zakresie motoryki małej w tym grafomotoryki oraz orientacja wyobraźnia i wizualizacjia przestrzenna (wynik przeciętny). Najsłabiej rozwinięte są trwałość pamięci werbalnej rozumienie norm i zasad społecznych zdolności do spostrzegania szczegółów oraz przewidywanie konsekwencji zdarzenia początkowego. Wyżej wymienione zdolności przyjmują wynik bardzo niskie. Podobnie rozwinięte są synteza danych spostrzeżeniowych (ujmiwanie relacji część całość) rozumowanie arytmetyczne oraz pamięć słuchowa krótkoterminowa. Rozwój ponizej przeciętnej przyjmują zdolności językowe (werbalizowanie definiowanie) oraz zdolność do klasyfikowania (abstachowanie uogólnianie porównywanie)
mgr Adriana Bernady
Psychoterapeuta certyfikowany, Psycholog
Wrocław
Szanowna Pani,
wyniki wskazujące na rozwój umysłowy poniżej przeciętnej sugerują, że warto zająć się edukacją w sposób bardziej dostosowany do dziecka. Zapewnić mu wsparcie psychologa szkolnego i program nauczania z zajęciami indywidualnymi gdzie dziecko będzie mogło pracować nad wskazanymi trudnościami.
Pozdrawiam serdecznie
Adriana Bernady

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
mgr Michalina Markowicz
Psychoterapeuta, Psycholog
Kraków
Często inteligencja niższa niż przeciętna kojarzy się i jest mylona z upośledzeniem. To natomiast dwa różne przedziały na tym samym kontinuum. Inteligencja przeciętna to przedział punktowy 109-90, inteligencja poniżej przeciętnej 89-70, a niepełnosprawność intelektualna zaczyna się poniżej 70IQ.
mgr Wioletta Nawłoka
Psycholog
Wrocław
Dzień dobry,
Rozumiem, że taki opis wyników, szczególnie bez szerszych wyjaśnień ze strony specjalisty, może budzić niepokój. Chciałabym jednak uspokoić – przedstawione informacje nie wskazują na upośledzenie umysłowe.

Z opisu wynika, że niektóre obszary funkcjonowania poznawczego rozwijają się na poziomie przeciętnym, inne nieco poniżej przeciętnej, co może mieć wpływ np. na naukę czy relacje szkolne. Nadal jednak nie oznacza to niepełnosprawności intelektualnej.

Warto pamiętać, że funkcje poznawcze rozwijają się przez całe życie, a dzięki odpowiedniemu wsparciu – np. psychologa, pedagoga czy terapeuty – można skutecznie wspierać rozwój dziecka w tych obszarach, które wymagają wzmocnienia.

Serdecznie pozdrawiam i zachęcam do konsultacji z psychologiem, który przeprowadzał badanie – on najlepiej wyjaśni, jak interpretować wyniki i jakie dalsze kroki warto rozważyć.

Pozdrawiam,
Wioletta Nawłoka

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.