Witam ! Jaki cynk i selen najlepiej brać ? Tlenek, cytrynian, aminokwasy chelaty ?
Z góry dziękuję za udzielenie odpowiedzi
Chelaty są wchłaniane przez organizm w sposób charakterystyczny dla aminokwasów. W znacznym stopniu przyspiesza to i ułatwia przyswajanie tak podanych mikroelementów oraz umożliwia bezpośrednie docieranie w miejsca, gdzie występuje ich największy spadek.
Charakteryzują się blisko 100 % przyswajalnością, co daje pewność, ze cała podana dawka mikroelementu jest efektywnie wykorzystana.Proszę szukać chelatów w aptece cynku i selenu.

Dzień dobry,
najlepiej przyswajalny selen występuje formie l-selenometioniny. Natomiast cynk w postaci glukonianu i cytrynianu.
Jeśli jednak suplementacja nie została zlecona ze wskazań medycznych zalecałabym wprowadzenie modyfikacji w jadłospisie i wzbogacenie go w produkty bogate w te pierwiastki.
Serdecznie pozdrawiam, Marta Heller-Surowiec

mgr Marta Piekut
mgr Marta Piekut
Dietetyk
Warszawa
Witam, najlepiej przyswajalny jest selen w postaci L-selenometioniny, natomiast cynku- glukonian cynku.

pozdrawiam serdecznie,
Marta Piekut

mgr Paulina Zdanowicz
mgr Paulina Zdanowicz
Dietetyk
Białystok
Witam. Cynk w postaci glicynianu cynku, natomiast selen jako selenometioninę. Cynk przyjmujemy w porze z dala od innych suplementów i leków. Pozdrawiam serdecznie.

Cynk na polskim rynku znajdować się może w kilku typach preparatów tj. preparaty witamonowo-mineralne typu Vigor lub Vitaral, w preparatach wzmacniających odporność np. Rutinacea , preparatach przeciwtrądzikowych czy poprawiających stan włosów, skóry i paznokci oraz samodzielnych praparatów zawierających cynk. Spośród nich warto wybierać te najlepiej wchłanialne. Związki chelatowe cynku wykazują znacznie lepszą biodostępność i tolerancje w porównaniu do tradycyjnie stosowanych: siarczanu, glukonianiu lub wodoroaspariginianu cynku. Najmniej biodostępną formą cynku są jego tlenki. Tlenek cynku jest to związek nierozpuszczalny w wodzie i u osób o małej produkcji kwasu solnego się nie rozpuszcza, przez co i nie wchłania. Warto więc wybierając odpowiednią formę zwrócić uwagę za zawartość samych jonów cynku w tabletce (np. 75mg chelatowanego cynku, to tylko 15 mg jonów cynku). Wśród suplementów diety formę chelatowaną zawierają np. Chela-Cynk. Warto jednak przy wyborze kierować się wyborem leków a nie suplementów diety. Preparaty cynku najlepiej przyjmować na 1 godzinę przed lub 2 godziny po posiłku, ponieważ wiele posiłków może wpłynąć na jego przyswajalność. Do najlepszych naturalnych źródeł cynku należą: ostrygi, krewetki, produkty zbożowe ( kasza jaglana, gryczana, pieczywo pełnoziarniste), nasiona lnu, mięso, wątroba, otręby pszenne, ciecierzyca.

Witam serdecznie,
Jeśli chodzi o selen to polecam l-selenometioninę, cynk - glukonian albo cytrynian. Warto jednak zwrócić uwagę czy w innych preparatach (np. witaminowych) nie przyjmuje się już tych składników, bo zarówno niedobór, jak i nadmiar nie jest korzystny dla zdrowia. Najlepiej robić to za zgodą lekarza.
Pozdrawiam
Ewa Zawidzka

 Monika Kurdej
Monika Kurdej
Dietetyk, Psycholog, Terapeuta
Warszawa
Dzień dobry:D
Dziękuję za pytanie:D
I od razu uprzedzam, a jakże - to zależy. Producenci najlepiej wiedzą, jak ich produkty najlepiej się przyswajają i tutaj mam zaufanie do tego, że jeśli skieruje Pan swoją uwagę ku sprawdzonym producentom, to otrzyma Pan produkty najlepszej jakości wg określonych kryteriów. Ale nie wiem, jakimi kryteriami Pan/Pani się kieruje i co jest dla Pana/Pani ważne? Czy chodzi o klasyczną suplementację tzw. profilaktykę zdrowia czy raczej mamy do czynienia z poważnymi chorobami typu Hashimoto? W drugim przypadku zachęcam do konsultacji ze swoim lekarzem prowadzącym. A jeśli chodzi o profilaktykę to tutaj wolę zachęcać do właściwego odżywiania - z tego nigdy nie będzie groźnego rezultatu w postaci odkładających się złogów np. selenu w organizmie. Te zaś są przyczyną kolejnych chorób. I wtedy potrzeba dr Hausa, żeby to wszystko cegiełka po cegiełce odkryć i naprawić.

Inne ważne pytanie dotyczy Pana/Pani diety? Jak się Pan/Pani codziennie odżywia? Czy jest to tzw "normalna" dieta, czy też któryś odłam typu: row, wegetarianizm, weganizm, witarianizm. Niby wszyscy wiemy, że jeść trzeba wszystko, ale w każdej z tych diet inaczej rozkładają swoje siły minerały, a więc i cynk i selen. Dlatego w diecie nie powinno zabraknąć ziaren, orzechów, także soi i jej przetworów - choć ja osobiście tej nie rekomenduję chętnie kobietom.

Jak Pan/Pani widzi kwestia jest złożona - stąd i u Pana/Pani wątpliwość, którą formę suplementacji wybrać. Ja dla siebie samej, z tą wiedzą o swoim organizmie, którą mam skłaniałabym się ku chelatom, ale... najpierw dieta. Proszę pamiętać o tym, że nie istnieje na rynku suplement, który by się wchłaniał lepiej od jedzenia. Dlatego NAJPIERW JEDZENIE, a suplementacja w drugiej kolejności.

Witam,
WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) rekomenduje stosowanie dobrze rozpuszczalnych w wodzie soli cynku, tj. siarczan, octan czy glukonian i myślę, że tego warto się trzymać. Większość preparatów z cynkiem, które można znaleźć w aptece zawiera glukonian cynku i większość to suplementy diety niestety.W aptece mamy do dyspozycji także leki zawierające cynk.Bez recepty nabyć można "Zincas" tabletki - dawka jonów cynku nie jest jakaś powalająca, bo 5,5 mg jonów cynku (w postaci wodoroasparaginianu, czyli połączenia organicznego), ale to lek.Na receptę natomiast mamy do dyspozycji "Zincas forte" - tutaj mamy już 27mg jonów cynku na tabletkę, a więc sporo (także w postaci wodoroasparaginianu), oraz "Zincteral", który jest niemal rekordzistą, ponieważ zawiera w 1 tabletce aż 45 mg jonów cynku (w postaci siarczanu).Preparaty cynku najlepiej przyjmować na 1 godzinę przed lub 2 godziny po posiłku, ponieważ wiele pokarmów może wpływać na jego wchłanianie. Nie zaleca się zażywać cynku razem z produktami nabiałowymi, błonnikowymi, czy bogatymi w fityniany (rośliny strączkowe, otręby).
W przypadku jednoczesnego zażywania preparatu żelaza i cynku, należy pamiętać o zachowaniu minimum 2 godzinnego odstępu, bo żelazo zmniejsza wchłanianie cynku.

mgr Olga Kapinos
mgr Olga Kapinos
Dietetyk
Skoroszyce
Witam,
Najmniej przyswajalna forma to forma tlenku, wszystkie pozostałe polecam. Wybór to już kwestia ceny.
Pozdrawiam

mgr Ewa Oleksy
mgr Ewa Oleksy
Dietetyk
Gdańsk
Dzień dobry,
selen w formie l-selenometioniny. Cynk (wg. badań) - glukonian i cytrynian. Proszę pamiętać, że suplementacja selenem nie jest wskazana dla osób z nowotworem piersi w wywiadzie rodzinnym!

Należy się również zastanowić, czy w ogóle konieczna jest dodatkowa suplementacja tych pierwiastków.

Serdecznie pozdrawiam.

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.

Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.