witaminy

Witaminy, którymi zapewnisz sobie młody wygląd. Sprawdź gdzie ich szukać w diecie

Napisano przez w Dietetyka26 maja 2016 Brak komentarzy.

Obecność witamin w pożywieniu gwarantuje nam pełnię zdrowia i urody. Które produkty spożywać, aby zachować młodość na dłużej? Tego dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Numerem jeden jeśli chodzi o zapewnienie nam „wiecznej młodości” jest witamina E. Nie bez powodu nazywana jest witaminą młodości, to jej zapewniamy atrakcyjny wygląd.

Witamina E


Z uwagi na to, że jest to bardzo silny antyutleniacz, zapobiega destrukcji włókien kolagenowych, które znajdują się w skórze, włosach i paznokciach. Dzięki temu np. paznokcie nie matowieją i nie przebarwiają się co oczywiście pozwala dłużej cieszyć się ich dobrą kondycją. Powierzchnia skóry jest dosyć duża i to na niej, jako pierwszej zwykle zaczynamy zauważać pierwsze oznaki starzenia się. Dbając o właściwy poziom witaminy E, naturalnie ją odbudujemy od wewnątrz, ponieważ to właśnie witamina E odnawia lipidy międzykomórkowe, zwane cementem skóry. Witaminę E znajdziesz w produktach takich jak: oleje tłoczone na zimno, orzechy, kapusta, szprotki czy naturalne masło.

Witamina C

Inną witaminą, która spowalnia procesy starzenia się i jest naszym wielkim sojusznikiem w walce z wolnymi rodnikami jest witamina C. Ponadto wzmacnia również naczynia włosowate oraz błony komórkowe, przez co nie tracą one swojej elastyczności. Zapobiega zatem powstawaniu zmarszczek oraz wspomaga walkę z celluitem. Bierze udział w syntezie kolagenu, który odpowiada m.in.: za sprężystość skóry, jędrność, napięcie oraz odpowiednie nawilżenie, a także ciągłe odnawianie jej komórek. Dzięki temu, że pozwala utrzymać ścięgna i więzadła we właściwej formie, przeciwdziała wszelkim urazom dzięki czemu dłużej możemy cieszyć się sprawnością fizyczną. Jej źródłem są porzeczki, truskawki, zielona natka pietruszki, żurawina oraz cytrusy.

Witamina A

Prowitaminą witaminy A jest beta – karoten. Nasza wątroba wytwarza z niego witaminę A. Jej rolą jest ochrona przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, ponieważ ich nadmiar przyczynia się do przedwczesnego starzenia się, a nawet powstania chorób, takich jak miażdżyca czy rak. Produkty bogate w prowitaminę to żółte owoce i warzywa np.: melon, dynia, brzoskwinia, papryka, marchew. Jest kolejną witaminą, która pomaga zachować nam młodość na dłużej.

Witamina D

Jeśli mowa o pięknej skórze, to w diecie nie może zabraknąć witaminy D. Jest ona niezbędna dla zapewnienia jej właściwej kondycji. Znajdziesz ją w marchwi, pomidorach, jajkach, warzywach liściastych, drobiu, rybach czy produktach fermentowanych.

Witaminy z grupy B

Pozostałe witaminy niezbędne dla zdrowia i witalności to te z grupy B. Witamina B1 zapewni nam właściwy poziom energii, ponieważ uczestniczy w syntezie enzymów, które przekształcają węglowodany w energię. Przypisuje się jej również zwiększanie zdolności intelektualnych. Znajdziesz ją w pestkach słonecznika, zielonym groszku czy ziemniakach.

Witamina B2 z kolei bierze udział w syntezie hormonów tarczycy, które odpowiadają za tempo przemiany materii. Wspomaga działanie przeciwutleniaczy, dzięki czemu chroni nas przed wolnymi rodnikami. Bezpośrednio wpływa ona na naszą urodę, ponieważ łagodzi wszelkie problemy skórne regulując pracę gruczołów łojowych. Ponadto wpływa korzystnie na stan włosów, skóry i paznokci. Znajdziesz ją w wątróbce, awokado, dyni, pomidorach czy szpinaku. Kolejną witaminą zapewnimy sobie sprawny układ nerwowy.

Witamina B3 również przeciwdziała zaburzeniom ze strony układu pokarmowego i wymiata wolne rodniki. Usprawnia przepływ krwi w naczyniach przez co utrzymuje skórę w dobrej kondycji zapewniając jej zdrowy koloryt. Jej źródła to wątróbka, tłuste ryby, pomidory, szpinak, kapuście czy ziemniakach.

Witamina B6 to źródło dobrego nastroju. Usprawnia wchłanianie magnezu, który kojąco działa na nasz układ nerwowy oraz poprawia sen w konsekwencji czego jesteśmy bardziej wypoczęci. Przecież wiemy, że kiedy organizm jest zregenerowany wygląda młodziej. Witaminy tej dostarczą nam ziemniaki, włoska kapusta, banany czy awokado, a także papryka.

Kwas foliowy, to inaczej witamina B9 odpowiedzialna za powstawanie tzw. hormonów szczęścia. Działa kojąco i uspokajająco oraz dodaje energii w ciągu dnia. Znajdziesz go m.in. w wątróbce, żółtku jaja, szpinaku czy brokułach.

Należy wziąć pod uwagę, że organizm, którego zapotrzebowanie na makroskładniki, jak i mikroskładniki zostanie zaspokojone, promienieje witalnością i dobrym samopoczuciem. Witaminy najlepiej jest spożywać w naturalnej postaci czyli z pożywienia, są łatwiej przyswajalne przez organizm. Jednak nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyć ich tyle z samych pokarmów, wówczas należy włączyć suplementację. Zwracajmy uwagę na to, aby witaminy rozpuszczalne w tłuszczach jak np. A, D, E i K, spożywać zawsze w obecności tłuszczu, ponieważ zagwarantuje to im właściwe środowisko do przejścia w aktywna formę.