jak opanować złe emocje

Ty tutaj rządzisz! – czyli jak opanować złe emocje

Napisano przez w Psychologia04 maja 2016 Brak komentarzy.

Emocje są nam potrzebne, zarówno te dobre, jak i te złe. Pokazują nam, kim jesteśmy i co czujemy. Emocji nie należy ignorować, nie można z nimi walczyć, wręcz trzeba się z nimi zaprzyjaźnić, a wtedy one zaczną pracować na naszą korzyść.

Pierwsza ważna kwestia, jeżeli emocje nad Tobą panują – przyjrzyj się im dokładnie. Może chcą Ci coś powiedzieć o Twoim życiu. Niewykluczone, że namawiają Cię do jakiejś zmiany. Mogą być objawem nierozwiązanych problemów z przeszłości, bolesnych wydarzeń, które wymagają uwagi. Mogą również sygnalizować Twoje niezaspokojone pragnienia. Kiedy zwrócisz uwagę na te istotne rzeczy, Twoje emocje przestaną Ci tak dokuczać i nie będą wydawać się takie straszne.

Odróżnij prawdziwe uczucia od wyuczonych mechanizmów reagowania

Istnieje takie założenie, że emocjonalność została Ci przekazana w rodzinie, czyli wyuczyłeś się jej, obserwując reakcję emocjonalną Twoich rodziców lub też jest zakorzeniona w Twojej kulturze. Może nauczyłeś się, że emocje są oznaką słabości lub stwarzają zagrożenie. Kiedy rozróżnisz prawdziwe emocje, będące częścią Twoich uczuć od wyuczonych reakcji automatycznych, emocje stają się jakby lżejsze do zniesienia i lepiej rozumiane. Zrób w życiu więcej miejsca dla swoich emocji, a to sprawi, że będziesz efektywniej ich słuchać. Staniesz się bardziej świadomy swoich reakcji i tego, co wyzwalają ludzie i sytuacje życiowe.

Zauważ związek między uczuciami i wydarzeniami

Uczucia wartościują życie człowieka. Dostarczają informacji o tym, co uważasz za przyjemne lub nieprzyjemne, kogo kochasz i kogo się obawiasz. Poprzez zrozumienie związku pomiędzy wydarzeniami w swoim życiu, myślami i uczuciami jesteś lepiej przygotowany do tego, aby dbać o siebie i chronić własne granice. To nauczy Cię przewidywania reakcji na zdarzenia i ludzi. Zaczniesz podejmować trafniejsze decyzje i efektywniej spędzać czas. Będziesz mógł przewidzieć emocjonalnie sytuacje wysokiego ryzyka i z góry przygotujesz strategie radzenia sobie z nimi.

Zmień swój punkt widzenia

Lęk oraz depresja sprawiają, że Twoje myślenie jest bardziej sztywne, skupiasz się na negatywach, co może prowadzić do powiększenia problemu i zawężenia pola widzenia. Nie bez powodu mówi się, że silne emocje „zaślepiają” człowieka, bo właśnie dokładnie tak jest. Taki stan sprawia, że czujesz się zatrzymany i trudno jest w takim stanie podejmować działanie. Należy świadomie zrobić krok wstecz i zadać sobie pytanie, czy jest inny sposób, aby spojrzeć na daną sytuację czy też na aktualny problem? Możesz wyobrazić sobie, że widzisz siebie z boku lub okiem kogoś innego. Takie spojrzenie daje pozytywne rozwiązania, w przeciwieństwie do sytuacji, kiedy jesteś spętany emocjonalnie.

Kiedy następnym razem pojawi się jakaś emocja w Twoim życiu, przyjrzyj się jej bliżej. Potraktuj ją naturalnie. Nie uruchamiaj przebiegu emocji na siłę. Zauważ jak przychodzi, dlaczego przychodzi oraz kiedy mija i dlaczego mija. Obserwuj swoje emocje, bo one chcą Ci coś powiedzieć. Posłuchaj ich, bo płyną z głębi Twojej świadomości. Naucz się słuchać swoich emocji, niech nie będą dzikie, żyjące swoim życiem i tylko zrozumiane, i przetwarzane racjonalnie. Od Ciebie zależy, czy Twoje emocje będą Cię niszczyć, czy je opanujesz i staną się niezawodnymi doradcami życiowymi.