Problematyczne opinie, czyli jak prawidłowo napisać opinię o lekarzu (część II)

Medycyna Naturalna • 14 października 2014 • Komentarze:

W pierwszej części artykułu przedstawiłam, na czym polega praca moderatorów w ZnanyLekarz.pl i jakie przyświecają nam zasady i wartości. Teraz pora na ćwiczenia praktyczne i trochę konkretów – zaprezentuję wybrane zasady za pomocą przesłanych do nas opinii. Przedstawię także przykłady prawidłowo sformułowanych negatywnych opinii (ponieważ to te zazwyczaj sprawiają najwięcej problemów). Mam nadzieję, że po przeczytaniu tej części artykułu nie będziecie mieć już żadnych wątpliwości co należy, a czego nie należy umieścić w swoim komentarzu.

blogging and writing for website, email. Vector illustration, flat design style with trendy icons

Jakie błędy najczęściej popełniają pacjenci podczas pisania opinii o lekarzach?

  1. Częstym błędem, który popełniają pacjenci jest wyrażanie swojego zdania w sposób, w jaki nigdy nie wypowiedzieliby się stojąc twarzą w twarz z lekarzem. Mowa o tzw. wrogich zwrotach.  Gdy obiekt krytyki nie jest realną osobą, tylko wirtualnym profilem na portalu internetowym, wiele osób zaczyna stosować obraźliwe zwroty, wyrażenia o bardzo negatywnym wydźwięku i niczym nie poparte oskarżenia.

Oto przykłady tego typu zwrotów:

- „Kompletna porażka”,
- „Katastrofa, beznadzieja, dno!”,
- „Zależy mu TYLKO na kasie”,
- „Naciągaczka!!”,
- „Nadaje się na rzeźnika, nie na lekarza”,
- “Nie oddałbym w jego ręce nawet mojego psa”.

  1. Kolejnym błędem jest przedstawianie swojego zdania w bardzo lakoniczny sposób, bez odpowiedniego uzasadnienia i szczegółów.  Zależy nam, aby opinie były pomocne dla innych użytkowników przy wyborze specjalisty, dlatego postarajcie się załączać szczegóły dotyczące wizyty czy leczenia.

- “Byłam dwa razy i o dwa za dużo. Beznadziejny. Przyjechałam do niego z daleka, a tak mnie potraktował.”
- “Bardzo dobry, sympatyczny, świetny kontakt z pacjentem. Gorąco polecam.”,
- “Najgorszy w całym mieście! Zero podejścia do pacjenta i pomyśleć, że na takich lekarzy idą moje składki NFZ…”,
- “Nigdy więcej. Zupełnie niekompetentny. Nie polecam, wręcz odradzam!”,
- “Wspaniały lekarz, człowiek o wielkim sercu i umiejętnościach. Cieszę się, że na niego trafiłam”.

  1. Zdarza się także, że pacjenci zamieszczają opinie, które dotyczą nie tylko samego specjalisty, ale także innych osób z otoczenia lekarza, np. pracowników recepcji, właścicieli kliniki czy innych lekarzy. Profile są firmowane konkretnymi nazwiskami i mogą się na nich pojawiać informacje dotyczące wyłącznie tej osoby:

- “Lekarz w sumie dobry, ale powinien bardziej uważnie dobierać personel do pracy w recepcji. Panie są bardzo niemiłe, nie informują o opóźnieniach w wizycie i w dodatku plotkują w czasie pracy”,
- “Jestem bardzo niezadowolona z usług Pana doktora. Chodziłam do niego przez całe dwa lata i wciąż nie potrafił postawić mi właściwej diagnozy. Na szczęście trafiłam na dr Kowalską, która w ciągu 3 miesięcy wyleczyła mnie z mojej przypadłości. Polecam wszystkim!”.

  1. Opinie nie powinny zawierać pytań, ani informacji kontaktowych do lekarza.

- “Czy ktoś orientuje się ile kosztuje wizyta u tego lekarza?”
- “Czy pan doktor posiada USG 4D?”
- “Proszę o podanie aktualnego numeru telefonu do tego lekarza”
- “Pani doktor nie przyjmuje już na Kwiatowej, aktualny adres to Obozowa 35/6”
- “Podaję numer komórkowy do pana doktora 664665636, ten tutaj jest nieaktualny”.

Tego typu informacje można dodać za pomocą opcji “Edytuj dane”, dostępnej na profilu lekarza bezpośrednio pod jego zdjęciem.

  1. W naszym serwisie odnosimy się do profesjonalnej działalności lekarzy, dlatego też opinie powinny dotyczyć tylko strefy zawodowej specjalistów. Informacje o wyglądzie, majętności, członkach rodziny etc. nie powinny znaleźć się w treści opinii:

- “Do pracy podjeżdża najnowszym BMW – wiadomo skąd bierze na to kasę, skoro 5 min wizyty kosztuje 150 zł ;/”,
- “Pani doktor w ogóle nie interesuje się pacjentami, bardziej dba o swój wygląd. Do pracy przychodzi ubrana jak na dyskotekę, a jej długie paznokcie przeszkadzają nawet w wypisaniu recepty”,
- “Żona pana doktora jest prawniczką i dobrze wie jak bronić jego interesów. Ten lekarz już dawno powinien odpowiedzieć za swoje zaniedbania”.

  1. Zależy nam także, aby każdy użytkownik miał możliwość wyrażenia własnego zdania o danym lekarzu, dlatego komentarze nie powinny odnosić się do wpisów innych użytkowników, dyskutować z nimi lub sugerować ich fałszywości. Pacjenci mają różne oczekiwania względem lekarza i mogą odbierać danego specjalistę na swój własny, subiektywny sposób. Należy zatem szanować zdanie innych pacjentów – mają przecież prawo do odmiennej opinii.

- “Nie wiem skąd biorą się te wszystkie pozytywne opinie o tej Pani, chyba sama sobie je pisze albo prosi znajomych”,
- ”Nie zgadzam się z wcześniejszymi opiniami, znam Pana doktora od wielu lat i to wspaniały człowiek i profesjonalista. Ludzie wygadują głupoty chyba z zazdrości!”,
- “Do ‘Pacjentka87’ – ciekawe ile dałaś w kopercie temu lekarzowi, skoro jesteś taka zadowolona z obsługi. Ja i wszystkie moje znajome, który leczyły się u tego pana, jesteśmy zniesmaczone jego postawą”.

  1. Z pewnością specjaliści dzielą się na lepszych i gorszych i mamy prawo do tego, aby nie być usatysfakcjonowani z ich usług. Nie powinniśmy jednak kwestionować zdobytego przez nich wykształcenia i kompetencji potwierdzonych stosownymi dokumentami:

- “Dyplom kupiła na bazarze, żaden z niej specjalista. Fuszerka!”,
- “Ten pseudolekarz nie posiada żadnych kwalifikacji, kto go dopuścił do leczenia ludzi?!”,
- “Medycynę skończyła chyba na ładne oczy, bo wiedzy i kwalifikacji to tej pani brakuje”.

  1. Lekarze mają prawo postępować zgodnie ze swoimi przekonaniami i sumieniem, więc opinie nie powinny dotyczyć tych poglądów. Nie zawsze przekłada się to na ich kompetencje i umiejętności, a jest to również element życia prywatnego lekarzy:

- “Ten lekarz to nawiedzony katolik, który nadaje się bardziej na księdza niż na ginekologa. Dziewczyny uważajcie!”,
- “Nie wyobrażam sobie jak osoba na tak wysokim stanowisku może pozwalać sobie na taki brak elementarnych wartości moralnych. Przepisywanie antykoncepcji i tabletek wczesnoporonnych to grzech, za który pan doktor będzie się smażył w piekle! A gdzie etyka?!”,
 – “Ten lekarz to komuch, któremu najlepiej wiodło się w zeszłym ustroju. Mój ojciec go zna – należał do partii i kapował na swoich kolegów. Precz z komuną!”.

Oto przykłady negatywnych opinii, które zostały napisane w prawidłowy sposób:

  • „Z przykrością muszę stwierdzić, że bardzo zawiodłam się na kwalifikacjach Pana Dr. Byłam z wnuczką w Medicu prosząc o konsultacje po przebytym u 6-latki zapaleniu ucha środkowego i 2 tygodniowej stale utrzymującej się temperaturze powyżej 39 stopni. Po zbadaniu uszu, nosa i gardła Pan Doktor stwierdził, że wszystko jest w porządku nie zalecając żadnych leków ani dodatkowych badań. Po powrocie do domu znów ból ucha i gorączka i jak się okazało w szpitalu na Kwiatowej, gdzie dziecko musiało trafić i tam lekarz laryngolog zdiagnozował przerośnięcie trzeciego migdałka”,

  • „Byłam na wizycie u pani doktor i niestety muszę wystawić negatywną opinię. Pani doktor zamiast szukać przyczyny mojego bólu głowy i migreny, zaczęła sugerować, że to migrena od nerwów (mimo że zapewniałam, że jestem bardzo spokojną osobą) i zapewne powinnam udać się do psychologa i psychiatry, bo ze zdrowiem u mnie wszystko w porządku. (…) Mądry lekarz na podstawie objawów, o których mówiłam powinien wiedzieć, że z moim organizmem jest coś nie tak i skierować mnie na kolejne badania lub do innego specjalisty”,

  • „Antypatyczny, wykazujący przedziwną potrzebę udowodnienia pacjentowi swojej nad nim wyższości, nie szczędzi lekceważących uwag, niewiele tłumaczy. Jakość i długość konsultacji zupełnie nieadekwatna do wysokiej ceny prywatnej wizyty, w trakcie której nie zostało wykonane nawet tak podstawowe badanie w diagnostyce chorób tarczycy, jak USG”.

Mam nadzieję, że wymienione zasady i podane przykłady będą pomocne i wyjaśnią ewentualne niejasności. Spróbujcie sami napisać opinię o swoim lekarzu, a zobaczycie, że stosując się do wymienionych punktów, to naprawdę łatwe!

Zapraszam także do odwiedzenia naszej Strefy Pacjenta, na której znajdziecie wiele ciekawych informacji i odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonowania naszego serwisu: pacjent.znanylekarz.pl.

O autorze

mniejsza_ola_w_koleczku_bez_lasiczki

Aleksandra Trytek, User Care Support

ZnanyLekarz.pl

Ekspert

Szukasz pomocy lekarza? Skontaktuj się z naszymi lekarzami!

Znajdź lekarza »

Komentarze: (0)