Otyłość dzieci, jak jej zapobiec?

Napisano przez w Dietetyka09 lutego 2021 Brak komentarzy.

Dieta jest sposobem odżywiania, który nabywamy już w rodzinnym domu, a którego zmiana w życiu dorosłym wymaga od nas nieraz dużo pracy. Warto więc już teraz zastanowić się nad sposobem żywienia dzieci i młodzieży, tym bardziej w obliczu wzrostu liczby osób otyłych poniżej 18 roku życiu na przestrzeni ostatnich lat.

Powinniśmy dbać o zdrowie małych dorosłych już od najmłodszych lat, aby dobre nawyki żywieniowe wyniosły z domu.

Przede wszystkim regularność!

Podstawą zdrowej diety wśród dzieci, jak również wśród dorosłych, powinna być regularność spożywanych posiłków. Najbardziej optymalną częstotliwością przyjmowanych pokarmów jest jeden posiłek co 3 godziny (z podkreśleniem, że nie powinno się przekraczać 5 posiłków na dzień). Przy ich przygotowywaniu nie powinniśmy skupiać się na objętości, a na jakości używanych składników, stawiając w dużej mierze na warzywa oraz owoce. Są one niezwykle ważne, szczególnie w okresie dojrzewania, dzięki zawartości witamin, które wpływają pozytywnie na rozwój ich organizmu.

Nie zapominaj o płynach

Niejednokrotnie zdarza się, że w diecie dzieci pojawiają się soki, które w domyśle zastąpić mają dzienną porcję owoców. Niestety, niezwykle wysoka zawartość cukru sprawia, że nawet rozcieńczając je wodą nadal ciężko doszukać się ich dobrego wpływu na organizm.  Wybierając sok możemy sięgnąć po świeżo wyciskany, który z łatwością da się przygotować w domu. Nie traktujmy soku jako zdrowej przekąski czy też podstawowej porcji owoców, gdyż zawiera on dużo fruktozy.  W przypadku soków, które znaleźć można na półkach sklepowych sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, ponieważ napoje te są dodatkowo dosładzane. to właśnie owoce w całości powinny być traktowane jako posiłek, a nie sok kupowany w sklepie.

Płyny, często niedoceniane, bywają w diecie “cichymi” kaloriami, których na co dzień nie wliczamy do diety, a które oprócz wysokiego stopnia kaloryczności, nie dają żadnych profitów.

Ruszaj się!

Jednak nawet najlepsza dieta będzie nieskuteczna, jeśli nie będzie jej towarzyszyć ruch. Oczywiście w tym trudnym okresie w jakim jesteśmy, mam na myśli warunki zewnętrzne np. smog, jak również zanieczyszczenie powietrza nie tylko w okresie zimowym, co nie ułatwia odbywania rodzinnych spacerów. Oczywiście jest możliwość uprawiania sportu w domu przy wspólnej zabawie czy też różnego rodzaju filmikach w internecie, które mogą nas zainspirować. Najlepszy dla naszego organizmu jest codzienny ruch (min. 30 minut), który posiada zbawienny wpływ na nasze krążenie spalając przy tym zbędne kalorie.

Pamiętajmy przy dużym wysiłku fizycznym o odpowiednim nawodnieniu organizmu i zdrowych przekąskach w formie świeżych warzyw, które zawierają bardzo dużą ilość błonnika co wpływa na regularność wypróżnień oraz dobre samopoczuc

Zwróćmy uwagę na to, że to od nas, dorosłych, zależy jakie wzorce przekażemy najmłodszym. Najważniejsze jest abyśmy my sami byli dla nich przykładem. Zaglądnij więc proszę do swojej lodówki i zobacz co możesz zaproponować swojemu dziecku, tak aby stało się ono zdrowsze. Zmiana zaczyna się od Ciebie!