Okiem psychoterapeuty:Co robić, aby zwiększyć swoją odporność fizyczną i psychiczną?

Napisano przez w Koronawirus, Psychologia23 marca 2020 Brak komentarzy.

Ogłoszenie stanu pandemii skutkuje nagłym i silnym wzrostem niepokoju. Jego przejawy są widoczne zarówno w codziennym życiu, jak i w naszym wewnętrznym przeżywaniu. Tymczasem w walce z wirusem liczy się najbardziej naturalny system ochronny naszego organizmu – odporność!

Zadbaj o swoją fizyczność:
– jedz kiszonki, warzywa, surowiznę
– zrób sobie dietę z soków (1-3 dni)
– unikaj produktów obciążających wątrobę
– unikaj produktów wzmagających produkcję flegmy np. nabiału i cukru
– suplementy, mikroelementy i witaminy wspomagające pracę układu nerwowego
– dbaj o kondycję fizyczną (ćwicz codziennie najlepiej 30 min dziennie – ćwiczenia kardio)
– jeśli to możliwe unikając ludzi chodź na spacery do lasu.

Zadbaj o swoją psychikę: Obniż swój poziom stresu – podniesiesz w ten sposób odporność:
– na bieżąco ustalaj na co masz wpływ a na co nie. Zajmuj się tym, na co masz wpływ
– ogranicz dopływ ilości informacji na temat pandemii wyłącznie do poziomu, który pozwala Ci śledzić rozwój sytuacji, tak by adekwatnie działać (ogranicz korzystanie z telewizji i Internetu – słuchanie ciągłych doniesień dotyczących tych samych treści często podawanych w aurze sensacji wzmaga lęk)
– stosuj znane Ci techniki relaksacyjne (rekomendowany: Trening Autogenny Szultza lub Jacobsona i oddychanie przeponowe, wizualizacja „Bezpieczne miejsce”) 
– pracuj ze swoimi projekcjami umysłu. Śledź swoje tendencje do wyobrażania sobie katastroficznych wizji przyszłości oraz do przywoływania katastroficznych wspomnień z przeszłości. Jeśli jesteś w procesie psychoterapii lub po niej przypomnij sobie i wypisz wszystkie poznane sposoby radzenia sobie z tendencjami lękowymi. STOSUJ JE!
– zajmij się pomocą innym; koncentracja na innych osłabia lęk
– staraj się przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności, przebywać na otwartej przestrzeni (dopóki to możliwe np. jedź swoim środkiem transportu do lasu, spacer w parku), przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach wzmaga lęk,
– starannie dobieraj filmy, które oglądasz, unikaj tych, które wzmagają lęk (horrory, filmy katastroficzne)
– kontaktuj się ze znajomymi przez środki umożliwiające widzenie innych
– unikaj kontaktów z ludźmi, którzy mają tendencje do straszenia innych
– planuj to, jak spędzisz dzień, jeśli nie pracujesz zajmij się nadrabianiem zaległości, skieruj swoje uwagę na zadania
– medytuj, śmiej się i uprawiaj seks, to czynniki, które zachęcają Twój organizm do produkcji hormonów szczęścia
– dystansuj się od swoich stanów emocjonalnych wykorzystując wrodzone poczucie humoru.

PAMIĘTAJ! Wszystko przemija, to co dzieje się teraz również będzie miało swój koniec.

O autorze