Zdjęcie pary podczas wizyty u psychoterapeuty

Jak wybrać psychoterapeutę?

Napisano przez w Psychologia22 kwietnia 2015 Brak komentarzy.

Psychoterapia to proces leczenia w czasie którego uprawniona i kompetentna osoba – psychoterapeuta, pomaga pacjentowi uporać się z jego problemami. Choć w przypadku każdego leczenia ważne jest dopasowanie odpowiedniej metody leczenia, zaufanie do specjalisty, poczucie zrozumienia i bezpieczeństwa w przypadku psychoterapii jest to sprawa szczególnie ważna. Jak zatem wybrać odpowiedniego specjalistę?

Rekomendacja znajomych

Bardzo często psycholog – psychoterapeuta jest rekomendowany przez znajomych, którzy mieli już okazję skorzystać z jego pomocy. Jest to sposób dający duże poczucie zaufania i bezpieczeństwa, zwłaszcza gdy naszemu znajomemu udało się rozwiązać swoje problemy. Musimy jednak pamiętać o tym, że to co pomaga naszym znajomym nie zawsze pomaga nam. Każdy człowiek jest indywidualną jednostką z odrębnymi problemami i potrzebami. Metoda którą pracuje polecany psycholog, nie zawsze przystaje do naszych oczekiwań, nastawienia, potrzeb i możliwości.

Rekomendacja lekarza

Inna znana i często stosowana przez pacjentów metoda poszukiwania psychoterapeuty, to polecenie przez lekarza prowadzącego np. lekarza psychiatrę. Pacjent jest przekonany wówczas, że polecany mu psychoterapeuta jest osobą kompetentną do rozwiązania jego problemów. Lekarze zwykle posiadają wiedzę i doświadczenie w zakresie pomocy osobom cierpiącym, dlatego są w stanie zaproponować terapię i terapeutę, najczęściej osobę z którą już wcześniej współpracował, z dobrymi efektami, w prowadzeniu pacjentów.

Fora internetowe

Fora internetowe, to kolejny sposób poszukiwania psychoterapeuty. Sposób w dzisiejszych czasach chyba najbardziej dostępny i nie wymagający zbyt dużego wysiłku. Nie trzeba „chwalić się” przed znajomymi swoimi problemami, co często jest barierą w poszukiwaniu skorzystaniu z psychoterapii. Nie trzeba również iść do psychiatry u którego wizyta nadal w naszej kulturze wiąże się ze stygmatyzacją. Ten sposób podobnie jak poprzednie obarczony jest pewnym ryzykiem „nie trafienia na tą właściwą osobę”. Tu podobnie jak w innych przypadkach to co pomaga innym w moim przypadku może być nieskuteczne.

Własna intuicja

W pierwszej kolejności musimy się zastanowić czego oczekujemy od terapeuty. Sprecyzować ogólnie jaki mamy problem. To już w jakimś stopniu ułatwi nam sprawę. Jeśli problem dotyczy rodziny i to z nią będziemy chcieli się udać na terapie – szukamy osoby doświadczonej w tym zakresie. Jeżeli chcemy na terapię zgłosić się z dzieckiem – szukamy psychologa dziecięcego, itd. Przy wyborze psychoterapeuty warto zwrócić uwagę na kilka spraw:

  1. Jakie psychoterapeuta ma kwalifikacje – Najbezpieczniej jest skorzystać z pomocy psychoterapeuty, który posiada certyfikat jednego z uznanych Towarzystw czyli Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego lub Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, lub jest w trakcie szkolenia certyfikacyjnego. Tacy terapeuci są zobowiązani, jak wszyscy inni, do stosowania kodeksu etyki zawodowej. A wszelkie uchybienia w tym zakresie są oceniane przez komisje etyczne pod groźbą odebrania certyfikatu i rekomendacji za naruszenie kodeksu postępowania etycznego. Ci psychoterapeuci byli zobowiązani do przejścia gruntownego szkolenia oraz superwizji – czyli pracy pod nadzorem starszego, bardziej doświadczonego terapeuty. Z reguły nadal podwyższają swoje kwalifikacje osobiste i zawodowe. I co bardzo ważne, nadal superwizują swoją pracę terapeutyczną.
  2. Mają doświadczenie – Nie chodzi tu o wiek, choć wiadomo, że terapeuci którzy dłużej pracują w zawodzie tych doświadczeń mają więcej. Chodzi przede wszystkim o obszar zainteresowań i doświadczenie w tym zakresie. Pamiętajmy, że nie każdy psychoterapeuta zajmuje się wszystkim.
  3. Posiada dodatkowe kwalifikacje np. dodatkowe kursy, specjalizację z psychologii klinicznej. To daje nam pewność, że kompetencje z szeroko rozumianej psychologii klinicznej są potwierdzone dość wymagającym egzaminem państwowym.
  4. Kontakt z terapeutą – ważne abyśmy w relacji z terapeutą czuli się swobodnie i bezpiecznie. Musimy czuć się akceptowani i rozumiani, nawet wtedy gdy terapeuta ma inne zdanie na jakiś temat. Nie wahajmy się mówić terapeucie o naszych wątpliwościach i dyskomforcie w relacji z nim. Wbrew pozorom to też dla pacjenta jest element terapii.

Gdy mamy poczucie, że terapeuta nie rozumie naszych problemów a sposób jego pracy jest daleki od oczekiwań i mimo omówienia tego problemu nadal czujemy dyskomfort ograniczający nas, nie wahajmy się zmienić terapeuty. Może z kimś innym będziemy mieli lepszy kontakt i lepiej wykorzystamy czas na terapię.