Czy Twoje dziecko jest uzależnione od komputera?
Ekspert Jakub Lesiak • Terapia • 21 października 2014 • Komentarze:
Ostatnio do mojego gabinetu przychodzą rodzice zaniepokojeni sposobem w jaki ich dziecko używa komputera/tabletu/telefonu. Niepokój dotyczy czasu jaki spędza przy komputerze jak i treści, jakie może znaleźć w Internecie. Co robić, jeżeli zauważymy problem? Jak zapobiegać uzależnieniu od komputera?
Rodzicie mówią o tym, że zaniedbuje naukę i kontakty z kolegami te w realnym świecie. Obawiają się, że trudniej będzie ich dziecku odnaleźć się w szkole wśród rówieśników. Obawiają się, że może dojść do kontaktu z treściami, które nie są przeznaczone dla dzieci – pornograficznych lub pełnych przemocy. Lęk jest potęgowany zawrotnym tempem postępu technicznego, jaki ma miejsce w ciągu ostatnich lat. Rodzicom często trudno jest zrozumieć to, co robią ich dzieci.
Co robić, jeżeli zauważymy problem?
Warto spotkać się z terapeutą rodzinnym. Kontakt ze specjalistą pomoże ujrzeć trudności z innej perspektywy. To szansa na odpowiedzenie sobie na pytanie co rodzina może zrobić, aby komputer przestał pełnić centralną rolę w życiu dziecka. Terapia rodzinna może być pomocna w znalezieniu przez dziecko bardziej różnorodnych rodzajów aktywności.
Jak zapobiegać uzależnieniu od komputera:
- Przede wszystkim bądź uważny/a na swoje dziecko – znaj jego potrzeby, rozmawiaj o tym, co dzieje się w jego życiu.
- Dawaj wsparcie zarówno w sytuacjach sukcesu jak i porażki – to wzmacnia Twoją relację z dzieckiem i buduje jego poczucie własnej wartości.
- Umiejętnie stawiaj granice – tak by dziecko wiedziało, jakie zasady panują w domu. Ważne, by zasady obowiązywały również rodziców.
- Postaw komputer w strefie ogólnodostępnej – a nie w dziecięcym pokoju. Ważne, by dziecko mogło korzystać z komputera, ale ważny jest też czas spędzony bez niego.
- Zainteresuj się tym, do czego Twoje dziecko używa komputera – to może być naprawdę interesujące.
- Sprawdź, jak używasz komputera. Jeśli spędzasz przy nim każdą wolną chwilę, nie oczekuj od dziecka innego zachowania.
- Załóż filtr na nieodpowiednie treści na poziomie routera.
Czytaj również: Złość dziecka – z czym to się je?
Pierwsze 3 punkty dotyczą relacji rodzic – dziecko. Im więcej w niej zaufania i poczucia bezpieczeństwa, tym mniejsze ryzyko wystąpienia ryzyka niebezpiecznych zachowań. Dziecko chętniej przyjdzie z problemem do Ciebie, niż odreaguje strzelając do potworów na ekranie komputera. Kolejne 4 punkty dotyczą kontroli i modelowania zachowań. Dzieci nie mają w pełni wykształconych mechanizmów kontroli zachowania, dlatego asysta rodziców często jest potrzebna by uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Z czasem dziecko nabędzie umiejętności regulowania swojego zachowania – na to potrzeba jednak czasu i przewidywalnych zachowań rodziców w konkretnych sytuacjach.
Pamiętaj – dzieci uczą się również poprzez obserwowanie rodziców.