Zdjęcie rodziny, cieszącej się porządną dietą

Czym powinna różnić się dobrze skomponowana dieta dla dziecka od diety człowieka dorosłego?

Napisano przez w Dietetyka31 stycznia 2016 Brak komentarzy.

Różnic poza objętością porcji na talerzu nie ma zbyt wielu. Tak naprawdę, jeśli rodzice odżywiają się zachowując przy tym zasady zdrowego odżywiania, to od pierwszego roku życia dziecko może jeść tak, jak osoba dorosła. 

Im wcześniej dziecko zostanie nakierowane na właściwe odżywianie, tym większe są szanse na prowadzenie przez nie zdrowego życia, czyli takiego bez obciążenia przez choroby cywilizacyjne, metaboliczne, nadwagę czy otyłość w późniejszym okresie. Dlatego warto zadbać o zdrowe i zbilansowane odżywanie dzieci, ucząc od najmłodszych lat odpowiednich nawyków żywieniowych, które zostaną na całe życie.

Przykład idzie z góry

Zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe w celu nawodnienia powinny spożywać wodę. Dostarcza ona wielu minerałów, gasi pragnienie w upalne dni oraz nawadnia. Dzieci poniżej pierwszego roku życia, nie powinny pić wody wysoko zmineralizowanej. W obu dietach unikać należy napojów słodzonych: cukrem, syntetycznymi słodzikami, barwionych, gazowanych i konserwowanych chemicznie, a także herbatek słodzonych dekstrozą czy glukozą.

Dziecku znacznie trudniej jest zrozumieć, dlaczego nie może dostać kolorowego napoju, przecież jest na nim naklejka z postacią z ulubionej bajki. Rodzice jednak muszą zachować czujność i nie dać się ponieść marketingowym zabiegom producentów żywności, pamiętając o zdrowiu swojego dziecka. Tylko w ten sposób są w stanie zapobiec niekorzystnym konsekwencjom w przyszłości. Wszystko wymaga rozmów i tłumaczenia, ale jest to możliwe.
Niedozwolone zatem jest podjadanie niezdrowych przekąsek przez rodziców i jednoczesne zabranianie tego dziecku. Należy być konsekwentnym w działaniu. Jeśli rodzice będą się zdrowo odżywiać, dziecku wychowywanemu w takiej atmosferze łatwiej będzie funkcjonować. Nie bez powodu mówi się, że przykład idzie z góry.

Na co zwracać szczególną uwagę?

W obu przypadkach, czyli diecie dziecka i dorosłego, istotne jest dostarczanie pełnowartościowego białka. Z uwagi na fakt, że wiele elementów w naszym organizmie zbudowanych jest z białka tj.: hormony, enzymy, krew czy stawy musimy zadbać o to, by jakość dostarczanych posiłków była najwyższa. To, co jemy wpływa na to jak jesteśmy zbudowani od wewnątrz. Każdy z nas zna powiedzenie jesteś tym, co jesz. Dziecko budując swój organizm, rosnąc każdego dnia potrzebuje porcji białka nawet w trzech posiłkach, natomiast osoba dorosła potrzebuje takiej porcji w dwóch posiłkach. Trafnym wyborem zaspokajającym potrzeby białkowe są zapewne jajka, mięso, ryby oraz owoce morza.

Obie diety powinny opierać się na warzywach, obecnych w każdym posiłku. Owoce natomiast, traktowane powinny być jako podwieczorek.

Soki owocowe stanowią świetne uzupełnienie diety zarówno dziecka, jak i dorosłego. Należy zaznaczyć, że mam tutaj na myśli świeże soki, wyciskane bezpośrednio z owoców, a nie bezwartościowe soki z kartonika (przygotowywane z koncentratu). Nie zapominajmy o kiszonkach (nie kwaszonkach) i ich dobroczynnym wpływie na naszą florę jelitową oraz rosole, ale takim bez makaronu. Zapobiega to wyrzutom insuliny, czyli bezpośrednim wpływie na gospodarkę hormonalną.

Obie diety powinny unikać węglowodanów przetworzonych oraz tłuszczów trans, które możemy znaleźć np. w: margarynie, ciastkach czy wyrobach piekarniczych powodujących np. upośledzenie przewodnictwa nerwowego u dzieci.

Bardzo ważny w diecie zarówno dziecka, jak i dorosłego jest tłuszcz, szczególnie ten zwierzęcy np. z mleka krowiego, owczego, czy koziego. Warto zaznaczyć, aby pochodził on od krów hodowanych w naturalnym środowisku. Wskazane tłuszcze w diecie to przede wszystkim prawdziwe masło, bądź masło klarowane, smalec gęsi, olej kokosowy, czy oliwa z oliwek ekstra virgin na zimno stosowana do sałatek.

Dieta malucha i dorosłego powinna być uzupełniona orzechami, pestkami, czyli bogatymi źródłami białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych i minerałów.

Tak, jak dorosły, dziecko musi unikać konserwantów zawartych w wędlinach, produktów wysoko przetworzonych bogatych w dodatki powodujące alergie, czy nietolerancje pokarmowe.

Dziecko obserwując rodziców, chce spożywać to samo, co oni. Należy wiec wykorzystać tę chęć naśladowania i już od najmłodszych lat nakierowywać dziecko na właściwy tor. Wprowadzać posiłki urozmaicone, bogate w warzywa, mięso, by uniknąć późniejszego oporu z ich strony. W ten sposób zapewnimy dziecku prawidłowy rozwój fizyczny oraz psychiczny.