Zdjęcie mamy chcącej odchudzać dziecko zdrową żywnością

Czy można odchudzać dziecko?

Napisano przez w Dietetyka26 października 2015 Brak komentarzy.

To pytanie bardzo często zadają sobie rodzice tęgich dzieci. Nadwaga i otyłość uczniów jest uwarunkowana nie tylko tym, co dziecko spożywa w szkole.

Zdarza się, że dziadkowie pochwalają pulchny wygląd maluchów i twierdzą, że świadczy to o dobrym zdrowiu i odżywieniu wnucząt, dają szkrabom słodycze, soczki, dokładki obiadu, wierząc, że w ten sposób okażą zainteresowanie i miłość.

Takie działanie, zwłaszcza w połączeniu z nieprawidłowymi nawykami rodziców (np. wychodzenie rano bez śniadania, spożywanie drożdżówek, pączków, batoników na drugie śniadanie, głodzenie się przez cały dzień i jedzenie obfitego posiłku późnym wieczorem) w szybkim tempie doprowadza do problemów z wagą u dzieci.

Rodzice często twierdzą, że z nadwagą dziecka nie można nic zrobić, bo „diety nie są dla dzieci”. To prawda – „dieta”, pojmowana jako restrykcyjna głodówka o liściu sałaty, nie jest wskazana dla rozwijającego się malucha.

Czy można więc w jakiś sposób pomóc swoim pociechom?

Tak!

U dzieci z małą nadwagą (2-3 kg) wystarczy wprowadzić kilka zmian w jadłospisie:

– wykluczyć napoje gazowane, nie podawać soków, syropów do rozcieńczania, kupnych wód smakowych – można w zamian przygotowywać pyszne mineralne wody z dodatkiem jagód/plasterków cytryny/pomarańczy/listków mięty i miodu

– nie podawać batoników, drożdżówek, pączków, chipsów, paluszków, orzeszków w panierkach – można je zastąpić owocami, ciastem własnego wyrobu, koktajlami, niesiarkowanymi owocami suszonymi

– wykluczyć gotowe potrawy typu fast-food – można w zamian przygotowywać w domu pyszne tortille z dodatkiem warzyw i indyka; pieczone ziemniaczki, hot-dogi z dobrej jakości parówką (>90 % mięsa)

U dzieci z większą nadwagą (zwłaszcza jeśli występują dodatkowo zaparcia, biegunki, częste wzdęcia, bóle brzucha, ciągłe zmęczenie lub nadmierne pobudzenie) warto zasięgnąć porady specjalisty dietetyka, który pomoże zdiagnozować ewentualne nietolerancje pokarmowe i ustali indywidualnie dostosowany jadłospis, by dziecko otrzymywało niezbędne składniki odżywcze, witaminy i minerały i by prawidłowo się rozwijało, jednocześnie normalizując masę ciała.

Artykuł przygotowała mgr dietetyki Natalia Jakób, która od dziecka borykała się z otyłością i przetestowała wiele „diet-cudów”, jednak dopiero po wprowadzeniu zdrowych nawyków schudła 40 kg bez efektu jo-jo.