Zdjęcie kobiety uprawiającej ćwiczenia w ciąży

Ćwiczenia w ciąży

Napisano przez w Zdrowie15 września 2015 Brak komentarzy.

Ciąża to piękny i wspaniały okres w życiu każdej kobiety. Wiele kobiet ma wątpliwości na jakie formy aktywności może sobie pozwolić podczas ciąży.

Bardzo duży problem w Polsce stanowią lekarze, który „dla świętego spokoju” dają kobiecie w ciąży L4 traktując ciężarne, jak osoby chore. Należy powiedzieć szczerze, że ciąża to nie choroba a naturalny stan fizjologiczny. Problem polega jednak na tym , że lekarze boją się dawać zezwolenie na ćwiczenia fizyczne w ciąży ze względu na możliwe konsekwencje prawne związane z potencjalną utratą dziecka. Jeżeli nie ma przeciwwskazań do ćwiczeń to należy bez wątpienia w ciąży ćwiczyć, natomiast odbywać się to musi z głową.

Ćwiczenia w ciąży – przeciwwskazania

Należy zwrócić uwagę, że największe ryzyko poronienia u kobiet występuje w pierwszym trymestrze. W tym okresie niewskazane jest rozpoczynanie ćwiczeń, jeżeli kobieta nie była wcześniej aktywna.

Wśród bezwzględnych przeciwwskazań do ćwiczeń w ciąży zaliczamy:

  • Wcześniejsze poronienia
    Przedwczesne poprzednie porody
    Plamienia
    Krwawienia
    Patologiczna budowa macicy lub łożyska.
    Bardzo dyskusyjnym przeciwwskazaniem do ćwiczeń jest ciąża mnoga – która teoretycznie nie jest przeciwwskazaniem bezwzględnym, natomiast z punktu widzenia Polskiego prawa już jest.

 

Do przeciwwskazań względnych zaliczamy:

  • Problemy z oddychaniem
    Anemia
    Problemy z układem krążenia
    Zbyt małe wymiary płodu
    Prawda jest taka, że wszystko należy od nasilenia danych objawów. Jeśli mamy do czynienia z delikatną astmą to nie jest to przeciwwskazaniem do ćwiczeń w ciąży. Natomiast jeśli zmagamy się z ostrą niewydolnością krążenia, to już tak.

 

Jakie ćwiczenia w ciąży

Bardzo wiele osób nie wie, jakie dyscypliny i ćwiczenia w ciąży są dla ciężarnych najbardziej odpowiednie. Wśród dyscyplin dozwolonych możemy wyróżnić:

  • Pilates i jogę dla kobiet w ciąży
    Spacery
    Inne o lekkim stopniu natężenia przeznaczone dla kobiet w ciąży
    Jedną z bardziej dyskusyjnych form aktywności dla ciężarnych jest basen. Z jednej strony jest on wskazany – z drugiej zaś, podczas ciąży dochodzić będzie do zmiany PH w okolicach intymnych, co może przełożyć się na infekcje grzybiczną i bakteryjną tych okolic. Dlatego też w odczuciu autora nie jest to najlepszy pomysł. Ponadto należy pamiętać, że ciężarna nie może korzystać z jacuzzi i ciepłych źródeł ze względu na ogromne ryzyko zachorowania na grzybice miejsc intymnych.

 

Warto pamiętać, aby podczas ćwiczeń pilatesu lub jogi korzystać z prywatnych mat. Wiąże się to z ryzykiem infekcji grzybiczej stóp. Bardzo ważne jest, aby podczas ćwiczeń nie wykonywać skrajnych pozycji rozciągających, które mogą w przyszłości doprowadzić do bóli kręgosłupa.

Wśród rzeczy, których kobiecie podczas ciąży wykonywać nie wolno zaliczamy:

  • Podskoki i zeskoki
    Gry zespołowe
    Trzymanie rąk powyżej linii barków
    Rozciąganie mięśni brzucha
    Nadmierne napięcie mięśni brzucha

 

Dyscypliny i ćwiczenia w ciąży niedozwolone:

  • Jazda konna
    Jazda na nartach
    Wspinaczka
    Tenis
    Ćwiczenia siłowe z dużym obciążeniem
    Gry zespołowe i siłowe

 

Podsumowanie

Ćwiczenia w ciąży przygotowują mięśnie krocza i miednicy do porodu, pozwalają pozbyć się wielu dolegliwości – bólu pleców, zaparć i obrzęków, poprawiają sprawność fizyczną, samopoczucie i kondycję psychiczną kobiety. Ruch wpływa na sen, pracę serca, płuc, stawów i mięśni, poprawia apetyt i trawienie.

O autorze

Wojciech Budziosz

Fizjoterapeuta, dietetyk, diagnostyk