Zdjęcie kobiety po zastosowaniu antyoksydantów

Antyoksydanty na pomoc opalonej skórze

Napisano przez w Wskazówki i porady08 września 2015 Brak komentarzy.

Okres letni nie sprzyja młodości, bowiem skóra narażona na promieniowanie UV znacznie szybciej się starzeje. Promieniowanie ultrafioletowe jest głównym czynnikiem powodującym zaburzenia metabolizmu komórek i stres oksydacyjny w komórkach skóry i całego organizmu.
Pod wpływem promieniowania UVA (320-400 nm) i UVB (290-320 nm) w komórkach zachodzi nadmierne wytwarzanie wolnych rodników tlenowych, które uszkadzają struktury komórek, powodują mutacje DNA oraz przyczyniają się do nieprawidłowej syntezy kolagenu – najważniejszego białka skóry.
Promieniowanie UVB powoduje wytępienie na skórze oparzenia słonecznego i rumienia oraz wywołuje proces nowotworzenia. Z kolei promieniowanie UVA odpowiada za fotostarzenie, przebarwienia naskórkowe, procesy alergiczne, a także powstawanie nowotworów skórnych.

Nadmierne wystawianie skóry na promieniowanie UV (kąpiele słoneczne, solaria) prowadzi do niekorzystnych zmian skórnych cechujących się:

– pogłębieniem zmarszczek w wyniku degradacji kolagenu i uszkodzenia włókien elastycznych ,
– nieprawidłowościami pigmentacyjnymi – hipo- i hiperpigmentację będące efektem nierównomiernego rozmieszczenia melanocytów,

– pogrubieniem i nadmierną szorstkością skóry,
– trudnością gojenia ran,
– rogowaceniem słonecznym i łojotokowym.

Warzywa i owoce w walce z wolnymi rodnikami

Istnieje jednak możliwość zapobiegania wolnorodnikowym procesom degradacyjnym w skórze, wywołanym przez UV. Należy spożywać warzywa i owoce bogate w antyoksydanty, czyli substancje, które wykazują zdolność eliminowania wolnych rodników. Najsilniejsze właściwości antyoksydacyjne mają rośliny o dużej zawartości polifenoli oraz witaminy C, beta karotenu oraz witaminy E (witamina młodości).

Spośród owoców leśnych dużą aktywnością antyoksydacyjną cechują się borówki czarne – popularne jagody, które dodatkowo korzystnie wpływają na wzrok. Bardzo silne właściwości przeciwstarzeniowe wykazuje czarna porzeczka, zawierająca ponad 15 różnorodnych polifenoli. Dodatkowo te owoce zawierają bardzo duże ilości witaminy C (175 mg/ 100 g), co stanowi ponad 3 razy więcej niż cytryna. Cennym źródłem tej witaminy są również owoce żurawiny, które dodatkowo zawierają bogate w luteinę i beta-karoten potas, selen.

Korzystnie na skórę, a tym samym na zachowanie opalenizny wpływa beta-karoten, który w dużej ilości występuje w morelach, nektarynach, brzoskwiniach i marchewce. O silnym działaniu antyoksydacyjnym są także owoce cytrusowe: cytryna, grejpfrut, pomarańcza, limonka i mandarynka. Jednakże najwięcej polifenoli znajduje się w ekstrakcie z ich pestek, miąższu i białych części grejpfruta, dlatego w okresie letnim wskazane jest picie soków zrobionych w wyciskarce.

Koktajl na zdrowie

Po urlopie, na którym zażywaliśmy kąpieli słonecznych warto wprowadzić koktajl zwany bombą antyoksydacyjną. W swoim składzie zawiera kiwi, natkę pietruszki i olej słonecznikowy będący doskonałym źródłem witaminy E. Zawarty zaś w zielonych owocach i warzywach kwas foliowy dodatkowo korzystnie wpłynie na regenerację skóry i porost włosów.

Silne działanie antyoksydacyjne wykazuje napar z zielonej herbaty, której niezależnie od pory roku należy wypijać co najmniej 500 ml na dobę.
Należy pamiętać, że nadmiar wszystkiego szkodzi. Zbyt duża ilość owoców w diecie może powodować tycie, ze względu na dużą ilość cukru owocowego –  fruktozy. Natomiast nadmierne opalanie przyspiesza proces starzenia się skóry.