Zdjęcie wrogów anemii - zdrowych warzyw

Anemia

Napisano przez w Dietetyka23 października 2015 Brak komentarzy.

Osłabienie, problemy z koncentracją oraz uczucie ciągłego zmęczenia, do tego problemy ze skórą, która robi się sucha i blada – dotykają wielu z nas, a jednak nie każdy wie, że mogą one zwiastować poważną chorobę, jaką jest anemia.

Jeśli wymienione dolegliwości nas dotyczą odchylmy dolną powiekę i sprawdźmy, czy jest ona wewnątrz żywo czerwona. Jeśli nie to najprawdopodobniej cierpimy na niedokrwistość zwaną anemią, którą może potwierdzić proste badanie krwi (gdy w próbce krwi ilość czerwonych ciałek jest poniżej normy lub gdy jest zbyt małe stężenie hemoglobiny przy prawidłowej ilości czerwonych krwinek, mamy do czynienia z anemią).

Hemoglobina jest transporterem tlenu w naszym organizmie, w który to zaopatruje między innymi serce i mózg, najbardziej wrażliwe na niedotlenienie narządy w naszym organizmie. W przypadku anemii mamy do czynienia z niewystarczającą ilością tlenu potrzebnego nam do życia, dlatego warto nie bagatelizować jej objawów i wykonać morfologię krwi i w razie konieczności zmienić dietę oraz stosować się do zaleceń lekarza.

Najczęstsze przyczyny choroby

Choroba ta najczęściej dotyka kobiety, zwłaszcza te uskarżające się na obfite miesiączki (anemia spowodowana utratą krwi). Kolejną jej przyczyną jest zwiększone zapotrzebowanie na żelazo (u wcześniaków, w okresie dojrzewania, w ciąży lub przy karmieniu piersią). Niedostateczna ilość żelaza w diecie (w przypadku wegetarian, szczególnie wegan, którzy nie jedzą mięsa, ryb i jajek, a przy tym nie dbają o pozyskiwanie go z innych źródeł czy suplementacji oraz długotrwałe, restrykcyjne diety, głodówki), lub jego upośledzone wchłanianie (np. w przypadku celiakii, chorobie Leśniowskiego-Crohna, po resekcji żołądka lub jelita, w diecie bardzo bogatej w szczawiany, fityniany i herbatę), a także niedobory witaminy B12 to jej kolejne przyczyny.

Zazwyczaj anemia z niedoboru żelaza wymaga leczenia objawowo-farmakologicznego, czyli stosowania odpowiedniej suplementacji oraz wprowadzenia diety bogatej w produkty będące źródłem łatwo przyswajalnego żelaza oraz witamin C i B12, które to wraz z żelazem są niezbędne do produkcji odpowiedniej ilości hemoglobiny.

Do produktów zalecanych należą głównie:

– mięso, wędliny, podroby (szczególnie wątróbka), ryby, żółtka jaj, produkty zbożowe pełnoziarniste, nasiona (dynia, słonecznik, sezam), orzechy, warzywa zielone (szpinak, kapusta, brukselka, koper, nać pietruszki, czarna porzeczka, suche warzywa strączkowe, kiełki, zarodki pszenne, morele, śliwki suszone, figi, daktyle, buraki.

Burakom poświęcę więcej czasu, gdyż niestety często są niedoceniane w naszej kuchni, a szkoda, bo potrafią zdziałać cuda na wielu prozdrowotnych polach. Zawierają białka, tłuszcze, węglowodany, błonnik, substancje mineralne: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, kobalt, prowitaminę A (karoten), witaminy B1, B2, PP, C, kwas foliowy oraz barwnik zwany betainą. Liście buraków natomiast są bogate w witaminę C i prowitaminę A. Spora zawartość żelaza w przeciętnym buraku, wspomaga leczenie niedokrwistości wynikającej z niedoboru żelaza oraz nadciśnienia tętniczego. Są świetnym źródłem błonnika pokarmowego, regulującego pracę jelit i przeciwdziałającego zaparciom, co z kolei zapobiega namnażaniu się patogennych bakterii w jelitach i ułatwia przyswajanie witamin z diety. Zawarty w burakach kwas foliowy odgrywa znaczącą rolę w tworzeniu czerwonych ciałek krwi. Wypicie szklanki soku z buraków dostarcza połowę dziennej dawki tego składniku.

Niezawodną metodą na niedokrwistość jest metoda naszych babć, czyli sok z kiszonych buraków.

Oto przepis na najskuteczniejszy lek natury: kilka buraków średniej wielkości umyć i wyszorować dokładnie, ale nie obierać. Pokroić w jak najcieńsze plastry i wrzucić do litrowego słoja, lub kamiennego garnka (nie plastikowego). Następnie dodać skórkę od razowego chleba, 2-3 ząbki czosnku, 2-3 liście chrzanu lub jego korzeń, 2 liście laurowe, kilka ziaren ziela angielskiego, oraz zioła według upodobań smakowych: majeranek, tymianek, bazylię, kolendrę, ziarna pieprzu. Całość zalać zimną, przegotowana wodą i przykryć (ale nie zakręcać) i odstawić w ciemne, chłodne miejsce na 3 dni. Po zakiszeniu odcedzić do szklanego, zamykanego słoja i przechowywać w lodówce. Należy pić szklankę soku dziennie. Życzę smacznego.

Produkty, których powinniśmy unikać to: wszelkie ciasta i słodycze, mączne kluski, makaron, kasze, tłuste potrawy, kawa i herbata.